la contra

L'hora de la frustració

L'autovia d'Aragó fins al mar, l'A-68, no seguirà la vall de l'Ebre, mentre perilla la vegueria pròpia i el pantà de Flix continua tenint llots contaminants

Per la lec­tura dels periòdics sem­bla que tot el país ha estat pen­dent del pacte del nou finançament autonòmic. Per un sec­tor dels polítics el resul­tat és de total satis­facció i esmer­cen el temps con­tem­plant les gràcies del nou­nat; per uns altres, en canvi, el final del procés no ha estat satis­fac­tori i pro­nos­ti­quen greus pro­ble­mes per a la salut de l'espècimen. Men­tres­tant, fal­tada de recur­sos per a majors ale­gries, entre l'angoixa per la crisi econòmica i els aco­mi­a­da­ments, la majo­ria de la gent, ali­ena al tema, apro­fita els diu­men­ges per abo­car-se a les plat­ges que són de franc i com­ple­tar la festa amb un menú com­par­tit al xirin­guito de rebai­xes.

També segons la premsa, coin­ci­dint amb aquest moment d'exal­tació pàtria, a les ter­res de l'Ebre es viu una situ­ació de frus­tració col·lec­tiva que els polítics volen maqui­llar amb els seus dis­cur­sos posi­tius jus­ti­fi­cant sem­pre quan les coses les fan els seus. En defi­ni­tiva això forma part del seu sou. La mateixa set­mana han arri­bat tres notícies de tarja ver­me­lla. Pri­mera: l'auto­via d'Aragó al mar en arri­bar a Alcanyís seguirà per More­lla fins a Vinaròs; segona: s'ha fil­trat la infor­mació que el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal d'Espa­nya anul·larà els arti­cles de l'Esta­tut de Cata­lu­nya que fan esment a la subs­ti­tució de les dipu­ta­ci­ons pro­vin­ci­als per les vegue­ries; i, ter­cera: els tre­balls de des­con­ta­mi­nació de l'embas­sa­ment de Flix es retar­da­ran almenys 18 mesos perquè no s'han fet els tre­balls pre­vis per garan­tir la qua­li­tat de les aigües en cas d'acci­dent. El de l'auto­via d'Aragó era pre­vi­si­ble mal­grat l'enre­nou que van mun­tar els polítics i cap­da­van­ters soci­als. Des de fa mig segle es plan­te­ja­ven dues sor­ti­des des d'Alcanyís a la Medi­terrània: per More­lla, al port de Vinaròs; o per Tor­tosa, al port dels Alfacs. Fa un parell d'anys, des de Reus, amb la con­xorxa de l'alcalde de Gan­desa, es va colar la pro­posta de fer-la pas­sar per Fal­set fins a Tar­ra­gona; la gent del Baix Ebre va caure a la trampa de la falsa uni­tat pro­vin­cial i davant del minis­teri van aparèixer dues pro­pos­tes: l'N-232 a Vinaròs o l'N-420 a Tar­ra­gona, amb un afe­gitó fins a la Ràpita. La bata­lla estava per­duda i ni tan sols Tar­ra­gona ha fet res per recla­mar-la, ja que per ells la sor­tida d'Aragó al seu port és des de Fraga i Lleida, per l'eix del Fran­colí. Pel que fa a la vegue­ria és el conte de mai no aca­bar; per la gent de Bar­ce­lona, Girona, Lleida i Tar­ra­gona, és a dir, gai­rebé tot­hom a Cata­lu­nya, és una pura entelèquia que cal expli­car-los una vegada i una altra, perquè mal­grat tot no ho aca­ben d'enten­dre. La gent d'aquí ho té com la gran il·lusió, com l'inde­pen­den­tisme ho és per a la mino­ria sobi­ra­nista, però cap par­tit s'ho acaba de pren­dre seri­o­sa­ment, ni la vegue­ria ni la inde­pendència. Per tant, si els poders de l'Estat ho anul·len, doncs no passa res, per més que els polítics, per allò del sou, s'esca­nyin dient que hi ha alter­na­ti­ves per arri­bar al mateix resul­tat. Qui serà capaç d'apos­tar per la província de Tor­tosa, que és la veri­ta­ble alter­na­tiva vista des de Madrid? És clar que això és només d'aquesta set­mana; dar­rere cue­gen qüesti­ons no resol­tes com ara la des­vi­ació de l'eix de l'Ebre per fora de Tor­tosa, el traçat defi­ni­tiu de l'auto­via de la costa, els ser­veis fer­ro­vi­a­ris i l'estació cen­tral de l'Aldea, i el llis­tat con­ti­nu­a­ria... Això sí, sem­bla que s'ha resolt el tema de fer les esca­les de la cate­dral però sense plaça; i algú comença a mare­jar la per­diu pre­gun­tant quin nom tindrà el nou hos­pi­tal, que encara no té pres­su­post per ser cons­truït i la Gene­ra­li­tat ja ha dit que no hi ha prou diners. La Gene­ra­li­tat, això sí, sem­pre alerta per solu­ci­o­nar els pro­ble­mes, vol apro­var amb urgència la modi­fi­cació del pla ter­ri­to­rial que pre­veu subs­ti­tuir el tren que ara arriba direc­ta­ment a Tor­tosa des de Bar­ce­lona i València per un tram­via fins a l'estació de l'Aldea. Ningú s'ha pre­gun­tat mai si el pro­blema real d'aquest ter­ri­tori no són els seus cap­da­van­ters?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.