Política

país Valencià

guerra per la llengua

Escola Valenciana recomana els centres que optin pel valencià com a llengua vehicular per garantir el plurilingüisme

L’entitat considera que cal, com a mínim, un 50% d’hores lectives i continguts curriculars en aquesta llengua per assolir un domini equilibrat de les dues llengües oficials

Escola Valenciana, federació d’associacions per la llengua, ha informat aquest dimarts que recomana als centres educatius que optin pel valencià com a llengua vehicular al seu Pla Lingüístic i garantir així el plurilingüisme educatiu. A través d’una nota de premsa l’entitat ha manifestat que creu necessari que els centres avancin en el seu programa de normalització lingüística i ampliïn el temps d’exposició al valencià.

Escola Valenciana ha explicat que ha analitzat la llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, assenyalant que un dels seus punts forts és que incideix en el domini equilibrat del valencià i del castellà i assegura un coneixement funcional d’una llengua estrangera. La nova llei estableix un mínim d’un 25% d’hores lectives en castellà, un 25% en valencià i entre el 15% i el 25% d’anglès. La resta de percentatges i la concreció de l’aplicació de la llei els establirà cada centre educatiu d’acord amb el seu projecte lingüístic.

L’entitat considera que cal, com a mínim, un 50% d’hores lectives i continguts curriculars en valencià per assolir un domini equilibrat de les llengües oficials i, d’aquesta manera, acostar-se al plurilingüisme.

En opinió del president de l’entitat, Vicent Moreno, “es tracta d’una llei que obri el camí per avançar cap al plurilingüisme real amb el valencià com a llengua vehicular”. A més, Moreno considera que “ha avançat el calendari d’aplicació, té en consideració les minories lingüístiques del centre i, així, afavoreix l’educació inclusiva, la coeducació i l’educació en valors socials que promou Escola Valenciana”.

Dins del sistema educatiu, la llei garanteix la normalització de l’ús social i institucional del valencià, cosa que “revertirà de forma positiva en el prestigi del valencià”, segons que ha exposat la portaveu de la comissió d’Educació d’Escola Valenciana, Mireia Soriano. Uns altres punts favorables que ha valorat Escola Valenciana és que hi hagi un programa únic als centres i que l’ús vehicular de les llengües al sistema educatiu es regularà segons el que disposi la normativa vigent, aprovada per l’òrgan administratiu competent de la Generalitat Valenciana.

Escola Valenciana creu necessari que els centres avancin any rere any en el seu programa de normalització lingüística i, d’aquesta manera, amplien el temps curricular i no curricular d’exposició al valencià. Cal assolir els objectius de la llei i garantir el dret de l’alumnat a aconseguir el domini equilibrat de les dues llengües. En aquesta línia, Escola Valenciana es posa a disposició dels centres educatius que vulguin assessorament per avançar en el plurilingüisme.

Una de les esmenes d’Escola Valenciana a la Llei de Plurilingüisme és la incorporació de l’anglès en Educació Infantil amb un enfocament d’obertura de les llengües. La presència de l’anglès queda establerta en un mínim del 10% de l’horari curricular, un percentatge que l’entitat cívica qualifica “d’adient per començar a treballar una llengua estrangera a l’aula”. Quant al castellà, Escola Valenciana insisteix en què no s’hauria d’incorporar fins a Educació Primària amb la metodologia d’immersió lingüística d’alguns programes experimentals.

A través de la nota de premsa, Escola Valenciana considera que posar punt final a les exempcions de valencià en les zones que la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià assenyala ‘zones de predomini lingüístic castellà’ hagués suposat, d’una banda, “una peça essencial per estendre el coneixement del valencià a tot el País Valencià” i, d’altra banda, “hauria contribuït a normalitzar-ne l’ús”.

“El fet que la Llei de Plurilingüisme no aplegui la supressió de les exempcions aguditza les diferències entre les dues comunitats lingüístiques i, a més, dóna continuïtat a la discriminació, en tant que no ofereix igualtat d’oportunitats a tot l’alumnat”, assenyala Mireia Soriano.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

orient mitjà

Els EUA sancionen un activista ultra israelià aliat del ministre Ben Gvir

barcelona
GIRONA

Junts aposta per la “simplificació administrativa” amb una finestreta única

GIRONA
BESCANÓ

La CUP defensa que la central hidroelèctrica de Vilanna passi a ser pública

BESCANÓ
guerra a europa

Almenys vuit morts en un atac massiu rus de míssils i drons contra Ucraïna

barcelona
orient mitjà

Un ministre israelià insinua que l’atac a l’Iran ha estat “dèbil”

barcelona
política

Puigdemont no donarà suport als comptes espanyols si Sánchez no compleix amb Catalunya

barcelona
Política

El Parlament dona suport als encausats de Tsunami

barcelona
orient mitjà

L’Iran minimitza l’atac a Esfahan i no dona senyals de resposta

barcelona
Política

ERC formalitza la proposta d’un cara a cara entre Aragonès i Puigdemont

barcelona