Infraestructures i serveis

Asetrans i Cambra de Girona reclamen millores a l’N-II

Les dues patronals reivindiquen que no s’abandonin els desdoblaments previstos de la via a l’Alt Empordà, com a alternativa al col·lapse de l’AP-7

Incideixen, sobretot, en la variant de Figueres

La Cambra de Comerç de Girona i l’Associació de Transportistes de les comarques gironines (Asetrans) aposten per seguir amb el desdoblament de l’N-II a la demarcació tot i que l’AP-7 sigui gratuïta. En declaracions a l’agència ACN, el president de la Cambra, Jaume Fàbrega, remarca que el projecte de millora de la vella carretera a l’Alt Empordà és “importantíssim” per reduir “el col·lapse” de vehicles que hi ha a l’autopista. D’altra banda, les dues institucions miren amb recel el model de pagament que vol impulsar el govern espanyol. Si bé accepten que s’hagi de pagar per garantir el manteniment de la via, no volen que els nous peatges tornin a ser “una guardiola estatal”, tal com afirma el vicepresident d’Asetrans, Eduard Ayach.

Dijous es complirà el primer any després de la caiguda dels peatges al tram gironí de l’AP-7, de la Jonquera cap a Barcelona, i la gratuïtat ha provocat un increment del trànsit, amb col·lapses i accidents, que suposa una pèrdua de “competitivitat” per al transport de mercaderies, recorda Fàbrega. Per això, el president de la Cambra creu que la millora de l’N-II generaria una alternativa de transport per a les mercaderies i també per al vehicle privat. El vicepresident d’Asetrans, Eduard Ayach, argumenta també que la demarcació és un “espai transfronterer”, amb més trànsit europeu que la resta del territori.

Ayach reclama que, malgrat la gratuïtat de l’autopista, cal posar “fil a l’agulla” en la millora d’altres infraestructures i que el “tram encallat” del desdoblament de l’N-II a l’Alt Empordà s’acabi ja que serveix com a “eix vertebrador” entre l’interior i el litoral i, en el cas de la variant de Figueres, és l’única opció per arribar a destinacions com ara Roses, Empuriabrava, Peralada i altres municipis alt-empordanesos. “Agafis l’autopista o no, has de passar-hi”, recalca el vicepresident d’Asetrans.

Més accessos sobre la taula

En paral·lel, tant la Cambra com la patronal estan a l’expectativa del desenvolupament de l’estudi que van presentar fa un any sobre nous accessos a l’autopista, avançant necessitats que tenia el territori quant a mobilitat i solucions per descongestionar-la de l’augment de trànsit que ja preveien que arribaria amb la liberalització de la via. Un any després, el document és sobre la taula del govern espanyol, que el va valorar positivament, però sense concretar cap de les inversions previstes. “Ningú posa en dubte que cal fer aquestes millores”, ha remarcat Eduard Ayach. El president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbrega, ha afegit que aquest 2022 el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha nomenat el català Xavier Flores com a secretari general d’Infraestructures.Precisament Flores havia estat des del 2013 Director General d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya i per Fàbrega això és un element que “no es pot menystenir”, ja que significa que Flores “coneix el territori”. De fet, el president de la Cambra de Comerç ha assegurat que en una reunió el nou secretari va assumir les propostes de nous accessos que havia presentat la patronal.

Qüestionen nous peatges

Les dues entitats veuen amb escepticisme el model de pagament per a les autopistes que el govern espanyol comença a estudiar. Pel president de la Cambra seria “inacceptable” que s’imposés un model de peatges “com el que hi havia” en què “els gironins hagin de pagar però en altres punts de l’Estat no”. Fàbrega entén el pagament per ús per “finançar el manteniment” d’aquesta carretera per evitar que l’AP-7 “quedi obsoleta”. Però tothom insisteix que cal trobar un model just. I, des dels transportistes gironins, Ayach també aposta per una “nova fiscalitat”, però revisada en el seu conjunt, ja que lamenta que el sector ja suporta actualment “molta càrrega fiscal”, a més de l’IVA, pels tributs que graven els combustibles.

LES FRASES

Recuperar el sistema antic [de peatges] és inacceptable, on els gironins paguem i d’altres no
Jaume Fàbrega
PRESIDENT DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE GIRONA
Hi ha trams específics a l’N-II que ja haurien d’estar desdoblats, com ara la variant de Figueres
Eduard Ayach
VICEPRESIDENT D’ASETRANS
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La lluita contra el VIH no afluixa

Barcelona
infraestructures
rodalies

Cobrir les vies del tren a Montcada costarà 621 milions

barcelona

Amplien la comissaria conjunta de Banyoles

Banyoles

Fil a l’agulla a Girona per millorar l’atenció al públic i treballar pel dret a la ciutat

girona

Canvi d’ample ferroviari per a l'alta velocitat de Vandellòs a la Canonja

barcelona

#StopJJOO denuncia la inversió en neu produïda tot i la sequera

La Molina (Alp)
Olot

Nova protesta dels sanitaris de l’hospital

Solidaritat

Una opció de futur

SALT
Guanyem vol uns comptes més participatius

Guanyem vol uns comptes més participatius

girona