ANTONI ABAT I NINET

PROFESSOR DE DRET CONSTITUCIONAL

«Per què no podem ser els catalans els qui vetem els espanyols?»

L'autor de l'estudi «Catalunya independent en el si de la UE» fa una crida a evitar que es caigui en el «parany» de l'imaginari col·lectiu espanyol, que «dóna per suposats uns fets» que no depenen de la seva voluntat

–El seu informe con­clou que una Cata­lu­nya inde­pen­dent no que­da­ria al marge de la UE. Podria pas­sar que els cata­lans fos­sin ciu­ta­dans de ple dret de la UE però Cata­lu­nya no fos reco­ne­guda per les ins­ti­tu­ci­ons euro­pees?
–«La qüestió par­teix d'una pre­missa espe­cu­la­tiva i nega­tiva del no reco­nei­xe­ment de Cata­lu­nya com a estat. Per què els espa­nyols no es fan la mateixa pre­gunta: pot que­dar l'Espa­nya resul­tant fora de la Unió i els ciu­ta­dans espa­nyols man­te­nir els seus drets? L'ima­gi­nari col·lec­tiu espa­nyol dóna per supo­sats uns fets que no depe­nen dels espa­nyols ni de la seva volun­tat. Nosal­tres no hem caure en el mateix parany però tam­poc hem de tenir por a la lli­ber­tat, tal com deia Fromm.»
–L'altra gran con­clusió és que l'Estat espa­nyol resul­tant de la inde­pendència de Cata­lu­nya ja no seria Espa­nya, sinó un estat nou. Això no dóna ales a l'argu­ment que la resta de l'Estat hau­ria de poder votar en un referèndum sobre el seu futur?
–«Nova­ment par­tim d'una pre­missa nega­tiva i con­ti­nuem en un dis­curs impo­sat, ja que hem de supo­sar que la nova Espa­nya és reco­ne­guda com a suc­ces­sora de l'actual Regne d'Espa­nya, i Cata­lu­nya no ha pogut suc­ceir els Trac­tats de la Unió. Aquesta suc­cessió depèn de molts fac­tors i no és, ni molt menys, automàtica, i si no que li ho pre­gun­tin a Sèrbia o a Rússia. Per què no podem ser els cata­lans els qui vetem els espa­nyols? Un cop asso­lida la inde­pendència ja par­la­rem amb els espa­nyols davant d'un tri­bu­nal euro­peu, i la millor opció per a tot­hom serà un acord, i subrat­llo ‘per a tot­hom'.»
–L'absència de nor­mes pròpies de la UE sobre ampli­ació interna és un han­di­cap o una opor­tu­ni­tat?
–«El mateix temps res­pondrà aquesta qüestió. Que no hi hagi una norma regu­la­dora d'aquest supòsit con­cret als trac­tats cons­ti­tu­tius no exclou el fet que la UE tin­gui capa­ci­tat nor­ma­tiva i que davant d'aquesta situ­ació d'anòmia pugui esta­blir una regu­lació con­creta. L'eixida de Grenlàndia és un bon exem­ple del qual podem extreure con­clu­si­ons sobre la manera com actua la Unió Euro­pea davant d'aquests supòsits.»
–Irlanda es va inde­pen­dit­zar del Regne Unit i Algèria, de França i la Comu­ni­tat Inter­na­ci­o­nal no va con­ce­bre el Regne Unit ni França com a estats nous. Què li fa pen­sar que amb Espa­nya no suc­cei­ria el mateix?
–«La inde­pendència d'Algèria i Irlanda són dife­rents. Cada procés de suc­cessió és molt par­ti­cu­lar; Irlanda del Sud s'inde­pen­ditza el 1922 i Algèria ho va fer el 1962. La UE no era com­pa­ra­ble amb el que és ara, no s'havia rati­fi­cat el Con­veni de Viena del 1978 i no s'havien produït les suc­ces­si­ons de finals del segle XX que nor­ma­lit­zen aquests fenòmens.»
–El seu estudi cita el Con­veni de Viena com un aval a la tesi d'una nova Espa­nya, resul­tant de la marxa de Cata­lu­nya, però l'Espa­nya actual no l'ha rati­fi­cat. Importa?
–«Sí que importa que Espa­nya no hagi rati­fi­cat el con­veni. Però la seva apli­cació és sub­sidiària com a font de dret con­su­e­tu­di­nari. Altres països de la unió sí que l'han rati­fi­cat. Els espa­nyols no han tin­gut pro­ble­mes per aliar-se amb Sèrbia, la Xina i Rússia i en con­tra dels Estats Units, Itàlia, França, Ale­ma­nya i el Regne Unit en el reco­nei­xe­ment de Kosova. Cata­lu­nya o els Països Cata­lans sí que rati­fi­ca­rem el Con­veni de Viena del 1978 i reco­nei­xe­rem la nova Espa­nya.»
–Maine i West Vir­gi­nia es van inde­pen­dit­zar dins dels Estats Units, però els EUA no són la UE. Ser­veix com a pre­ce­dent per a Cata­lu­nya?
–«Qual­se­vol exem­ple d'ampli­ació interna és posi­tiu perquè es pot enten­dre com a exem­ple a seguir i del qual es pot apren­dre.»
–En dret inter­na­ci­o­nal, quins meca­nis­mes podrien fre­nar l'ús de la força mili­tar reco­llida a la Cons­ti­tució per asse­gu­rar la inte­gri­tat del ter­ri­tori espa­nyol? Quin marge de mani­o­bra tin­dria la UE, vist el cas?
–«La UE i els EUA no per­me­tran que es repe­teixi un altre cas iugos­lau, en què els espa­nyols desen­vo­lu­pin el paper de Sèrbia i Cata­lu­nya, de manera no vio­lenta i democràtica, exer­ceixi un dret fona­men­tal reco­ne­gut per la carta de les Naci­ons Uni­des. La UE reco­neix i és garant dels drets humans.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.