Opinió

A la vora de...

Josep Maria Espinàs

Ensopegant, però pel bon camí

El diari “La Ver­dad”, d’Ala­cant, ha publi­cat a la seva “Tri­buna abi­erta” un escrit de Miguel Navarro que duu el títol “La len­gua valen­ci­ano-occi­tana”. És un escrit molt interes­sant, no pas pels errors que conté, sinó per l’acti­tud.

El senyor Navarro diu que Jaume I ins­tal·là 50.000 occi­tans a les ter­res valen­ci­a­nes i mallor­qui­nes, men­tre 2.000 cate­quis­tes, actors, “pro­fes­sors de Lemosín”, cape­llans, etc., eren con­trac­tats –amb les gramàtiques, tra­mo­ies, lli­brots i ves­ti­men­tes– per cate­quit­zar els musul­mans i els heret­ges occi­tans con­jun­ta­ment, i se’ls uni­fi­cava la llen­gua, la cul­tura i els mis­te­ris de la Fe. La llen­gua valen­ci­ana seria el resul­tat de la intel·lec­tu­a­li­tat occi­tana bar­re­jada amb la cul­tura mora.

“El pro­vençalisme català fou escom­brat per la nova cul­tura i llen­gua valen­ci­ana nas­cuda de la fusió romanç mos­saràbiga i la impor­tació lle­mo­sina. Aquest fet, i no cap altre, és l’únic que per­met de com­pren­dre l’actual sem­blança entre totes dues llengües. Fou la pode­rosa València del Renai­xe­ment la qui donà als mísers i feu­da­lit­zats com­tats cata­lans la seva actual estruc­tura idiomàtica, i super­posà al seu pro­vençal la llen­gua valen­ci­ana. No es pot par­lar d’una cul­tura cata­lana si no es fa en un sen­tit molt res­trin­git, i per des­comp­tat que resulta demen­cial la idea de Països Cata­lans. Només es pot par­lar d’un gran tronc cul­tu­ral comú que començà essent occità i acabà essent valencià; l’efímera Occitània el va fer néixer, però només la gran València el codi­ficà, el con­sagrà inter­na­ci­o­nal­ment amb el seu Segle d’Or i l’ha transmès fins als nos­tres dies”.

El que importa de totes aques­tes afir­ma­ci­ons és que, a través dels errors, es mani­festa un gran sen­ti­ment de País Valencià, tot i que l’autor s’esforça a no uti­lit­zar ni una sola vegada aquesta expressió. Pas­sar d’un satis­fet “pro­vin­ci­a­lisme” a recla­mar el “secu­lar con­junt occi­tano-valencià” és fer un salt qua­li­ta­tiu digne d’ésser tin­gut en compte. Aquest entu­si­asme pel que en diu “la gran València” és molt posi­tiu. Sí senyor, el País Valencià ha estat històrica­ment i cul­tu­ral­ment molt nota­ble –amb inde­pendència de l’ori­gen de l’idi­oma– i ja és hora que una colla de gent com el senyor Navarro mirin de tro­bar una expli­cació d’aquesta importància en la cul­tura de les ter­res del nord i no en la cul­tura de les ter­res de ponent. Per això deia que l’acti­tud d’aquest arti­cle era tan interes­sant. Si hom sap ori­en­tar-se en la bona direcció, ja aca­barà tro­bant l’objec­tiu un dia o altre.

L’autor diu que no té sen­tit el movi­ment pan­ca­ta­la­nista a València, i que seria molt més rao­na­ble un movi­ment pan­va­len­ci­a­nista a Cata­lu­nya basat en l’idi­oma. També afirma que la llen­gua valen­ci­ana té dos dia­lec­tes, el català i el mallorquí, i que és aber­rant voler ano­me­nar “català occi­den­tal” el valencià –d’Andorra a Ala­cant– perquè el cri­teri científic seria ano­me­nar valencià ori­en­tal el català que es parla de Sal­ses a Tar­ra­gona.

Per­fecte. Per­fecte que s’admeti, en pri­mer lloc, que allò que par­lem a Ala­cant, a València, a Lleida, a Mallorca, a Bar­ce­lona i al Ros­selló és un sol idi­oma, amb les vari­ants cor­res­po­nents; per­fecte, encara, que si la idea dels Països Cata­lans li sem­bla “demen­cial”, la dels “Països Valen­ci­ans” li resulti tan clara. I li asse­guro, senyor Navarro, que no em faria res –ben al con­trari– que un dia jo fos legal­ment un ciu­tadà “valencià ori­en­tal” i la capi­tal del meu Estat fos Cas­telló, València o Ala­cant. Oi que m’entén? Ja veu si sóc poc “cata­la­nista”...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia