Política

El desgast de les escombraries

Premià de Mar ha estrenat un nou model de recollida de la brossa no exempt de polèmica i de crítiques

Aquest any han de començar les actuacions a la finca de Can Sanpere, expropiada per l’Ajuntament

La construcció de la segona escola bressol tensa les relacions amb una part de la comunitat musulmana

Un dels debats que aquests mesos s’han tornat a posar sobre la taula és el de la segona estació de tren

Premià de Mar ha superat un 2024 que, sense haver estat un annus hor­ri­bi­lis per al govern de Junts i ERC, ha por­tat més d’un epi­sodi de tensió i con­flicte social. Al cap­da­munt de la llista, el nou model de reco­llida d’escom­bra­ries amb con­te­ni­dors intel·ligents que va obli­gar a cap­gi­rar els hàbits de la ciu­ta­da­nia i que ha repre­sen­tat un mal­de­cap cons­tant per al con­sis­tori lide­rat per Rafa Navarro. El mateix alcalde ha reco­ne­gut que el 2024 ha estat “un any de merda” en sen­tit lite­ral i cor­ro­bora en l’entre­vista que acom­pa­nya aquesta anàlisi muni­ci­pal que el sis­tema ha supo­sat un des­gast per­so­nal amb el qual no comp­tava. A les crítiques dels grups de l’opo­sició, que han retret espe­ci­al­ment la falta d’infor­mació a la ciu­ta­da­nia i les deficiències del model, s’hi van afe­gir des del pri­mer moment les mobi­lit­za­ci­ons contràries al sis­tema, els atacs a través de les xar­xes soci­als i els con­te­ni­dors espat­llats i van­da­lit­zats. De fet, aquest cúmul de des­propòsits és el que argu­menta el govern per no haver pre­sen­tat encara les dades que jus­ti­fi­quin el canvi i que demos­trin que hi ha hagut una millora sig­ni­fi­ca­tiva en la reco­llida de la brossa i un repar­ti­ment més just de la taxa. Navarro no ha estal­viat crítiques a un cor­rent crític que, segons asse­gura, es movia per interes­sos que poc tenien a veure amb el fun­ci­o­na­ment del nou model.

Un any per a Can San­pere

Aquest any, si res no ho torça, es podran començar a veure les pri­me­res actu­a­ci­ons a la finca de Can San­pere, adqui­rida per l’Ajun­ta­ment el febrer del 2024 a través d’una expro­pi­ació i que tan­cava un dels epi­so­dis urbanístics més llargs i com­ple­xos de la història recent del muni­cipi. Amb un pres­su­post que ja té una par­tida per ini­ciar l’ender­roc dels edi­fi­cis mal­me­sos, també s’ha bus­cat l’ajut de la Dipu­tació per treure el màxim pro­fit de l’edi­fici cen­tral de l’antiga fàbrica que va ser decla­rat in extre­mis bé cul­tu­ral d’interès local (BCIL) pel ple l’any 2017. També serà el moment de començar a reco­llir les pro­pos­tes del que ha d’esde­ve­nir en el futur i de com s’ha de ges­ti­o­nar el con­junt, amb un espe­cial valor per la seva cen­tra­li­tat, i que es pre­veu que pugui aco­llir habi­tat­ges, el cone­gut com a edi­fici bufanda, i ser la nova seu del mer­cat muni­ci­pal. Segons el govern muni­ci­pal, la par­ti­ci­pació en aquest pri­mer avant­pro­jecte tant per part de la resta de grups polítics com de la mateixa soci­e­tat està garan­tida.

L’anunci, amb un ampli con­sens polític, que la segona escola bres­sol muni­ci­pal ani­ria a l’edi­fici del Vora­mar va pro­vo­car al novem­bre una irada res­posta del col·lec­tiu musulmà Alt­tauba. Aquesta enti­tat fa més de vint anys que uti­litza el pri­mer pis com a lloc de pregària després que un acord amb l’Ajun­ta­ment els faci­lités el tras­llat des del car­rer Núria, perquè aquell local incom­plia la nor­ma­tiva i havia rebuig veïnal a la intenció de cons­truir una mes­quita al car­rer Joan Prim. Al muni­cipi mares­menc la comu­ni­tat musul­mana s’estruc­tura al vol­tant de tres grups. Un dels quals va acon­se­guir com­prar una nau al Tor­rent Malet, però els mem­bres d’Alt­tauba no volen com­par­tir l’espai i recla­men els seus drets sobre l’edi­fici del Vora­mar. Ha fet falta cri­dar un medi­a­dor per inten­tar tro­bar una sor­tida a la con­fron­tació, però des del con­sis­tori es manté que tan bon punt es dis­posi del pro­jecte exe­cu­tiu es començarà la reforma, perquè està con­di­ci­o­nada als ajuts de la Gene­ra­li­tat.

Espi­gons que s’allar­guen

El juny del 2023 el Minis­teri per la Tran­sició Ecològica ence­tava a Premià de Mar la pri­mera de les actu­a­ci­ons pre­vis­tes al lito­ral mares­menc ori­en­ta­des a evi­tar la regressió de les plat­ges, un dels mals endèmics de la comarca. En con­cret, s’havia de cons­truir un espigó paral·lel a la costa davant la platja del Bella­mar i s’havia d’allar­gar el de l’estació amb l’afe­git d’una peça per­pen­di­cu­lar al final. L’abo­ca­ment de 350.000 metres cúbics de sorra havia de com­ple­tar una obra pres­su­pos­tada en 4 mili­ons d’euros i vuit mesos de feina. No va ser així, perquè l’actu­ació es va atu­rar a finals d’aquell any i no es va tor­nar a empren­dre fins al novem­bre pas­sat amb l’objec­tiu de fina­lit­zar l’última part. Mal­grat tot, sem­bla que l’estruc­tura ha com­plert amb el seu objec­tiu i el lito­ral pre­mi­a­nenc se n’ha sor­tit tan bé en les dar­re­res lle­van­ta­des que els tècnics del minis­teri volen apli­car les matei­xes solu­ci­ons a la costa de Mont­gat, el següent de la llista.

Impuls per al comerç local

Entre els deu­res per aquest 2025 en matèria d’urba­nisme, també des­ta­quen l’inici de les obres de l’escola Mar Nova, una vella rei­vin­di­cació que ha hagut de superar una cursa d’obs­ta­cles de vuit anys i que es pre­veu que pugui obrir les por­tes el curs 2026/27, i l’aposta per trans­for­mar el car­rer Jacint Ver­da­guer, entre els car­rers Joan Prim i Marina, en un nou pol comer­cial que com­ple­men­ta­ria el ja exis­tent a la Gran Via i als car­rers adja­cents amb l’objec­tiu de con­so­li­dar el muni­cipi, i en això sí que coin­ci­dei­xen govern i opo­sició, en el refe­rent comer­cial del Baix Maresme.

Pre­ci­sa­ment un dels debats que aquests mesos s’han tor­nat a posar sobre la taula és el de la segona estació de tren a Premià de Mar. Ubi­cada a la zona de Can Pou, s’hau­ria de con­ver­tir en l’estació prin­ci­pal de la població. El direc­tor de Roda­lies de Renfe, Anto­nio Car­mona, va visi­tar fa uns mesos Premià i es va mos­trar pre­dis­po­sat a treure la pols a un estudi que pre­veia un equi­pa­ment que ja té el vis­ti­plau de la Gene­ra­li­tat, que s’ubi­ca­ria entre el car­rer de San­ti­ago Rusiñol i la rotonda que enllaça el car­rer de Ramon de Penya­fort i l’N2. El cost vore­ja­ria els 12 mili­ons d’euros i, segons les pre­vi­si­ons, la nova estació la uti­lit­za­rien una mit­jana de 6.700 per­so­nes, 4.000 de les quals serien usu­a­ris de l’estació actual. Una estació que pre­ci­sa­ment està pen­dent d’unes millo­res valo­ra­des en 600.000 euros i que supo­sa­ran la reforma de les mar­que­si­nes exis­tents. Les obres s’hau­rien d’exe­cu­tar el pri­mer semes­tre d’aquest any. Del mal estat del pas soter­rat, Car­mona es va limi­tar a pren­dre nota i a dir que ho estu­di­a­ria.

Pacificar l’N-2 ara!
La transformació de la carretera N-2 al seu pas pel Maresme en una via menys congestionada i amb una mobilitat més amable s’ha convertit en un cavall de batalla per als municipis, especialment aquells que la pateixen dia rere dia com és el cas de Premià de Mar. El novembre del 2023 el Departament de Territori va presentar als alcaldes una proposta de millora que a banda de l’actuació a la carretera, h¡ sumava els nous accessos a l’autopista i un carril bici. En total, una inversió de 384 milions a càrrec de l’Estat. Tot just el 16 de gener passat es va anunciar que s’havia iniciat el procés d’exposició pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental per a la millora de la connectivitat de la C-32 entre Alella i Sant Pol de Mar, però ningú no va dir res de l’N-2. Una delegació dels alcaldes de la comarca, encapçalades pel Consell Comarcal, on Rafa Navarro exerceix com a vicepresident, es va reunir amb el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, que els va informar que els accessos es començarien, com a mínim, a finals del 2026. Aquest calendari implicaria que les millores a l’N-2 no es farien efectives fins al 2027. La queixa dels ajuntaments és comprensible, perquè des del govern de la Generalitat se’ls havia donat a entendre que els terminis estaven molt més avançats.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia