Opinió

Tribuna

Presidència europea ‘diferent’

“Als europeus no se’ls escapa que Pedro Sánchez prioritza la seva supervivència immediata davant del bon desenvolupament de la presidència semestral del bloc dels 27

El pri­mer de juliol l’Estat espa­nyol ence­tarà la pre­sidència rotatòria semes­tral del Con­sell de la Unió Euro­pea en pre­cam­pa­nya per a les elec­ci­ons gene­rals. Si la coin­cidència d’amb­dues ja és poc freqüent, resulta del tot inèdit pro­vo­car expres­sa­ment un tras­bals polític que pot des­ta­ro­tar una pre­sidència des de l’inici.

Als euro­peus no se’ls escapa que Pedro Sánchez pri­o­ritza la seva super­vivència imme­di­ata. S’espera que l’estat mem­bre de torn faci d’impul­sor i medi­a­dor de bona fe per a la reso­lució de dos­si­ers com­ple­xos, no que s’entot­soli en dinàmiques inter­nes i faci ser­vir les cites euro­pees per a les fotos. Sánchez hau­ria de començar la pre­sidència lide­rant i expo­sant el seu pro­grama al ple del Par­la­ment Euro­peu al juliol, però ho ha hagut de pos­po­sar al setem­bre per la inco­mo­di­tat del grup con­ser­va­dor: no volien sen­tir un míting.

Des del Trac­tat de Lis­boa el 2009, les pre­sidències rotatòries han per­dut con­tin­gut. Tan­ma­teix, per­me­ten pro­moure pri­o­ri­tats pròpies i con­ser­ven rellevància diplomàtica per a qui sigui capaç de gene­rar con­sen­sos en deci­si­ons difícils. Els estats posen el seu pres­tigi en joc. El govern espa­nyol pla­ni­ficà un circ iti­ne­rant de reu­ni­ons euro­pees per poder lluir a 27 ciu­tats. La majo­ria esta­ven lla­vors gover­na­des per soci­a­lis­tes. Ja no. A Tar­ra­gona li ha tocat el Comitè de Repre­sen­tants Per­ma­nents dels Estats els dies 20-22 de juliol, i a Bar­ce­lona una tro­bada infor­mal del Con­sell de Minis­tres de Trans­ports els 21 i 22 de setem­bre, deu dies després de la Diada.

A l’octu­bre, la cam­pa­nya elec­to­ral de Pedro Sánchez haurà fet tard per a exhi­bir el gla­mur de rebre Volodímir Zelenski i una cin­quan­tena més de caps d’estat i de govern a Gra­nada. S’hi reu­nirà la Comu­ni­tat Política Euro­pea, el fòrum paneu­ro­peu creat arran de la invasió russa d’Ucraïna. En canvi, el murri líder soci­a­lista sí que traurà par­tit de la cimera amb la Comu­ni­tat d’Estats Lla­ti­no­a­me­ri­cans i Cari­benys que se cele­brarà a Brus­sel·les a mit­jan juliol.

Madrid, fidel a la seva ori­en­tació lla­ti­no­a­me­ri­cana, vol empènyer a bon port el trac­tat de lliure comerç entre la UE i el Mer­co­sur (Bra­sil, Argen­tina, Para­guai i Uru­guai) i amb Mèxic. D’uns anys ençà, sig­nar trac­tats de lliure comerç ha esde­vin­gut gai­rebé impos­si­ble perquè són objec­tiu d’opo­sició ferotge de grups petits però molt mobi­lit­zats i de governs pro­tec­ci­o­nis­tes. Europa hau­ria enca­rat força millor la crisi mul­ti­ni­vell per Ucraïna amb aquests dos trac­tats i amb el dels Estats Units en vigor. Entre les ini­ci­a­ti­ves des­ta­ca­des per a aquest semes­tre hi ha el regla­ment euro­peu sobre Intel·ligència Arti­fi­cial (IA), des­ti­nat a crear estàndards inter­na­ci­o­nals. Una “llei de dades” euro­pea pro­mourà la inno­vació gràcies a un accés més fàcil a dades per part dels matei­xos usu­a­ris i empre­ses. També en l’àmbit digi­tal, la UE vol pro­te­gir els menors de l’abús sexual on line. El govern espa­nyol més pro­gres­sista de la història, sor­pre­nent­ment (o no), hi ha apor­tat la pro­posta d’eli­mi­nar el xifrat d’extrem a extrem a les apli­ca­ci­ons de mis­sat­ge­ria. El “campió mun­dial” de l’espi­o­natge amb el pro­grama Pega­sus con­tra una mino­ria pretén ara liqui­dar el dret fona­men­tal dels ciu­ta­dans euro­peus al secret de les comu­ni­ca­ci­ons, amb l’excusa de la por­no­gra­fia infan­til.

Un any després d’Espa­nya, li toca a Hon­gria assu­mir la pre­sidència semes­tral, seguida de Polònia. A Brus­sel·les s’alcen algu­nes veus per a con­di­ci­o­nar l’accés a la pre­sidència al res­pecte a l’estat de dret. Això no reei­xirà, però pot ani­mar com­pa­ra­ci­ons sobre l’estat de dret euro­peu, on Espa­nya com més va més mal­pa­rada en surt. Un exem­ple n’és la Lex Tusk polo­nesa. La Comissió Euro­pea s’oposa a una llei que de forma indi­recta per­met al govern polonès vetar can­di­dats a les elec­ci­ons per sos­pi­tes d’ingerències rus­ses. Sem­bla feta a mida per a excloure l’opo­si­tor Donald Tusk, d’aquí el mal­nom. Ves per on, fa poc el Comitè de Drets Humans de l’ONU dic­ta­minà que l’Estat espa­nyol havia vio­lat els drets polítics del pre­si­dent Puig­de­mont en impe­dir-li l’exer­cici del seu dret a la par­ti­ci­pació política, “essència del govern democràtic”.

A Espa­nya no li cal cap Lex Puig­de­mont, ja se la inven­ten els jut­ges. La qual cosa ens porta a l’esde­ve­ni­ment de la pre­sidència i cam­pa­nya elec­to­ral que segur vol­dria estal­viar-se Pedro Sánchez: el 5 de juliol s’emetrà la sentència del Tri­bu­nal Gene­ral de la UE sobre els supli­ca­to­ris con­tra la immu­ni­tat dels euro­di­pu­tats exi­li­ats. Pot cau­sar un veri­ta­ble ter­ratrèmol polític a l’Estat i al Par­la­ment Euro­peu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia