Política

Ábalos desvincula Aena de les vagues al Prat i diu que ha aconseguit “minimitzar” els seus efectes

El ministre de Foment en funcions defensa que les aturades es deuen a conflictes interns a les empreses subcontractades i no a un problema estructural

El ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, ha desvinculat la gestió d’Aena de les convocatòries de vaga a diverses empreses subcontractades per la gestora aeroportuària a l’aeroport del Prat, com la dels treballadors dels controls de seguretat de Trablisa o el personal de terra d’Iberia. Ábalos ha defensat que es tracta de conflictes laborals interns de cada adjudicatària i ha apuntat que no és una qüestió que només afecta l’aeroport de Barcelona, sinó que també hi ha conflictivitat laboral a altres aeroports de l’Estat. A la seva compareixença a la Comissió de Foment aquest dijous al Congrés, Ábalos ha argumentat que les empreses privades que presten serveis als aeroports que gestiona Aena tenen “polítiques de gestió dels recursos humans pròpies” i es regeixen per convenis sectorials o d’empresa en els quals Aena no incideix. En resposta a les crítiques de JxCat, ERC i Unides Podem, Ábalos ha negat que es tracti d’un “problema estructural” del Prat. A més, el ministre de Foment en funcions ha remarcat que les actuacions que ha emprès la gestora aeroportuària a l’estiu han servit per “minimitzar” les conseqüències de les aturades.

“L’antelació en la definició dels plans d’acció ha permès que l’operativa de l’aeroport s’hagi desenvolupat amb relativa normalitat i sense incidències destacables”, ha afirmat Ábalos. De fet, el titular de Foment en funcions ha afirmat que ha estat “l’agost més tranquil en molts anys” al Prat.

A més, el ministre de Foment en funcions ha afirmat que Aena “vetlla” pel compliment de les clàusules de les licitacions que fa i pel respecte a la “normativa aplicable als treballadors” en matèria de seguretat social, convenis col·lectius o riscos laborals. A més, també ha defensat que analitzen “amb cura” l’import de les licitacions i en alguns casos inclús s’ha millorat.

Ábalos ha destacat que l’activitat aeroportuària té “complexitat” per la “multitud d’agents públics i privats que hi intervenen”. Concretament, a l’aeroport del Prat, el ministre de Foment en funcions ha parlat de prop de 1.000 empreses amb 35.000 llocs de treball directes i 104.000 indirectes.

Els partits catalans denuncien problemes “estructurals”

El diputat de JxCat al Congrés Sergi Miquel ha afirmat que les xifres d’inversió a l’aeroport del Prat, inferiors a les de Barajas, indiquen que “potser la gestió d’Aena sí que té alguna cosa a veure” amb les aturades que es repeteixen cada estiu. Segons Miquel, és “evident que cal resoldre un conflicte” i ha denunciat que l’aeroport de Barcelona es troba en una situació “límit de saturació”.

Per la seva banda, el diputat d’ERC Gerard Gómez del Moral ha denunciat la “reiteració” de vagues al Prat i ha afirmat que els últims anys s’han fet aturades a gairebé tots els serveis externalitzats per Aena. “Clar que té alguna cosa a veure amb Foment”, ha afirmat, i ha insistit que no és una qüestió que passi de forma tan generalitzada a altres aeroports.

“Hauria de preocupar-nos a tots, especialment a Foment, que no es compleixin els mínims estàndards que han de complir les adjudicatàries”, ha remarcat Gómez del Moral. Segons el diputat republicà, és un problema “estructural” per les “falles d’inversió” del govern espanyol a l’aeroport. Gómez del Moral ha reclamat una gestió descentralitzada de l’aeroport de Barcelona.

D’altra banda, el diputat d’Unides Podem Rafa Mayoral, ha criticat que la subcontractació porta a l’empitjorament de condicions laborals i ha denunciat un “procés de privatització” a Aena. Segons el diputat de la formació lila hi ha un “problema estructural”. Mayoral ha dit que el gestor aeroportuari ha de vetllar pel compliment de la normativa laboral i ha demanat la “reversió de les privatitzacions”.

Ábalos veu “forçat” vincular vagues amb inversió

Ábalos ha respost que alguns dels arguments de l’oposició són “molt forçats”. Concretament, ho ha dit sobre vincular les vagues a la manca d’inversions. Segons Ábalos, és una argumentació “molt dèbil” dir que les aturades es deriven de “problemes estructurals”. A més, Ábalos ha dit que el Prat és “més eficient i funcional” que Barajas pel que fa a instal·lacions i això fa que “potser no exigeixi tants recursos humans”. També ha argumentat que el pla director de l’aeroport de Barcelona preveu una inversió superior al de Barajas.

Aturades a Renfe

Sobre les aturades a Renfe, Ábalos ha defensat que el “mínim” seguiment que van tenir les vagues mostra que l’operador ferroviari va fer un esforç amb la negociació del conveni de la companyia. Tant JxCat com ERC han aprofitat les seves intervencions per denunciar manca d’inversió en Rodalies. Ábalos ha reconegut que “Catalunya necessita més inversió” però ha afirmat que l’executiu de Pedro Sánchez va cercar millorar-la amb el projecte de pressupostos generals de l’Estat i ha recordat que els grups catalans no van donar-hi suport.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia