Política

El PSC insta a actuar en sostenibilitat pactant-ho com a àrea urbana de Girona

Els socialistes de Girona, Salt, Sarrià, Celrà, Vilablareix i Sant Julià reclamen que s’institucionalitzi l’àrea per decidir sobre mobilitat, renovables i qualitat de l’aire

Els grups socialistes de sis municipis de l’àrea urbana de Girona –Girona, Salt, Sarrià de Ter, Celrà, Vilablareix i Sant Julià de Ramis– plantegen que els temes de sostenibilitat es debatin i decideixin com a àrea urbana i no cada municipi per separat, segons van exposar ahir la majoria de portaveus en una roda de premsa (alguns no van poder ser-hi).

La líder del PSC a Girona i diputada al Parlament, Sílvia Paneque, va explicar que presentaran mocions i resolucions tant als ajuntaments com al Parlament perquè s’iniciïn els tràmits “per a la creació institucional de l’àrea urbana” i que des d’aquest nou òrgan de governança es decideixi sobre temes com energies renovables, qualitat de l’aire, infraestructures verdes i transport públic, a més de temes de promoció econòmica. “Apostem per un treball conjunt de solidaritat i descentralització que ens ajudarà a ser més forts i competitius”, va dir Paneque, que va parlar del concepte de “ciutat de 15 minuts”; és a dir, un model urbà seguint l’exemple de París en què els ciutadans de tota l’àrea tinguin els serveis essencials a un màxim de 15 minuts. També va remarcar la importància de potenciar el retorn a la natura a la ciutat.

Temes en concret

El portaveu del PSC a Salt, Joan Martín, va tractar de la mobilitat i va subratllar la necessitat d’augmentar i replantejar les vies pedalables creant una xarxa d’interconnexió entre municipis i també de planificar els grans canvis com a àrea urbana, posant com exemple la readequació que caldrà a la zona sud-oest amb el nou Trueta.

Joaquim Rodríguez, de Sarrià, va centrar-se en la millora del sistema de mesurament de la qualitat de l’aire, reivindicant la creació d’una segona estació al nord de l’àrea i que el control no sigui només de contaminants de trànsits sinó també d’indústria, amb la qual caldria insistir perquè actués més.

Per la seva banda, Alícia Hernández, de Celrà, va parlar d’energies renovables, destacant el paper que hi poden jugar els fonts europeus Next Generation i que si hi ha “una bona coordinació” a nivell d’àrea urbana “serà possible ser més ambiciós”.

Establir quins municipis la formen

Un dels primers punts seria establir quins municipis formen part d’aquest nou òrgan de l’àrea urbana. El pla director urbanístic del sistema urbà de Girona (PDUSUG), del 2010, inclou 14 municipis (Aiguaviva, Bescanó, Celrà, Fornells, Girona, Llambilles, Quart, Riudellots, Salt, Sant Gregori, Sant Julià, Sarrià, Vilablareix i Vilobí), però el 2014 els cinc més centrals (Girona, Salt, Sarrià, Vilablareix i Fornells) van signar un acord per l’àrea comercial, i en la taula actual pel nou pla de mobilitat hi ha 11 municipis (els del PDUSUG menys Celrà, Riudellots i Vilobí).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Borrell: “La campanya es pot desenvolupar sense perjudici de la presidència de la UE”

Barcelona

Almenys tres morts en un nou atac rus amb míssils a Kíiv

Barcelona
política

El govern i Junts s’insten a continuar explorant un “front comú”

barcelona

Una única pancarta electoral

Castelldefels
BALAGUER

ERC proposa un pacte amb la resta de forces sobiranistes

BALAGUER
economia

Disputa verbal entre Feijóo i Calviño en la reunió del Cercle d’Economia

barcelona
Política

Trias buscarà un pacte estable de govern un cop sigui alcalde

barcelona
La tàctica de la tensió de Valents acaba amb 3 regidors a tot el país
política

La tàctica de la tensió de Valents acaba amb 3 regidors a tot el país

barcelona
TOSSA DE MAR

Junts, tot i la clara victòria a Tossa, ha de refer aliances dinamitades

TOSSA DE MAR