Infraestructures i serveis

L’eterna via que agita el Vallès

El govern ha d’encarregar encara el projecte per a la ronda Nord entre Terrassa i Sabadell que paga l’Estat

Els consistoris han fet propostes de traçat, la majoria subterrani, que la Generalitat descarta per cares

Els opositors presenten lluita legal perquè creuen que continua tractant-se del Quart Cinturó

Govern català i espanyol han necessitat més de dos anys per fer el conveni del tram de Terrassa a Sabadell
Els projectes presentats de la ronda pels consistoris poden pujar als 900 milions i el pressupost és de 200

Pas­sen els anys i el Quart Cin­turó, auto­via orbi­tal de Bar­ce­lona o B-40, pre­vista el 1966 per l’Estat espa­nyol per unir el Penedès amb el Baix Llo­bre­gat i la plana del Vallès fins a arri­bar a Sant Celoni, con­ti­nua sent motiu de debat al ter­ri­tori i més enllà. Inclu­si­ons en pla­ne­ja­ments ter­ri­to­ri­als i plans de car­re­te­res diver­sos, renúncies de traçats (2022) al Penedès o més enllà de la con­nexió amb la C-60 a Mataró –inau­gu­rada el 1995 per no mal­me­tre el Parc Natu­ral del Mont­seny–, estu­dis d’impacte ambi­en­tal que cadu­quen (2004, 2010 i 2018) del tram entre Ter­rassa i Gra­no­llers, o can­vis de nom com el de ronda entre Ter­rassa i Saba­dell, fan d’aquesta via l’obra de la Seu. Amb tot, i mal­grat la divisió al ter­ri­tori entre par­ti­da­ris –patro­nals, cam­bres de comerç i l’enti­tat que n’agrupa algu­nes com Fem Vallès– i detrac­tors –270 enti­tats ads­cri­tes a la Cam­pa­nya Con­tra el Quart Cin­turó (CCQC), nas­cuda el 1992–, ja hi ha tres trams en fun­ci­o­na­ment entre Abrera i Ter­rassa.

Des de l’estiu del 2022 s’ha tor­nat a sac­se­jar el tau­ler i la firma del con­veni a l’octu­bre entre el Minis­teri de Trans­ports i Mobi­li­tat Urbana i la Gene­ra­li­tat perquè el govern català s’encar­re­gui de la redacció dels pro­jec­tes, i la poste­rior lici­tació de l’obra de l’ano­me­nada ronda Nord entre Ter­rassa i Saba­dell amb un import de 200 mili­ons, ja ha posat el comp­ta­dor en marxa. Els dos ajun­ta­ments ja han fet arri­bar les seves pro­pos­tes de traçat com es pot veure en el gràfic i la CCQC ha reac­ti­vat la ini­ci­a­tiva con­tra la via i pre­veu opo­sar-s’hi judi­ci­al­ment (vegeu entre­vista a la plana 4), ja que con­si­de­ren que men­tre sigui l’Estat qui en tin­gui la titu­la­ri­tat es tracta del Quart Cin­turó i es manté l’“amenaça” de pro­lon­gar-lo fins a Gra­no­llers.

El procés d’enco­manda de gestió apro­vada pel Con­sell de Minis­tres dins d’un paquet d’infra­es­truc­tu­res valo­ra­des en 710 mili­ons, jun­ta­ment amb la millora de la con­nec­ti­vi­tat de l’AP-2 i l’AP-7 i la millora de l’Eix Piri­nenc (N-260), no va estar exempt de polèmica. Va començar amb el govern català for­mat per ERC i Junts quan l’11 de juny del 2022 va deci­dir no assis­tir a la tro­bada que van fer els alcal­des de Saba­dell, Ter­rassa i Cas­te­llar i la minis­tra de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en l’acte El futur de les infra­es­truc­tu­res del Vallès, en el qual van pre­sen­tar el que deien que era un acord ver­bal en els governs català i espa­nyol per des­en­ca­llar la ronda Nord –entre les dues coca­pi­tals– donant con­tinuïtat al tram del Quart Cin­turó o B-40 des de Ter­rassa on acaba en una gran rotonda als plans de Can Roca, al barri del Pla del Bon Aire. L’argu­ment esgri­mit va ser per mos­trar el seu des­a­cord “per la falta d’inver­si­ons de l’Estat a Cata­lu­nya” men­tre l’ales­ho­res pre­si­dent, el repu­blicà Pere Ara­gonès, en rene­gava perquè no se sus­ten­tava en un acord con­cret i només eren parau­les. Una deno­mi­nació, la de ronda, que es va començar a uti­lit­zar amb el govern tri­par­tit del 2003 per sua­vit­zar les diferències entre el PSC, que n’era par­ti­dari com a via d’alta capa­ci­tat, i ERC i ICV, que hi esta­ven en con­tra i con­si­de­ra­ven que la ronda supo­sava aban­do­nar defi­ni­ti­va­ment el pro­jecte del Quart Cin­turó. Aquesta deno­mi­nació de “ronda Vallès” va pas­sar el febrer del 2021 a dir-se “ronda Nord dels sis­te­mes urbans de Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar”, quan es va apro­var el Pacte Específic de la Mobi­li­tat al Vallès (PEMV) reso­lent 57 al·lega­ci­ons, i no es feia cap menció a donar con­tinuïtat a la B-40 fins a Gra­no­llers. Qua­tre mesos després, Junts dei­xava en soli­tari ERC al govern del país: l’exal­calde de Saba­dell Juli Fernández era nome­nat con­se­ller de Ter­ri­tori amb els repu­bli­cans havent d’accep­tar un acord amb el PSC perquè els aprovés els pres­su­pos­tos que incloïa fir­mar el con­veni entre la Gene­ra­li­tat i l’Estat per la ronda el pri­mer tri­mes­tre del 2023.

No va ser així i pri­mer es va sig­nar un pro­to­col d’inten­ci­ons el juliol del 2023, ja sense Fernàndez al cap­da­vant de la con­se­lle­ria, que va ple­gar al cap de qua­tre mesos d’empas­sar-se el gri­pau, però les dues admi­nis­tra­ci­ons es van enca­llar en la capa­ci­tat i dis­seny de la ronda Nord, i en lega­lis­mes sobre un pos­si­ble traspàs de la via i es va aca­bar modi­fi­cant la llei de car­re­te­res per poder lici­tar, con­trac­tar, fer el segui­ment i super­vi­sar tant les obres com les assistències tècni­ques, que es pro­du­ei­xen el desem­bre del 2023.

El traçat i la con­tinuïtat

L’enco­manda de gestió i el con­veni no s’apro­ven fins l’octu­bre pas­sat i ja amb el PSC i Sal­va­dor Illa gover­nant en soli­tari a Cata­lu­nya quan en cam­pa­nya havia mos­trat la volun­tat d’exe­cu­tar el Quart Cin­turó fins a Gra­no­llers. De moment haurà d’espe­rar, perquè els Comuns així li ho van impo­sar a con­dició de tenir el seu suport a la inves­ti­dura. En tot cas, l’última paraula en tot el pro­ce­di­ment la té el govern esta­tal, que manté la titu­la­ri­tat de la via i és qui hi ha de posar els diners.

Amb un lacònic s’“està tre­ba­llant en els estu­dis de la ronda Nord dels sis­te­mes urbans de Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar del Vallès,” segons les carac­terísti­ques defi­ni­des en el con­veni subs­crit amb l’Estat i en coor­di­nació amb els muni­ci­pis d’aquest àmbit”, el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori, Habi­tatge i Tran­sició Ecològica es pro­nun­ci­ava aquest dar­rer diven­dres. Ho feia en una set­mana en què estan pre­vis­tes reu­ni­ons, ajor­na­des dues vega­des des de l’estiu, de segui­ment de les comis­si­ons del Pacte Específic de la Mobi­li­tat al Vallès (PEMV).

Un dels aspec­tes que es podrien trac­tar en aques­tes reu­ni­ons són els pro­jec­tes que els con­sis­to­ris han fet arri­bar a la con­se­lle­ria. El 2 de gener pas­sat l’Ajun­ta­ment de Saba­dell ja es va reu­nir amb la con­se­llera Sílvia Pane­que, i des de Ter­rassa n’anun­ci­a­ven una de tècnica i una de con­junta amb l’alcalde Jordi Ballart, i l’alcal­dessa de Saba­dell, Marta Farrés, a la con­se­lle­ria que encara no té data a les agen­des. El secre­tari d’infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, Manel Nadal, ja adver­tia el 5 de desem­bre de la invi­a­bi­li­tat de les pro­pos­tes dels con­sis­to­ris perquè s’havien de cenyir a un pres­su­post de 200 mili­ons i les seves, amb un traçat majo­ritària­ment en trin­xera o soter­rat man­te­nint dos car­rils per banda, podrien pujar a més de 900 mili­ons.

A Ter­rassa el recor­re­gut de 4,5 quilòmetres des de l’actual rotonda on acaba la B-40 fins al nou enllaç de la ronda Oest de Saba­dell per con­nec­tar amb l’auto­pista C-58 –i amb qui ho han con­sen­suat– s’ha dis­se­nyat semi­sub­ter­rani, amb qua­tre túnels, qua­tre via­duc­tes i pas­sos ele­vats per pre­ser­var dife­rents camins. A més, a l’oest i ja en el tram en fun­ci­o­na­ment, també hi pre­veu un nou enllaç per con­nec­tar els bar­ris de Can Boada, la Mau­rina i Can’Aurell, així com pels futurs bar­ris de Can Mar­cet i les Ayme­ri­gues i l’estació pre­vista de Renfe Ter­rassa Oest. L’estudi infor­ma­tiu de l’Estat del 2010, triat entre tretze alter­na­ti­ves, i que està cadu­cat, pre­veia en tot el tram entre Ter­rassa i Saba­dell un únic fals túnel a Can Deu de Saba­dell, i des de Ter­rassa pro­po­sen un via­ducte més dels tres ini­ci­als. També des­plaça l’enllaç Ter­rassa Est, que no inclo­gui una nova rotonda i s’apro­fiti la rotonda el·líptica ja exis­tent sobre la riera de les Are­nes que con­necta l’avin­guda Béjar i l’avin­guda del Vallès.

A Saba­dell, la pro­posta pels seus 3,5 quilòmetres entra en un túnel per la zona de Can Bon Vilar i, després del nou enllaç a la ronda Oest, s’intro­du­eix la ciu­tat en un túnel per sota l’avin­guda de les Pal­me­res i l’avin­guda de Can Deu per sor­tir en superfície cre­ant una gran rotonda al polígon La Lla­nera i con­nec­tar amb la car­re­tera cap a Cas­te­llar (B-124) ampli­ant el pont sobre el Ripoll.

El govern esta­tal de dife­rents colors tam­poc ha demos­trat un gran interès a exe­cu­tar el Quart Cin­turó tot i que ha sigut sem­pre amb el PSOE que s’han exe­cu­tat les obres des del 2007 amb dos trams fets i sense con­nexió entre el 2009 i el 2010 –Abrera-Olesa i Vila­de­ca­valls-Ter­rassa– o qui les va reim­pul­sar en que­dar atu­ra­des per la crisi i pro­ble­mes cons­truc­tius. No va ser fins al 16 de febrer pas­sat que es va inau­gu­rar el tram entre Olesa i Vila­de­ca­valls, 17 anys després i amb un sobre­cost de 164 mili­ons.

L’empresariat el vol de seguida
Amb periodicitat els agents econòmics del Vallès han demanat accelerar tots els tràmits per completar la B-40, també amb compareixences en comissions al Parlament com la de l’octubre del 2023. Les Cambres de Comerç de Sabadell i Terrassa coincideixen a deslligar la ronda Nord de la B-40, i les defensen totes dues, per descongestionar el trànsit a la C-58 i l’AP-7. La de Sabadell va enviar una carta l’11 de desembre a la consellera Penque per fer-li arribar les reivindicacions que també inclouen la construcció del túnel d’Horta ferroviari com va tornar a reclamar el dia 21 el seu president, Ramon Alberich.
Obres des del 2007
Va ser amb el PP governant que es va donar a conèixer com l’estudiant (l’estudi entre Abrera i Sant Celoni el 1996). Va dividir el recorregut en tres trams obtenint l’informe ambiental favorable fins a Terrassa el 2003. Per 14 quilòmetres va necessitar 17 anys. La resta va caducar tres vegades


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia