Política

May negocia amb l’oposició un pla B per al ‘Brexit’

La primera ministra britànica presentarà, dilluns al Parlament, una nova estratègia amb el màxim consens possible

Els laboristes podrien plantejar la seva proposta en una esmena a la moció de la ‘premier’

The­resa May ha començat a par­lar amb “espe­rit cons­truc­tiu”, segons ella, amb els líders de tots els par­tits i els líders d’opinió dels dife­rents grups dins dels dos prin­ci­pals par­tits per bus­car el màxim con­sens pos­si­ble de cara a plan­te­jar un pla B al seu acord fallit per al Bre­xit, un pla que pre­sen­tarà dilluns al Par­la­ment i que serà deba­tut i votat el pròxim 29 de gener.

Després de la reunió, naci­o­na­lis­tes esco­ce­sos i gal·lesos van expli­car que havien posat sobre la taula la pos­si­bi­li­tat de pror­ro­gar l’arti­cle 50 del Trac­tat de la UE (el que posa en marxa el rellotge del Bre­xit); la con­vo­catòria d’un segon referèndum i eli­mi­nar l’amenaça de la sor­tida sense acord. “Aques­tes con­ver­ses no poden ser sim­ples can­vis cosmètics”, va decla­rar Ian Black­ford, líder par­la­men­tari de l’SNP. Els opo­si­tors tenen por que May no esti­gui dis­po­sada a cedir i renun­ciar a les seves línies ver­me­lles.

De fet, un por­ta­veu de Dow­ning Street va dir ahir que sí que es tras­pas­sa­rien línies ver­me­lles, com ara la de la unió dua­nera o el mer­cat únic. “Té la porta oberta; però té també la ment oberta?”, es va qüesti­o­nar el dipu­tat labo­rista Hilary Benn, un dels líders d’opinió amb qui va par­lar l’equip nego­ci­a­dor de May jun­ta­ment amb la labo­rista Yvette Coo­per, que va ser qui va posar l’esmena perquè May com­pa­regués amb un pla B tres dies després de per­dre la votació.

Els que van sor­tir més con­tents de les reu­ni­ons són els bre­xi­ters durs con­ser­va­dors i els uni­o­nis­tes nord-irlan­de­sos, que van decla­rar a les por­tes de Dow­ning Street que May està en “mode escolta”. L’únic que s’ha negat a par­ti­ci­par en les con­ver­ses és el líder de l’opo­sició, el labo­rista Jeremy Corbyn, que, abans de la votació de dime­cres a la cam­bra, va recri­mi­nar a May que no l’invités a par­lar. Ara diu que les reu­ni­ons amb opo­si­tors són un “truc”, exi­geix a May que retiri el Bre­xit sense acord i li reclama que con­vo­qui noves elec­ci­ons.

Dilluns que ve May pre­sen­tarà la moció d’una nova estratègia, s’espera que con­sen­su­ada. Però la clau podria estar en les esme­nes. Corbyn va dir que en pre­sen­ta­rien una amb el seu pla (unió dua­nera i accés al mer­cat únic), men­tre que els tories pro­eu­ro­peus lide­rats per Sarah Wollas­ton en pre­sen­ta­ran una altra per con­vo­car un segon referèndum. Wollas­ton va dir que espe­ren el suport de Corbyn i els labo­ris­tes. Aquest serà un dilema per a l’euro­escèptic Corbyn, que es nega a accep­tar la segona con­sulta en con­tra de la volun­tat de la majo­ria del seu par­tit.

LA DATA

29.01.2019
El Parlament britànic
votarà el nou pla per al ‘Brexit’ que la primera ministra presentarà dilluns a la cambra.

Hitachi cancel·la obres del programa nuclear britànic

Daniel Postico

El conglomerat industrial japonès Hitachi va decidir, ahir, cancel·lar la construcció d’una planta nuclear al nord del País de Gal·les per una qüestió de “racionalitat econòmica”. L’empresa va explicar que havia negociat amb el govern britànic com finançar el projecte però que, al final, no havien arribat a cap acord. El govern es va limitar a dir que no havien fructificat les converses.

Hitachi va assumir el pla de construcció de dos reactors nuclears a la localitat de Wylfa Newydd, a l’illa gal·lesa d’Anglesey, després d’adquirir l’any 2012 l’empresa britànica Horizon Nuclear Power. L’any passat va pactar amb el govern britànic repartir-se el finançament del projecte, valorat en 24.000 milions d’euros. Hitachi va tenir problemes per trobar empreses inversores i va demanar a l’executiu de Theresa May que incrementés la seva participació. Diversos analistes sostenen que el Brexit fa que sigui més complicat aconseguir inversió per a la construcció de plantes nuclears.

La construcció d’aquesta planta nuclear hauria creat 9.000 llocs de treball i havia d’estar enllestida a meitat de la dècada del 2020. És un cop molt dur per al govern perquè la transformació de l’antiquat programa nuclear és prioritària. La central nuclear més nova que hi ha al país data del 1995. Hitachi també va anunciar que suspèn la seva feina a la central d’Oldbury, al centre d’Anglaterra. L’any passat, Toshiba va cancel·lar la construcció d’una altra central nuclear al nord d’Anglaterra també per una qüestió de “racionalitat econòmica”.

La indústria nuclear britànica va advertir que “el govern no pot infravalorar la necessitat que té el país d’ampliar la seva capacitat nuclear”. D’altra banda, el sindicat GMB va alertar de la “perspectiva d’una crisi nuclear al Regne Unit” i va lamentar que, “mentre el govern està obsessionat amb el Brexit, aspectes vitals com ara garantir el futur subministrament d’energia del país han quedat pel camí”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia