Política

Sturgeon es planteja portar als tribunals el dret a decidir

Vol preguntar si Escòcia pot fer un referèndum consultiu no vinculant

Admet que és complicat fer-lo aquest any

La minis­tra prin­ci­pal esco­cesa, Nicola Stur­geon, va afir­mar ahir que no des­carta la pos­si­bi­li­tat de por­tar als tri­bu­nals poder cele­brar un referèndum con­sul­tiu si el govern de Lon­dres con­ti­nua dene­gant-los fer una nova con­sulta legal. Stur­geon va fer aques­tes decla­ra­ci­ons coin­ci­dint amb el dia que es va con­fir­mar la sor­tida ofi­cial del Regne Unit de la Unió Euro­pea (UE) per pre­sen­tar la seva estratègia d’opo­sició. També va adme­tre que hi ha una ambigüitat legal sobre quins son els poders que té el Par­la­ment escocès per poder con­vo­car una con­sulta no vin­cu­lant. “No es pot dir que defi­ni­ti­va­ment no és legal, però tam­poc que és il·legal”, va pre­ci­sar. I va asse­gu­rar que: “una con­sulta d’aquesta mena seria tot un repte pels tri­bu­nals.

No seria el pri­mer cop que els esco­ce­sos des­a­fi­es­sin el govern de Lon­dres als tri­bu­nals. Dipu­tats naci­o­na­lis­tes esco­ce­sos ja van acon­se­guir anul·lar el tan­ca­ment del Par­la­ment de West­mins­ter el setem­bre pas­sat a través de la justícia. “Si la justícia dictés que és legal, no seria un ple­bis­cit sal­vatge com diu l’opo­sició, sinó que es faria sota l’empara del Par­la­ment escocès”, va mati­sar.

Stur­geon també va reconèixer que és molt com­pli­cat que puguin cele­brar un referèndum con­sen­tit a Escòcia aquest any tal com havia promès. El seu objec­tiu és con­vo­car-lo el 2021. El pro­blema és que el Regne Unit ja estarà fora de la UE. El govern naci­o­na­lista escocès ha des­car­tat la via cata­lana de fer un referèndum sense el vis­ti­plau del govern esta­tal, pre­ci­sa­ment pel seu desen­llaç.

La líder esco­cesa va asse­gu­rar que l’única manera és dupli­car la cam­pa­nya que està por­tant a terme per convèncer el màxim nom­bre de ciu­ta­dans, inde­pen­den­tis­tes o no, i que inclo­gui polítics de tots els par­tits, com va pas­sar el 1989, quan es va crear una cam­pa­nya per dema­nar el referèndum per a la devo­lució de poders a Escòcia, que final­ment es va cele­brar el 1997.

Boris John­son ja ha rebut­jat la petició for­mal de govern escocès per fer una con­sulta legal. El pri­mer minis­tre no té cap intenció de per­me­tre-la i asse­gura que els esco­ce­sos van poder votar el 2014 amb el com­promís que no hi hau­ria una nova votació en una gene­ració i van per­dre. Stur­geon va dir que “tenen un man­dat ferm dels ciu­ta­dans i del Par­la­ment esco­ce­sos per fer un referèndum” i que la negació del govern de Lon­dres “és un signe de debi­li­tat més que de for­ta­lesa”. I va llançar un des­a­fi­a­ment a John­son: “Si real­ment con­fia tant en la unió del país, no hau­ria de tenir cap pro­blema a pre­gun­tar als esco­ce­sos.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia