Política

ANA MARÍA ALBA AGUILERA

ALCALDESSA DE SANT ANDREU DE LA BARCA (PSC)

“El projecte del PSC no està mort ni caducat; tenim més il·lusió que mai”

Defensa que el servei de neteja treballa tal com ho ha fet fins ara, però que en l’etapa postpandèmia ha augmentat l’incivisme i, per tant, la brutícia

Explica que el seu objectiu és evitar que els joves hagin de marxar de la ciutat i per això facilita el lloguer assequible

El govern del PSC amb Ciutadans està funcionant molt bé i la ciutadania ho veu cada dia al carrer
Estem fent un esforç immens en la transició ecològica, que és, ara mateix, el més important
En l’últim pressupost vam apostar molt fort pels serveis socials, i ho continuarem fent

Ana Alba (l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, 1967) és alcal­dessa de Sant Andreu de la Barca des del juliol del 2021, després de la renúncia d’Enric Llorca, alcalde durant 26 anys. El 2019 va entrar a la llista amb la qual el PSC va concórrer a les elec­ci­ons muni­ci­pals i els pri­mers tres anys de man­dat ha estat regi­dora d’Urba­nisme i Obres Muni­ci­pals. Serà la cap de llista en les pròximes elec­ci­ons muni­ci­pals amb l’objec­tiu de con­ti­nuar lide­rant el con­sis­tori.

Què ha supo­sat per a vostè relle­var Enric Llorca?
Arri­bar a ser l’alcal­dessa és motiu d’il·lusió, d’emoció i d’orgull. D’orgull de ciu­tat. El que sento relle­vant un alcalde que feia tants anys que lide­rava la ciu­tat és l’afany de poder arri­bar on va arri­bar ell. Va fer molt bona feina per la nos­tra ciu­tat i ens va dei­xar un gran lle­gat. El que neces­si­tem és man­te­nir aquest lle­gat i con­ti­nuar tre­ba­llant per la nos­tra ciu­tat reno­vant cada dia els nos­tres pro­jec­tes.
Quina valo­ració fa d’aquesta legis­la­tura?
El que en podem des­ta­car, malau­ra­da­ment, és la pandèmia que hem patit. Ens ha fet molt mal a tots i ha afec­tat els ciu­ta­dans i l’admi­nis­tració pública, perquè hem hagut de des­ti­nar temps i recur­sos a aten­dre les per­so­nes més vul­ne­ra­bles i que més han patit la situ­ació.
El PSC va pas­sar de gover­nar en mino­ria a for­mar equip de govern amb Ciu­ta­dans el 2017, a mitja legis­la­tura pas­sada. Com està fun­ci­o­nant aquesta entesa?
El govern està fun­ci­o­nant molt bé i la ciu­ta­da­nia ho veu cada dia al car­rer. Com bé dius, és un acord que estava fet des de l’inici de la legis­la­tura. Nosal­tres el que hem fet és man­te­nir l’acord, que es reno­varà o no després de les elec­ci­ons.
Tot i que encara se l’ha de rati­fi­car, vostè serà, amb molta pro­ba­bi­li­tat, la can­di­data del PSC a les pròximes elec­ci­ons. Com afronta aquest repte? Quins objec­tius es marca?
Em pre­sen­taré com a can­di­data i l’assem­blea de Sant Andreu de la Barca rati­fi­carà o no aquesta decisió. Els objec­tius són millo­rar i reno­var la ciu­tat contínua­ment. Les ciu­tats són vives i es reno­ven cada dia. La nos­tra fina­li­tat és que la gent esti­gui orgu­llosa de la ciu­tat que té.
El PSC sem­pre ha gua­nyat els comi­cis. Veu en Fem Sant Andreu, que el 2019 va doblar el nom­bre de vots i regi­dors, un rival directe que podria com­pli­car-li aquest cop ser la força més votada?
A mi el que em pre­o­cupa és que la ciu­ta­da­nia tin­gui clar quin és el pro­jecte que vol tenir. Fins ara ha apos­tat pel pro­jecte soci­a­lista de manera con­ti­nu­ada durant molts anys, perquè som un pro­jecte inte­gra­dor, per a tot­hom, sense dis­tinció.
El pro­jecte soci­a­lista està esgo­tat després de 40 anys de govern, tal com afirma el cap de llista de Fem Sant Andreu?
Es reno­ven pro­jec­tes i es reno­ven per­so­nes, i la prova en soc jo, que soc aquí. El pro­jecte no està mort, no està cadu­cat; el pro­jecte té més il·lusió que mai. És un pro­jecte impor­tant per a la ciu­tat. Cada dia expli­quem el que hem fet i el que farem per la ciu­tat, què volem que sigui aquesta ciu­tat, que és el que ens tras­lla­den els ciu­ta­dans. El pro­jecte no el fem en una taula qua­tre per­so­nes, surt dels ciu­ta­dans, de les seves neces­si­tats i de les seves pri­o­ri­tats.
Par­lem d’aques­tes pri­o­ri­tats. Què és el que més la pre­o­cupa? Quins són els rep­tes més des­ta­cats?
El que més em pre­o­cupa a mi és que la nos­tra gent tin­gui feina i esti­gui còmoda a la ciu­tat. Que hi hagi esco­les dig­nes per als nos­tres infants, que les esco­les bres­sol siguin com han de ser. Que tin­guin la sani­tat que neces­si­ten. Això és el que més em pre­o­cupa. Que els ciu­ta­dans tin­guin una bona situ­ació. I tre­ba­llar pels més vul­ne­ra­bles, que són els que més ho neces­si­ten.
Les enques­tes indi­quen que els ciu­ta­dans tenen una gran sen­sació d’inse­gu­re­tat. Hi ha un pro­blema amb la segu­re­tat a Sant Andreu de la Barca? Què cal fer per cap­gi­rar aquesta per­cepció?
La qüestió és que, de la pandèmia, i això no ha pas­sat només a Sant Andreu de la Barca sinó a tot el Baix Llo­bre­gat i a altres llocs, n’hem sor­tit amb aquesta sen­sació d’inse­gu­re­tat. Estem tre­ba­llant per solu­ci­o­nar-ho. Hem posat més poli­cies al car­rer i hem ins­tal·lat càmeres de vide­o­vi­gilància. També fem pro­gra­mes de civisme i com­por­ta­ment a la ciu­tat.
La situ­ació de la ciu­tat pel que fa a la neteja és una de les qüesti­ons que cri­ti­quen des de l’opo­sició. Els car­rers estan bruts? La ciu­tat està dei­xada?
El ser­vei de neteja tre­ba­lla de la mateixa manera que ho ha fet fins ara. El que passa és que sí que és veri­tat, i això ho diuen els estu­dis que s’han fet, que hi ha una situ­ació d’inci­visme. Ja sé que em rei­tero, però no passa només a Sant Andreu de la Barca. En sor­tir al car­rer després de la pandèmia, han aug­men­tat l’inci­visme i la brutícia. Hi ha gent que llença coses al car­rer i embruta la ciu­tat. D’altra banda, de cara al 2023 apos­ta­rem per la tran­sició ecològica amb un nou sis­tema de reco­llida d’escom­bra­ries que inclou con­te­ni­dors intel·ligents. Ens per­metrà fer una lec­tura del com­por­ta­ment per comu­ni­tats i per bar­ris, i podrem pre­miar les bones con­duc­tes i pena­lit­zar les que no ho són tant. S’apli­carà a finals del 2023 i l’objec­tiu és arri­bar a la taxa de reci­clatge que demana la Unió Euro­pea de cara al 2030. També imple­men­tem un nou model de dei­xa­lle­ria que aposta per l’eco­no­mia cir­cu­lar. Qual­se­vol objecte que deixi una per­sona podrà ser reu­ti­lit­zat per una altra.
Han tan­cat sucur­sals i cine­mes, i hi ha empre­ses que han mar­xat. Sant Andreu ha dei­xat de ser un muni­cipi atrac­tiu per a les inver­si­ons?
Pri­mer de tot, cal dir que això ha pas­sat a tot arreu. Si les empre­ses estan mar­xant, és una altra admi­nis­tració i no aquest govern la que ha de pen­sar què està fent perquè això no passi. Aquí rau el pro­blema. Empre­ses que tan­quen, empre­ses que mar­xen i empre­ses que no venen. De tota manera, Sant Andreu de la Barca no té un pro­blema, té una opor­tu­ni­tat. Tenim una nova con­nexió cap al Vallès Occi­den­tal que ha fet que les empre­ses s’ado­nin que és una bona opor­tu­ni­tat implan­tar-se aquí. Estem millo­rant els nos­tres polígons indus­tri­als, tre­ba­llant amb indus­tri­als i empre­sa­ris de dife­rents sec­tors i poten­ci­ant els comerços de la ciu­tat. Ofe­rim aju­des des de l’àrea de Pro­moció Econòmica perquè els comerços i les indústries puguin con­trac­tar gent de Sant Andreu de la Barca.
Par­lem d’urba­nisme i mobi­li­tat. Quins són els prin­ci­pals rep­tes de futur?
Estem fent un esforç immens en la tran­sició ecològica, que és el més impor­tant ara mateix. Aspi­rem als fons Next Gene­ra­tion EU per a un pro­jecte de mobi­li­tat per millo­rar i faci­li­tar car­rils bici a la ciu­tat. També estem cons­truint una nova pas­sa­rel·la per con­nec­tar la ciu­tat. Hem imple­men­tat un autobús que fa la con­nexió entre una part de Cas­tellví de Rosa­nes i Sant Andreu de la Barca. És més que un bus urbà i fun­ci­ona a demanda. Té més para­des al muni­cipi i amb un horari ampliat al mig­dia per als nos­tres estu­di­ants. Hem dema­nat a la Gene­ra­li­tat que aquest bus, a més a més, sigui elèctric. També hem dema­nat a Fer­ro­car­rils que els trens que pas­sen per Sant Andreu siguin elèctrics, per mini­mit­zar el soroll, afa­vo­rir el des­cans dels veïns i reduir les emis­si­ons. Estem fent molta feina en aquest àmbit que es veurà mate­ri­a­lit­zada d’aquí a poc temps.
La cons­trucció de la pas­sa­rel·la que unirà la zona dels car­rers Anoia, Gar­raf i Penedès amb el Camp Llarg té un pres­su­post de 800.000 euros, amb una par­tida impor­tant dels fons Next Gene­ra­tion EU. Per què és necessària aquesta ini­ci­a­tiva?
Nosal­tres tenim un muni­cipi mera­vellós. Tenim, per un cos­tat, la mun­ta­nya i, per l’altre, el riu. I hem de fer que aques­tes dues parts esti­guin con­nec­ta­des. Des­gra­ci­a­da­ment, la via del tren va supo­sar tren­car una mica aquest muni­cipi. Hem d’apro­par els ser­veis de la ciu­tat a la nos­tra gent. I això és el que acon­se­gui­rem amb aquest pro­jecte de la pas­sa­rel·la, que també ser­virà per fer cor­re­dors verds. Farà que la gent pugui acce­dir cami­nant a tots els ser­veis i que pugui anar amb bici­cleta. Tenim un muni­cipi petit que es pot recórrer bé a peu, i això ho hem de faci­li­tar.
Com en molts altres muni­ci­pis, l’accés a l’habi­tatge també és un pro­blema a Sant Andreu de la Barca. Què han fet aquesta legis­la­tura i què pen­sen fer de cara al futur per millo­rar aquesta situ­ació?
Tenim l’objec­tiu que els nos­tres joves es que­din a Sant Andreu de la Barca i no hagin de mar­xar. Faci­li­tem la cons­trucció d’habi­tatge de llo­guer asse­qui­ble per als nos­tres joves perquè puguin que­dar-se aquí. Pròxima­ment, hi haurà una edi­fi­cació de l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona a través de l’Ins­ti­tut Metro­po­lità de Pro­moció de Sòl i Gestió Patri­mo­nial (Imp­sol) que es farà aquí al davant i que supo­sarà uns 40 pisos més de llo­guer asse­qui­ble. També hem apos­tat per un pro­grama molt ambiciós de reha­bi­li­tació d’edi­fi­cis perquè siguin més sos­te­ni­bles: reno­vació de façanes, cober­tes, ascen­sors i noves ins­tal·laci­ons. Tenim mol­tes comu­ni­tats que estan apos­tant per aquest pro­grama i segu­ra­ment en començarem a veure de seguida les pri­me­res obres.
L’Ajun­ta­ment inver­tirà un milió d’euros per millo­rar el medi ambi­ent, faci­li­tar la tran­sició energètica i pro­moure les ener­gies alter­na­ti­ves. Parli’ns d’aquest pla. Per què és impor­tant?
Aquest és un altre pro­grama molt ambiciós per fer més sos­te­ni­ble la nos­tra ciu­tat. A través de diver­ses fonts de finançament, inver­ti­rem un milió d’euros per posar pla­ques foto­vol­tai­ques als edi­fi­cis muni­ci­pals per gene­rar ener­gia més sos­te­ni­ble. També estem apos­tant per les comu­ni­tats energètiques en el sec­tor indus­trial i ja tenim un col·lec­tiu d’empre­sa­ris que s’hi estan impli­cant. Això faci­li­tarà aquesta tran­sició energètica.
Què des­ta­ca­ria del pres­su­post d’aquest 2022?
En l’últim pres­su­post, ja afron­tant la sor­tida de la pandèmia, el que vam fer va ser una aposta molt forta pels ser­veis soci­als. La gent més vul­ne­ra­ble neces­si­tava aquesta aposta i és el que vam fer per cobrir les seves neces­si­tats. I ho con­ti­nu­a­rem fent. Ja albi­rem la situ­ació que ens arri­barà els pròxims anys i no serà fàcil. No tenim gaire ajuda en aquest àmbit per part d’altres admi­nis­tra­ci­ons, però con­ti­nu­a­rem apos­tant pels col·lec­tius més vul­ne­ra­bles.
Com afron­ten el pres­su­post de l’any vinent? Qui­nes seran les pri­o­ri­tats?
De moment, encara estem tre­ba­llant en el docu­ment dels pres­su­pos­tos, és només un esbor­rany. Però sí que puc avançar que un dels pro­jec­tes que seran una rea­li­tat durant l’any vinent seran les noves dependències dels ser­veis soci­als fora de l’edi­fici del con­sis­tori per poder aten­dre encara millor la gent més vul­ne­ra­ble. També m’agra­da­ria des­ta­car la millora de l’espai urbà, que voldríem que fos un ele­ment clau, com per exem­ple la millora dels parcs infan­tils
.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia