Política

MARIA MIRANDA CUERVAS

ALCALDESSA DE CASTELLDEFELS (PSC)

“A Castelldefels no hi ha un problema de seguretat”

Admet l’empitjorament del servei d’autobusos i explica que treballen per resoldre aquest problema

Defensa que l’equip de govern està construint una ciutat moderna i sostenible, i posa d’exemple l’avinguda Pineda, iniciada en el mandat passat

El camí que vam iniciar el 2015 amb les formacions d’esquerres ha donat bons fruits
Amb el Partit Popular no hi ha entesa perquè no compartim el seu model de ciutat
Els recursos per a la neteja de la ciutat són suficients, el que cal és conscienciació i més civisme

Maria Miranda (Castelldefels, 1973) va entrar com a regidora a l’Ajuntament de Castelldefels el 2007 després d’haver estat cinc anys cap de gabinet d’alcaldia. És alcaldessa des del juny del 2017, quan va substituir Candela López, de Movem, tal com establia el pacte de govern acordat en la investidura del 2015. El 2019 va ser reelegida després d’un nou acord amb Movem, ERC i Junts, tot i que un any després va quedar en minoria per la sortida de Movem del govern municipal. Des del setembre de l’any passat és vicepresidenta primera de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Actualment, el seu govern està en minoria. Quina valoració fa del mandat?
Ha estat força complex, no tant per la qüestió política com per la pandèmia. Som un equip de govern que vam encetar el camí ja el 2015 amb cinc partits polítics. El 2019 la idea era repetir més o menys la mateixa coalició que durant quatre anys havia funcionat bé i estava consolidada amb Movem, ERC, Junts per Castelldefels i nosaltres. A principis del 2020, coincidint amb l’arribada de la pandèmia, Movem va decidir sortir del govern i ens vam quedar en minoria, a dos regidors de la majoria absoluta.
Preveu acostar posicions amb Movem amb vista al proper mandat?
Confiem que aquesta entesa sigui possible. La sortida del govern de Movem va estar relacionada amb una crisi interna que va partir el partit. Com a equip de govern, tal com deia, les bases es van marcar el 2015 amb l’acord de progrés que vam signar totes aquestes formacions. És el full de ruta que ha marcat tots aquests anys i que continuem portant a terme la resta de formacions. Tenim la total confiança de recuperar aquella majoria progressista.
El portaveu del Partit Popular, Manuel Reyes, s’ha ofert en diferents moments del mandat per arribar a acords amb el PSC i formar una majoria de govern alternativa. Ho ha sospesat en algun moment?
Som un govern obert i intentem parlar amb totes les forces polítiques. Sí que és veritat que amb el Partit Popular, no tant pel candidat com per l’àmbit ideològic, no compartim el seu model de ciutat.
Repetirà com a cap de llista a les municipals del 2023?
Tinc intenció de repetir, però encara no s’ha fet públic. Forma part del procés intern del partit. Hi ha candidats del PSC que ja s’han proclamat i n’hi ha d’altres que s’aniran sabent més endavant. La meva proclamació serà probablement al mes de novembre. Hi ha voluntat i il·lusió total i absoluta per tornar-me a presentar i guanyar les pròximes eleccions.
Ha pogut escoltar els veïns a través de la iniciativa ‘Alcaldessa als barris’. Què li ha aportat?
És un programa que es va fent des de fa molt de temps. Quan vaig començar en aquest ajuntament com a cap de gabinet de l’alcalde Antonio Padilla ja es feia. Candela López i Manuel Reyes també ho van mantenir. Crec que és una molt bona experiència. Amb les restriccions que hi va haver durant la pandèmia ens vam veure obligats a canviar el format i fer-ho d’una manera més personalitzada. Parlem directament veí per veí, ens arriben les seves queixes d’una manera més pròxima i les podem resoldre de manera més individualitzada. En fem seguiment a través d’un equip d’alcaldia. Intentem formar una comunitat amb tota la gent que anem veient.
El ple de l’Ajuntament va aprovar el pressupost amb retard, a principis de juny, i d’un pèl, gràcies a l’abstenció de Ciutadans i al vot favorable d’Ana Quesada, la regidora no adscrita exmembre de Movem. Com ha estat aquest llarg camí i per què considera que són uns bons pressupostos?
Es van endarrerir per la modificació que hi va haver a finals de l’any passat de l’impost de la plusvàlua, que per a Castelldefels suposa un percentatge molt important del pressupost. Ens vam trobar que a l’hora de fer la previsió dels ingressos del 2022 havíem de fer una retallada gran i, a més a més, era arriscat fer previsions. Vam prorrogar els comptes del 2021, en lloc d’aprovar un pressupost amb retallades. Quan vam tenir més garanties vam poder aprovar un pressupost amb un petit increment respecte a l’any anterior. Cal recordar que el del 2021 va ser el pressupost més social de la història de Castelldefels i que ens ha servit per consolidar la recuperació econòmica i social del nostre municipi. Són uns comptes continuistes que destinen una partida rellevant als col·lectius més vulnerables. Els serveis socials s’han reforçat.
Hi ha un problema amb la seguretat a Castelldefels tal com defensa el portaveu del Partit Popular, Manuel Reyes?
A Castelldefels no hi ha un problema de seguretat. El 2021 vam tenir prop de tres milions de visitants, i això fa que sigui un municipi amb un ús molt intensiu. Cal tenir present que tant el 2020 com el 2021 van ser anys de pandèmia, de confinament i restriccions. Això va fer que a tot arreu durant aquests dos anys els indicadors de seguretat baixessin molt a tots els municipis. Les restriccions del 2020 i el 2021 ens afectaven a nosaltres i també els delinqüents. Fins ara les dades es comparaven amb les del 2019, el darrer any “normal”. Ara, tot i que els experts en seguretat marquen que aquesta comparació s’ha de continuar fent amb el 2019, hi ha hagut un canvi de metodologia i els indicadors passen a comparar-se amb l’any anterior. Si comparem les dades amb les del 2020 o el 2021, que són les xifres a què fa referència Manuel Reyes, és cert que hi ha hagut un creixement destacat dels delictes, però si fem la comparació amb el 2019, les dades d’enguany estan molt per sota de la situació de delinqüència que hi havia aleshores.
Un altre dels cavalls de batalla de Manuel Reyes és la neteja. Denuncia que la ciutat està bruta.
Des del 2015 estem fent un esforç molt important. La primera acció que es va fer va ser que vam remunicipalitzar el servei de neteja. El pressupost en neteja anual és de més de sis milions d’euros amb una empresa que és municipal, que gestionem directament i en la qual aboquem tots els recursos possibles. Segur que sempre es pot millorar. Els últims mesos hem posat en marxa unes actuacions per barris per fer una neteja amb més profunditat. De tota manera, tenim detectat des de fa temps que la solució no és només abocar-hi més recursos, que actualment ja són més que suficients per tenir la ciutat neta, sinó que es tracta més d’una qüestió de conscienciació i civisme. Conjuntament amb la resta de departaments del consistori, de manera transversal, estem treballant per un pacte per la convivència i pel civisme amb el qual pretenem implicar la ciutadania per mantenir més neta la nostra ciutat.
Parlem d’urbanisme i sostenibilitat. Defensen que estan fent un Castelldefels més verd i amable amb el vianant. Què és el més destacat que estan fent?
Estem treballant des del 2015 per una ciutat moderna, saludable, sostenible i verda, i el millor exemple de tot plegat és una obra que vam fer a cavall del mandat passat i aquest: l’avinguda Pineda. Era un vial que tenia dos carrils de circulació. Es va deixar amb un sol carril en sentit únic, vam habilitar un carril bici i vam donar més protagonisme al vianant i a les zones verdes. Aquest model, amb algunes diferències, és el que estem replicant a la C-245, l’avinguda Constitució. És un projecte que està executant la Generalitat conjuntament amb l’Àrea Metropolitana. No només l’estem fent a Castelldefels. És un bulevard que va des de Castelldefels fins a Cornellà. Hi haurà dos sentits de circulació, amb alguns trams on es compatibilitzarà amb un autobús elèctric que ens connectarà amb tota la comarca. També habilitarem un carril bici fins a Cornellà i que a través de l’avinguda Pineda ens connectarà amb la platja. Continuarem dissenyant i executant aquest model de ciutat que també estem replicant a l’avinguda dels Banys o a la urbanització Bellamar.
A més llarg termini, l’Ajuntament ha projectat un nou model de ciutat amb sis eixos verds i cívics que connectaran el Garraf amb la Mediterrània. En quin punt es troba?
Està relacionat amb aquest model de ciutat que estem construint. Amb aquests eixos verds volem preservar els espais verds de la nostra ciutat. Protegir corredors sostenibles des de la muntanya fins al mar. Cal dir que encara no hem aprovat cap plantejament concret. Per tant, els rumors i les crítiques que hi pugui haver sobre si estem especulant no tenen cap sentit. Únicament hi ha una sèrie de criteris generals que assenyalen el model de ciutat que volem per als propers deu anys.
Què cal fer amb els problemes de transport públic al Baix Llobregat i concretament a Castelldefels?
El primer que hem de fer com a dirigents polítics, estiguem a l’administració que sigui, és demanar disculpes perquè qui n’acaba patint les conseqüències són els usuaris. El servei de transport de la zona sud del Baix Llobregat, concretament Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi, amb el canvi de contracte que hi va haver el desembre del 2021 de l’empresa Monbus a Avanza, a partir d’un concurs de l’AMB, que és qui gestiona el servei d’autobusos metropolitans, ha empitjorat. Problemes administratius van produir un retard a l’hora de fer l’adjudicació a l’empresa nova i això va provocar que tota la flota d’autobusos que tenia l’empresa antiga no es renovés en el termini en què s’hauria d’haver fet i la nova empresa va haver de mantenir aquests autobusos que estaven desactualitzats i amortitzats. Els problemes actuals de subministrament ho han endarrerit encara més i està provocant una deficiència molt important en el servei. Conjuntament amb tots els municipis afectats estem estudiant quines són les problemàtiques i estem exigint que facin tot el possible per reparar i renovar aquests autobusos, i intentar que, com més aviat millor, es restableixi el servei d’una forma correcta.
Estem en plena temporada de turisme, important per a la ciutat. Quina gestió en fan, d’aquest àmbit, des del govern municipal i quines previsions tenen?
El nostre motor econòmic és el comerç i el turisme i aquests últims anys estem treballant de forma molt ferma per promocionar la ciutat i atraure visitants amb els atractius turístics més destacats, com és el nostre castell, on vam inaugurar el museu de la pirateria, Piratia. Tenim el canal olímpic, les platges o el Garraf. L’any 2021 vam tenir uns tres milions de visitants, i per les dades que tenim, la previsió d’aquest estiu serà força semblant. Des de l’equip de govern vetllem perquè el tipus de turisme que s’implanti a Castelldefels sigui un turisme familiar, sostenible, respectuós i cívic, i treballem conjuntament amb la Generalitat perquè sigui així. No volem un turisme massificat. Volem poder oferir els nostres serveis de qualitat.
Quins projectes de futur destacaria?
Castelldefels està en ebullició. Hi ha molts projectes en marxa. En l’àmbit d’equipaments el mes de juny passat vam inaugurar un centre cívic a Vista Alegre, o ara fa un any, l’edifici de la República aquí al costat de l’ajuntament. Estem fent una feina destacada de transformació de la ciutat. En els últims 25 anys s’ha duplicat la població i l’administració no ha pogut anar tan ràpid per adequar-se a aquest gran creixement i, per tant, s’està fent molta feina. Estem executant grans infraestructures com la urbanització de Bellamar. I tenim projectes importants de connexió i accessibilitat entre poble i platja. Pel que fa a l’habitatge, encara de difícil accés per a tothom, tenim una planificació per adquirir i promoure habitatges socials de lloguer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia