Opinió

Bagul d'estiu

Navegar sobre un animal difunt

Els indis del Pacífic caçaven balenes en bots inflables

Un d'aquests invents que ens aju­den a pas­sar un estiu més diver­tit és la barca infla­ble, mal­grat que el menys diver­tit de tot pot resul­tar el procés, pre­ci­sa­ment, per donar volum a la barca. Quan pen­sem en un bot que s'infla, pos­si­ble­ment el pri­mer que ens ve al cap és la imatge d'un nano no gaire hàbil remant a cor què vols per allu­nyar-se uns metres de la sorra i de la zona de banyis­tes, quan l'únic que acon­se­gueix és donar vol­tes en cer­cle. Ara bé, al cos­tat de les més domèsti­ques, hi ha bar­ques real­ment espec­ta­cu­lars, com les que es fan ser­vir per bai­xar els ràpids dels rius a les zones de mun­ta­nya.

Val a dir que totes les civi­lit­za­ci­ons han fet ser­vir bar­ques infla­bles. Les pri­me­res eren fetes a base d'odres inflats, els matei­xos que uti­lit­za­ven per con­ser­var líquids i, fins i tot, segons asse­gu­ren alguns his­to­ri­a­dors, eren de la mateixa mena que els que s'usa­ven per fabri­car ins­tru­ments com ara les gai­tes.

Aquesta mena de bar­ques pri­migènies no eren de pa sucat amb oli. Els indis del nord del Pacífic les feien ser­vir per caçar bale­nes. Quan en mata­ven una, l'envol­ta­ven de les bar­ques flo­tants i així evi­ta­ven que la balena morta s'enfonsés i la podien trans­por­tar amb més faci­li­tat. Aquests indis no eren els únics que se les havien engi­nyat per flo­tar sobre l'aigua. S'ha docu­men­tat que el 880 aC, el rei Assur­na­sir­pal II va orde­nar a les for­ces assíries cre­uar un riu fent ser­vir pells d'ani­mal infla­des. Tan­man­teix, a la Xina i al Tibet les dinas­ties Sung i Ming omplien d'aire pells de cabra per fer-les ser­vir com a embar­ca­ci­ons. Un dels epi­so­dis històrics més relle­vants pro­ta­go­nit­zats per una mena de barca infla­ble va tenir lloc en temps d'Anníbal. Quan el mili­tar es va exi­liar a Roma va por­tar amb ell els seus ele­fants, als quals va fer cre­uar el riu Roine a sobre d'unes pla­ta­for­mes de fusta que flo­ta­ven perquè ana­ven sobre pells de bou infla­des. Avui, en certs països del Ter­cer Món encara es fan ser­vir pells d'ani­mal infla­des bar­re­ja­des amb quitrà.

Caldrà fer un gran salt en la història per tro­bar bar­ques infla­bles fetes d'altres mate­ri­als. El 1800 l'explo­tació del cautxú –que pri­mer es va fer ser­vir als Estats Units per fer-ne xiclets...– va per­me­tre fer els pri­mers bots de goma. De fet, eren de goma pràcti­ca­ment pura o làtex, però tenien un defecte: no eren prou resis­tents i es pun­xa­ven amb faci­li­tat.

Es con­si­dera el tinent Peter Ale­xan­der Halkett el cre­a­dor de la pri­mera barca infla­ble arti­fi­cial. El bot, que dis­po­sava d'un ori­fici per poder ser inflat, va fer el 1844 una tra­vessa de dinou quilòmetres des de Kew fins al pont de West­mins­ter a Angla­terra. La nau de Halkett no es va arri­bar a comer­ci­a­lit­zar, però.

Hau­ria de ser la indústria mili­tar la que anys després per­fec­ci­o­na­ria l'invent a par­tir del cautxú vul­ca­nit­zat, que per­me­tia omplir els bots amb gas a pressió. La pri­mera barca de goma la va idear Char­les Macin­tosh el 1847, pare dels imper­me­a­bles que por­ten el seu cognom. Un invent que va pro­pi­ciar l'apa­rició del zepelí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.