Política

Els ‘papers de Panamà' revelen operacions opaques en el món de l'art

Noves filtracions ajuden a descobrir qui té una obra de Modigliani desapareguda després de ser confiscada pels nazis a un jueu i buscada pel seu hereu legítim

La documentació també esquitxa la néta de Picasso i la família Thyssen-Bornemisza

Noves publi­ca­ci­ons dels papers de Panamà han reve­lat aquest diven­dres ope­ra­ci­ons opa­ques en el mer­cat de l'art, que en alguns casos afec­ten a judi­cis en marxa per la pro­pi­e­tat d'obres des­a­pa­re­gu­des i giren al vol­tant d'obres d'artis­tes com Van Gogh, Picasso, Rem­brandt i Modi­gli­ani.

La fil­tració de més d'11,5 mili­ons de docu­ments del bufet pana­meny Mos­sack Fon­seca , espe­ci­a­lit­zat en la gestió de capi­tals en parai­sos fis­cals, afecta més de 140 polítics i alts fun­ci­o­na­ris de tot el món, a més de cele­bri­tats, espor­tis­tes, cine­as­tes, escrip­tors i pro­pi­e­ta­ris d'art.

Segons el Con­sorci Inter­na­ci­o­nal de Peri­o­dis­tes d'Inves­ti­gació, amb seu a Was­hing­ton i que ha lide­rat la inves­ti­gació amb el diari ale­many Süddeutsche Zei­tung, els papers per­me­trien conèixer, per exem­ple, el pos­si­ble para­dor de l'obra des­a­pa­re­guda d'Ame­deo Modi­gli­ani Home asse­gut amb un bastó.

La pin­tura de l'artista italià, valo­rada en uns 25 mili­ons de dòlars, porta dècades des­a­pa­re­guda després que els nazis la con­fis­ques­sin al seu pro­pi­e­tari jueu, encara que el seu legítim hereu sos­pita que l'obra es troba en mans de la família Nah­mad, una de les més pode­ro­ses del món de l'art.

Després que una inves­ti­gació pri­vada apuntés a que els Nah­mad, ori­gi­na­ris de Síria i Líban, obtin­gues­sin l'obra en una sub­hasta el 1996, el nét del jueu a qui li va ser con­fis­cada va pre­sen­tar una demanda a amb­dues parts enfron­ta­des.

En els jut­jats, la família Nah­mad sem­pre ha dit que no té el Modi­gli­ani, però els papers de Panamà reve­len que els Nah­mad con­trola la com­pa­nyia offs­hore Inter­na­ti­o­nal Art Cen­tre, que sí pose­eix aquesta pin­tura.

Segons els docu­ments de Mos­sack Fon­seca, David Nah­mad, la cara més cone­guda de la família, és el pro­pi­e­tari únic de l'empresa des de 2014, tot i que els Nah­mad l'han con­tro­lat durant 20 anys.

Tot i que el més sig­ni­fi­ca­tiu, el dels Nah­mad és només un exem­ple dels diver­sos vin­cles entre el mer­cat de l'art i el bufet Mos­sack Font­seca, els docu­ments del qual demos­tren, segons el Con­sorci Inter­na­ci­o­nal de Peri­o­dis­tes d'Inves­ti­gació, que és una “indústria poc regu­lada on l'ano­ni­mat s'usa sovint per pro­te­gir tot tipus de com­por­ta­ments qüesti­o­na­bles”.

A més dels Nah­mad, entre els papers també apa­rei­xen els noms de la família grega Gou­lan­dres, que es troba en el cen­tre d'una bata­lla legal per saber on es tro­ben 83 obres d'art des­a­pa­re­gu­des.

Altres noms del món de l'art inclo­uen la néta del pin­tor mala­gueny Pablo Picasso, la família Thys­sen-Bor­ne­misza i el mag­nat xinès Wang Zhong­jun.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia