Opinió

Som 10 milions

T-trasbalsos

El viacrucis que ha de seguir una usuària habitual del transport públic que viu a Berga i treballa a Barcelona. Són les nou del vespre d’un dia qualsevol

La Marta plega de tre­ba­llar al des­patx que té a l’avin­guda Dia­go­nal de Bar­ce­lona i es dis­posa a ini­ciar un via­cru­cis per arri­bar a casa. Viu a Berga. Avui, com li passa sovint, ha ple­gat més tard del pre­vist perquè les últi­mes hores de la jor­nada s’han com­pli­cat. L’últim bus cap a casa ja ha sor­tit, a les 20.50 h. Haver per­dut el bus és tot un tras­bals: per a ella i també per a la seva família, que l’haurà d’aju­dar a arri­bar a casa.

La Marta va a tre­ba­llar cada dia en trans­port públic. Surt de casa de bon matí i agafa el bus a Berga a tres quarts de set amb la idea de poder arri­bar al des­patx a les nou. Tre­ba­lla en horari par­tit, de 9 a 14 h i de 16 a 19 h, de manera que quan plega encara és a temps d’aga­far un dels dos últims busos que tor­nen al Ber­guedà cada dia.

El viatge és molt més llarg que si el fes en cotxe, però li surt molt millor de preu. Des de fa uns anys, el preu de l’abo­na­ment de 10 viat­ges de bus li surt a uns 30 euros i, a sobre, cada cop que el recar­rega li rega­len una T-usual. Els diners que paga en una set­mana per viat­jar en bus se’ls gas­ta­ria en un sol dia en ben­zina, movent-se en cotxe. Com que baixa i puja cada dia, sol gas­tar un abo­na­ment cada set­mana, però no pot com­prar cap altre títol perquè la T-mobi­li­tat encara no ha arri­bat al Ber­guedà.

Però no és la pri­mera vegada que plega tard de tre­ba­llar i se li cap­gi­ren els plans. No hi ha busos per tor­nar a casa i haurà de recórrer a altres mit­jans per acos­tar-se tant com pugui a Berga i, després, avi­sar la família perquè la vin­gui a bus­car en cotxe. La fórmula més ràpida és aga­far un bus urbà que la porti fins a una parada de Roda­lies i, d’allà, aga­far l’R4 fins a Man­resa. Cal­cula que serà a la capi­tal del Bages cap a les onze i, allà, l’estarà espe­rant la família per aca­bar d’arri­bar a Berga en cotxe. Entre una cosa i l’altra, a quarts de dotze serà a casa.

La Marta sem­pre ha defen­sat el trans­port públic i, de fet, va aca­bar con­ven­cent l’Aleix, el seu com­pany de feina, que l’uti­litzés per arri­bar al des­patx. L’Aleix viu a Vic i avui la Marta n’ha tin­gut sort: ell s’ha pogut que­dar una estona més al des­patx perquè, per anar a Vic, l’últim bus surt a les 22 h i l’últim tren, al cap de mitja hora.

Aquests dies, però, a la Marta se li comença a enfi­lar la mosca al nas. Viure a Berga i moure’s cada dia en trans­port públic fins a Bar­ce­lona és, cada cop més, un acte de militància. L’únic que la recon­forta és que és barat.

Arriba a casa i apro­fita per mirar el tele­notícies men­tre sopa. Es veu que a Madrid els par­tits no s’han entès per apro­var un decret que pror­ro­gava els ajuts al trans­port públic. A par­tir del dia 10 de febrer el preu de l’abo­na­ment per seguir bai­xant en bus cada dia serà 20 euros més car i s’enfi­larà per sobre els 50 euros.

Con­ti­nua sent més barat que bai­xar en cotxe... Però recom­pensa? La Marta se’n va a dor­mir enfu­ris­mada. Per ganes, demà bai­xa­ria a tre­ba­llar en cotxe, però no pot perquè no en té. Per pri­mera vegada en molts anys, es plan­teja com­prar-se’n un. Fer-ho la farà anar molt més esca­nyada a final de mes, però li estal­viarà tras­bal­sos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia