Política

Un poble assedegat

La sequera ha portat l’Ajuntament de Peralada a prioritzar les accions per millorar la gestió hídrica

Un ambiciós projecte preveu renovar la xarxa d’aigua. A Vilanova de la Muga ja s’ha executat

L’ACA està a punt d’enllestir cinc nous pous de captació que han d’ajudar l’aqüífer a recuperar-se

Una aposta important és la de l’eficiència energètica, renovant punts de llum i plaques fotovoltaiques

Pera­lada, envol­tada dels cur­sos flu­vi­als dels rius Llo­bre­gat d’Empordà i Orlina, que l’encer­clen pel sud-est i per l’est, on més tard con­flu­ei­xen en el riu Muga, té set. Si fem un repàs del pri­mer any de man­dat, el govern de Junts, segons explica l’alcalde, Miquel Bru­gat, va haver de donar pri­o­ri­tat a la sequera. Arran d’això es van atu­rar pro­jec­tes per cen­trar-se en aquesta pro­blemàtica. A banda de l’apro­vació d’un pla d’emergència, es va apos­tar fort per la reno­vació de la xarxa d’abas­ta­ment d’aigua de boca en dos car­rers del muni­cipi i a tot el nucli de Vila­nova de la Muga. Un any després la situ­ació con­ti­nua sent deli­cada. El repte és impor­tant i afecta mol­tes pobla­ci­ons de l’Alt Empordà. Aquest muni­cipi, de 47 km², també comprèn, a més de la vila de Pera­lada, el poble de Vila­nova de la Muga i molts veïnats, alguns de molt antics, com Sant Ber­nat i el Mas del Sepul­cre, les Oli­ves, l’Esta­nyol, Mont­ma­jor i la Gar­riga, Sant Joan Ses­clo­ses i Vall­gor­nera.

El poble en té molts més, de rep­tes, és clar, com ara acon­se­guir a la llarga una residència per a la gent gran. “La gent cada vegada té més pro­ble­mes per tro­bar-ne. Tenim ganes de tirar-ho enda­vant però el pro­jecte està molt con­di­ci­o­nat per un sec­tor que s’ha de desen­vo­lu­par”, explica l’alcalde. Ara per ara, però, el que con­cen­tra molt els esforços és com afron­tar la sequera. Durant el pri­mer any de man­dat es van atu­rar alguns pro­jec­tes per cen­trar-se en la gestió de l’aigua. Una pro­blemàtica que van abor­dar ràpida­ment, tute­lats per l’Agència Cata­lana de l’Aigua. Pera­lada era el poble que gas­tava més aigua de Cata­lu­nya, en pro­porció. “Hi té molt a veure el fet que no estem cata­lo­gats com a muni­cipi turístic”, des­taca l’alcalde. I afe­geix: “A Pera­lada cada habi­tant gasta 500 litres al dia i aquesta dada no és certa perquè hi ha tota una rea­li­tat que no es té en compte.” Aquesta rea­li­tat és que hi ha mol­tes per­so­nes que viuen al muni­cipi, prin­ci­pal­ment a les urba­nit­za­ci­ons, sense estar empa­dro­na­des.

L’Ajun­ta­ment, com es veurà, no s’ha estat amb els braços ple­gats. Per això, segons explica l’alcalde, el tre­ball ha estat molt foca­lit­zat a bus­car sub­ven­ci­ons per poder ser més efi­ci­ents en la gestió de l’aigua amb la reno­vació de les xares. A final d’any, i a tall d’exem­ple, s’implan­tarà la lec­tura a distància dels comp­ta­dors del muni­cipi. Aquest pro­jecte té un cost de 309.000 euros i l’ACA en finançarà un 88%. Una altra ini­ci­a­tiva serà can­viar el clo­ra­dor de la pis­cina gran. Aquest clo­ra­dor salí repre­sen­tarà també una millora impor­tant. Aquest pro­jecte costa uns 44.000 euros i el 90% serà finançat per la Gene­ra­li­tat. Però a sobre la taula hi ha molta feina feta. Un altre exem­ple és que, a través dels fons Next Gene­ra­tion, s’ha reno­vat tota la xarxa d’abas­ta­ment de Vila­nova de la Muga. El pro­jecte, que ja venia del man­dat ante­rior, ha cos­tat uns 298.600 euros, amb una sub­venció del 90%. Un tema més enlles­tit, però hi ha més feina per fer. Aquesta set­mana començaran les obres, inclo­ses en el Puosc, de la reno­vació de la xarxa d’abas­ta­ment d’aigua de dos car­rers de Pera­lada, Doc­tor Clos i Nou de Sant Joan, amb 266.800 euros.

Pera­lada s’abas­teix d’un aqüífer que rep l’aigua del Llo­bre­gat i l’Orlina, un aflu­ent del Llo­bre­gat. El pro­blema de la manca d’aigua, com es veurà, no és nou. Al con­trari. El 2008, en època de sequera, l’ACA va fer uns estu­dis per fer cinc pous nous que havien de ser­vir per treure pressió a l’aqüífer i dei­xar que aquest es pogués rege­ne­rar. No va tirar enda­vant. El motiu? Una qüestió tan tri­vial com que va ploure i els pan­tans es van emple­nar. El llop va ense­nyar les ore­lles i després no se’n va fer cas. Aquesta és una crítica que molts alcal­des han fet al govern de la Gene­ra­li­tat. Ara, i dins un nou epi­sodi de sequera per­sis­tent i extrem, diver­sos alcal­des de la zona han pres­si­o­nat, i amb èxit, perquè es des­en­callés aquest pro­jecte del 2008. L’alcalde explica que ja està al 90% i ja queda poc. La pre­visió és que els cinc pous del pale­o­ca­nal entrin en ser­vei a finals del pri­mer tri­mes­tre de l’any. Estem par­lant de cinc pous que cap­ta­ran l’aigua d’un pale­o­ca­nal o llit flu­vial on l’aigua és sub­terrània. A més, segons explica l’alcalde, un nou pro­jecte ha de per­me­tre recu­pe­rar un pou antic, que es podrà afe­gir al sis­tema. El pres­su­post és d’uns 113.000 euros i l’ACA en finançaria el 75%.

Estem davant d’un esforç potent i impor­tant, si bé, segons el mateix alcalde, “això no ens evi­tarà els epi­so­dis de sequera, però sí que ens per­metrà fer una gestió efi­ci­ent dels nos­tres recur­sos hídrics”. Aquesta gestió efi­ci­ent es diver­si­fica amb l’eficiència energètica. Ara ja s’està fent un car­ril bici que con­nec­tarà el cen­tre urbà amb la urba­nit­zació Pera­lada Golf. En paral·lel se subs­ti­tui­ran tots els llums del cen­tre històric i els de la urba­nit­zació Pera­lada Resi­den­cial amb llums led. A més, també es posa­ran pla­ques foto­vol­tai­ques a la zona espor­tiva, com ara al pavelló, el camp de fut­bol i la pis­cina, i se subs­ti­tui­ran 16 punts de llums de les tor­res de camp de fut­bol, que gene­ren una des­pesa impor­tant. Això anirà lli­gat amb la ins­tal·lació de noves pla­ques foto­vol­tai­ques per com­par­tir amb els comerços locals o el canvi de 23 punts de llum dels car­rers Sant Sebastià i Sota Mura­lla. “Estem par­lant de sis acci­ons molt impor­tants rela­ci­o­na­des amb la tran­sició energètica”, des­taca l’alcalde. Un dels pro­jec­tes que hau­ran d’espe­rar, però, és el de natu­ra­lit­zar els patis esco­lars. “Són erms, sense ombres i ho volem can­viar. Això ens per­metrà, als estius, abai­xar més de deu graus la tem­pe­ra­tura als patis”, explica Bru­gat. Aquesta ini­ci­a­tiva haurà d’espe­rar perquè no es donen les con­di­ci­ons per dur-la a terme aquest curs. La idea és obte­nir un pulmó verd que també apro­fi­tarà la població. El cost és d’uns 188.000 euros i el 90% anirà a càrrec de la Gene­ra­li­tat. La idea és lli­gar aquest pro­jecte amb el de patis oberts, que ja s’està apli­cant.

Final­ment, es con­ti­nua tre­ba­llant en la recu­pe­ració del patri­moni –vegeu peça–. Els resul­tats ja són evi­dents, com ara la res­tau­ració del claus­tre romànic de Sant Domènec o la de les pin­tu­res romàniques de l’església de Santa Eulàlia de Vila­nova de la Muga.

Recuperar les muralles
L’Ajuntament de Peralada treballa per rehabilitar un important tram de muralla medieval de 60 metres de llargada situat al nucli antic. Amb aquest objectiu s’ha encarregat un pla director que ha de marcar els criteris dels treballs. El projecte es va iniciar, però, ara fa més de dos anys amb l’adquisició d’una finca. L’enderroc dels edificis va permetre una primera actuació que ha donat visibilitat a aquest tram. El tall recuperat és un llenç de 30 metres de muralla del segle XIV –més 30 més de baluard–, situat entre els carrers Sota Muralla i Baixada de la Font, a la part baixa de la vila. El tram, que mira als horts i al riu Orlina, forma part del cinquè recinte emmurallat, que es va construir després de la destrucció que va patir Peralada l’any 1285. El pla director, que també ha de servir per buscar línies de finançament, s’ha encarregat a l’equip Feu i Godoy Arquitectes. Es tracta d’un document que, segons l’alcalde, establirà els criteris d’actuació sobre els diversos trams d’aquest monument per assegurar que el seu estat i el seu manteniment futur siguin òptims. “La nostra voluntat –explica Brugat– és reconèixer i fer valdre les muralles destacant els seus valors documentals, arquitectònics i significatius per a la població.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia