Opinió

mirades

Jordi Grau

El patinet, eina útil però perillosa

Hi ha normes de circulació per als patinets, però és evident que una part dels que els porten no les coneixen

És evident que els patinets elèctrics s’han multiplicat en els darrers anys. Per als qui els fan servir, els són pràctics i, no ens enganyem, per a molta gent és l’únic mitjà de transport que es poden permetre, junt amb la bicicleta. Han proliferat i ja són una realitat. Com que les normatives sempre van al darrere de la realitat, ara s’ha sabut que a partir de l’any vinent caldrà un certificat de circulació per poder-los utilitzar. No he acabat d’entendre què es pretén a més de saber de qui és propietat en cas de sinistre. De fet, el patinet està considerat com un vehicle de mobilitat personal i la seva utilització està en teoria regulada. Després, al carrer, les coses van com van, i per això es poden sentir i llegir comentaris múltiples sobre la seva perillositat. Passa el mateix amb els cotxes, les motos, les bicicletes i els vianants. Si tots féssim el que toca fer, hi hauria molts menys problemes. Per tant, cal tenir present que hi ha un tant per cent que són un perill per a la resta de ciutadans: de conductors de patinets, de bicicletes, de cotxes, de motos i de vianants.

De què servirà aquest certificat de circulació per als patinets? És sens dubte un pas més, però el temor és que, a més de control, que ja em sembla bé, la voluntat no sigui també recaptatòria. Però tampoc no solucionarà els problemes que més es presenten i que estan relacionats amb el fet que alguns dels seus usuaris no tenen ni idea de les normes de circulació que, més malament que bé, ens demanen als que portem cotxes i motos. Les recomanacions de trànsit, al marge que no es pot portar patinet anant drogat o begut, també expliquen que només pot anar-hi una sola persona, que els patinets no poden circular per voreres ni zones de vianants, que el conductor no pot portar auriculars ni parlar pel mòbil mentre circula, que ha d’obeir els senyals i les normes de circulació, que no pot transitar per determinades vies interurbanes o autovies, que a les cruïlles ha de comprovar si pot passar, i que no pot superar els 25 km/h.

Els puc assegurar per experiència que en massa casos res de tot això es compleix. Hi ha cruïlles altament perilloses en què els patinets circulen per un carril bici, tenen senyals que han de parar, i no ho fan. O passen de la calçada a la vorera i utilitzen sense parar els passos de vianants. Que porten cascos i no els elements reflectors que quan és fosc els farien visibles. Que no saben què és indicar un canvi de direcció. I que a més circulen molt pel damunt de la velocitat permesa. Hi ha molts accidents, cada vegada més, i la policia no pot estar al cas de tants infractors. Però què passa si hi ha un accident? Els patinets elèctrics no han de tenir assegurança obligatòria. I alguns, quan condueixen i se salten les normes de trànsit, encara miren de manera arrogant a qui sí que ho fa o té detectats punts on és millor parar que no topar.

Són útils, els patinets? Per a molta gent, sí, i per tant ha de quedar clar que no tothom fa malament les coses. Però n’hi ha que sí, i per això els accidents van pujar del 0,4% del 2018 al 4,2% el 2021. Cal fer alguna cosa, perquè el patinet pot ser molt útil per a una determinada població, però també és molt perillós.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia