Infraestructures i serveis

Alerten que l’aeroport del Prat pot tenir problemes a l’estiu per una manca generalitzada de personal

Les companyies aèries anticipen retards en un estiu programat “a màxima capacitat” i amb menys plantilla

L’aeroport del Prat anticipa un estiu complicat per la “massificació” del trànsit aeri post covid i la “poca preparació” de les empreses del sector per recuperar el 100% dels empleats abans de la temporada alta. La situació és millor que la d’aeroports com Amsterdam, Frankfurt o Londres, però les plantilles “comencem a patir molt i no hem arribat a l’estiu”, ha advertit a l’ACN el responsable del sector aeri d’UGT, José Ramírez. Els sindicats denuncien manca de personal “generalitzada”, des del ’handling’ fins als controls on la policia espanyola enfronta un augment de gestions de passaports pel Brexit. Al seu torn, les companyies aèries anticipen retards en un estiu programat “a màxima capacitat” però amb menys plantilla.

En les últimes setmanes, els aeroports europeus han viscut jornades de cancel·lacions massives i retards constants per falta de personal després dels acomiadaments massius d’empleats fixos. Encara que la situació sigui pitjor en altres aeròdroms “ens trobem amb un efecte ’boomerang’ que ens retorna el problema a Barcelona”, diu Ramírez.

Als aeroports catalans, els ERTO han protegit les plantilles fixes i la problemàtica se centra a recuperar els empleats temporals, que fa dos anys representaven la meitat del total.

Una setmana abans de l’inici de l’estiu, els empleats del sector constaten que el creixement de la demanda de vols tant de viatges com de negocis “ha agafat el sector per sorpresa” i “poc preparat”. “La indústria ja preveia que el 2022 començaríem a sortir de la pandèmia, però no tan aviat”, ha assegurat Javier Fernández-Picazo, secretari del sindicat de pilots Sepla, que puntualitza que la recuperació dels nivells del 2019 es materialitzarà el 2024.

Empreses com Ryanair es troben “curts de personal” i es troben amb dificultats per cobrir vacants, deixant mig buits els cursos de formació del personal, explica la secretaria general de la secció sindical d’USO a la companyia irlandesa, Lidia Arasanz.

En el cas dels pilots, també s’ha detectat un descens de treballadors tot i que més petit que en altres feines del sector com les del handling. Les jubilacions no s’han cobert perquè “la indústria és molt prudent a l’hora de fer contractacions” enmig d’una crisi econòmica amb preus alts de combustible”, assegura el representant de Sepla..

Així doncs, les empreses estan “programant a màxima capacitat amb menys avions i tripulació de reserva que el 2019”, resumeix Fernández-Picazo, fet que tensa molt més l’operativa pel conflicte del trànsit aeri o meteorologia adversa.

Els treballadors tenen present el caos operatiu que es va viure el 2017 a l’aeroport del Prat i reclamen a les empreses que més hi treballen com Vueling “reforços immediats de plantilla. “Fem una crida per poder atendre bé els passatgers”, reclama Ramírez.

La falta de personal i les males condicions de feina és un dels motius que ha portat a la plantilla d’una de les empreses que més viatgers mou a l’Estat –Ryanair- a declarar-se en vaga els dos primers cap de setmana d’estiu.

Per la seva banda, les companyies aèries anticipen retards però relativitzen la possibilitat de problemes operatius greus. Fonts de Ryanair i de Vueling consultades per l’ACN asseguren que operaran tots els vols previstos per l’estiu i que la manca de personal no provocarà cancel·lacions, com ha passat a l’alemanya Lufthansa. Ara bé, adverteixen que poden haver-hi retards.

No només les companyies aèries encaren la temporada alta amb un gran volum de feina, també els cossos policials s’han trobat amb menys efectius dels necessaris per controlar els passaports dels passatgers de fora de l’espai Schengen, on recentment s’hi ha afegit una de les masses de turistes que més passa pel Prat, els britànics, amb motiu del ’Brexit’.

Les cues que ja s’han viscut en aquests controls han provocat crítiques del sector econòmics vinculats al turisme, que han reclamat l’Estat que actuï i reforci els filtres. “No entenem com s’han produït les situacions que s’han produït les últimes setmanes. Hi ha hagut un tema de falta de previsió”, explica a l’ACN la directora del gabinet d’estudis en infraestructures de la Cambra de Barcelona, Alícia Casart.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

L’equip de govern vol posar el nom de Terricabras a una plaça o un carrer

girona
Urbanisme

Barcelona aprova la remodelació d’un espai de muntanya a Torre Baró

Barcelona
Medi ambient

Paisatges blancs a Altafulla i Torredembarra per la calamarsada

Altafulla
lloret de mar

La Plataforma per la Pau, guardó Sa Gavina 2024 de la Festa de la Cultura

lloret de mar
QUART

El ple aprova una modificació de crèdit per al projecte de la nova biblioteca

QUART
Regne Unit

Cinc migrants moren en l’intent de creuar el canal de la Mànega

Barcelona
GIRONA

El Servei Municipal d’Esports ofereix 228 places en 23 cursos aquest estiu

GIRONA
societat

Multarà per l’excés de soroll i el consum d’alcohol al carrer

Sabadell
Societat

Estudiarà si cal reforç puntual dels mossos

Tarragona