Ciència

DAVID BAÑERES

MEMBRE DEL GRUP DE RECERCA SOM RESEARCH LAB DE LA UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA

“El tutor intel·ligent ajudarà a reduir la xifra de suspensos i abandonaments”

El grup d’investigació SOM Research Lab treballa en la creació d’un tutor que estarà les 24 hores del dia a disposició dels alumnes de la UOC i que també donarà suport als professors

Quins avantatges tindrà per als alumnes disposar d’un tutor intel·ligent?
Un dels reptes que tenim a la UOC pel fet de ser una universitat virtual és poder donar als estudiants un suport al més personalitzat possible. A les universitats presencials els alumnes poden preguntar directament al professor, mentre que aquí es fa per mitjà del correu electrònic o dins l’aula virtual. En aquest sentit, el tutor intel·ligent permet avançar cap a la que seria una situació ideal: que l’estudiant de la UOC rebi respostes al més personals possibles i no de manera grupal i que el suport s’ajusti a la problemàtica de cada alumne.
La intel·ligència artificial podria acabar substituint els actuals tutors humans de la UOC?
Molta gent, inclosos els professors, té por que la màquina substitueixi la persona. Jo crec que en el camp de l’educació substituir un professor per una màquina seria un gran error. El que ha de fer la intel·ligència artificial és ajudar els professors a automatitzar certes tasques repetitives, i, al mateix temps, donar suport als estudiants. No ha de substituir sinó ajudar les dues parts.
En què consistirà, doncs, aquest tutor intel·ligent?
Volem desenvolupar una aplicació informàtica que ajudi els alumnes i els professors en certes tasques dins el món universitari. Podem parlar de tres nivells. El primer comença quan l’alumne s’informa de les opcions formatives que li ofereix la universitat. En aquest sentit, segons el seu perfil i les dades d’altres estudiants recopilades pel sistema, el tutor intel·ligent li podrà recomanar quins graus, màsters o cursos s’adeqüen més a les seves preferències i capacitats. D’aquesta manera es pot evitar una cosa que succeeix sovint: que t’apuntes a un carrera perquè et penses que realment t’agrada però quan ets a dins descobreixes que t’has equivocat.
Entrem al segon nivell: quan ja ets al campus.
Al campus, la gestió de dades farà possible proposar quantes assignatures cal estudiar i quines han de ser per aconseguir superar-les. I, en el tercer nivell, a cada curs i a cada assignatura, el tutor intel·ligent ajudarà tant l’estudiant com el professor. Per exemple en els fòrums dels cursos cada any apareixen les mateixes preguntes sobre exercicis, assignatures i activitats i el professor cada vegada inverteix el mateix temps amb idèntiques respostes. El tutor intel·ligent pot analitzar els que han anat plantejant els alumnes i les preguntes que ja han sorgit altres anys es poden respondre automàticament. Això estalvia temps als professors, que el poden invertir a fer tasques més productives, com ara respondre preguntes noves i elaborar algun altre recurs que pugui ser útil per a l’assignatura.
Què pot fer més?
Establir un sistema d’alertes que avisin tant l’estudiant com el professor si l’alumne va per bon camí per aprovar l’assignatura. Amb la intel·ligència artificial podem arribar a predir, des de la primera activitat del curs, si l’estudiant superarà o no una assignatura.
Quin resultat tindran aquestes prediccions i alertes?
El tutor intel·ligent ajudarà a reduir el nombre de suspensos i abandonaments. Ho farà amb les prediccions i les alertes corresponents i també amb les recomanacions personalitzades que rebrà l’estudiant, un recurs en què participarà el professor de cada assignatura, perquè són ells els qui saben què convé fer per aprovar-les.
De quina manera la informació arribarà a l’estudiant?
Hem creat una nova aplicació dins el campus on cada alumne podrà entrar i veure en gràfics i percentatges les previsions sobre cada assignatura i quines notes haurà de treure en les següents activitats per superar-les. També s’utilitzarà el correu electrònic i el xat de text, a l’estil de WhatsApp o Telegram, o de veu, com ara Alexa d’Amazon. Empreses com aquesta darrera comercialitzen el seu sistema perquè pugui ser integrat en altres. Així no hauríem d’invertir temps a crear un xat bot emocional propi.
Emocional?
Aquests assistents de conversa automatitzada, com ara Alexa, tenen emocions. Si l’insultes et respon d’una manera... fina. Hi ha el concepte de conversa emocional. Un xat bot ha de semblar humà i, en el nostre cas, la manera com li parli un estudiant permetria captar el seu estat d’ànim i respondre d’una manera o altra.
Quan estarà a punt el tutor?
Fa sis mesos que hi treballem i acabarem el projecte el curs 2022/2023. Ara ja començarem a fer proves pilot amb el sistema de predicció. El projecte forma part del programa Soul University, impulsat per eLearn Center de la UOC, que té per objectiu implantar la intel·ligència artificial a la nostra universitat durant els pròxims 10 anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona