Educació

Escoles i instituts de la fase 2, preparats per reobrir avui

Els centres han adaptat el pla d’Educació per acollir alumnes i preveuen una baixa assistència

Escoles d’arreu del país i sindicats expressen neguits per la seguretat d’infants i professionals

Els centres educatius de municipis en fase 2 ho tenen tot previst per reobrir avui (o demà, perquè a molts llocs avui és festiu) i rebre l’alumnat segons ha decretat el pla del Departament d’Educació: el de 3 a 6 anys, quan els progenitors no puguin conciliar criança i treball, el de qualsevol curs que necessiti suport personalitzat i el que acaba etapa. Les direccions dels centres han adaptat el pla de reobertura del Departament a les seves realitats i han preparat espais amb les mesures de seguretat i en grups reduïts. El retorn és voluntari i no hi haurà activitat lectiva als centres, ja que es manté la telemàtica. El conseller d’Educació, Josep Bargalló, va detallar, ahir, que el territori que entra avui en fase 2 representa “un 40% de les escoles públiques i un 20% de les concertades” de Catalunya i, a Rac1, va afegir que entén el neguit d’algunes escoles i per això s’està fent un “acompanyament” per esvair dubtes.

“En falten alguns per contestar, però a infantil no tornarà ni el 10%”, explica Alberto Esteban, cap d’estudis de l’escola institut Daniel Mangrané, al municipi ebrenc de Jesús. De primer a cinquè, s’han establert horaris diferents per a qui vulgui rebre una tutoria individual. A sisè, s’han dividit els possibles grups en dies alterns i en l’ESO s’ha programat una acollida de manera que l’alumnat de quart podria anar cada dia a una tutoria en grups de 15 com a màxim. “Hem creat comissions per tractar el retrobament amb alumnes i famílies i entre docents”, explica Esteban, que aclareix que en les trobades virtuals s’han expressat neguits i que es prioritzarà l’acompanyament.

A l’institut Pere Martell de Tarragona només es fa FP i l’edat mitjana de l’alumnat és de 21,8 anys. Els 1.200 alumnes tenen un contacte permanent amb els tutors i s’ha establert un sistema de cita prèvia per atendre qui necessiti una atenció personalitzada abans de la convocatòria de recuperacions. “Hem rebut 20 peticions”, explica el director, Àngel Miguel, que hi afegeix que pocs alumnes han tingut problemes per seguir l’ensenyament telemàtic. Sí que s’han rebut més peticions, 166 en total, per recollir eines i materials que van quedar al centre. “Probablement, organitzarem la recollida per grups de no més de 15 alumnes en franges de mitja hora”, explica el director. El centre és gran, de 25.000 m², i s’ha restringit l’ús durant el juny a només 300 m².

“Tot és molt volàtil”, reconeix Núria Sabaté, directora de l’escola reusenca Marià Fortuny, referint-se al nombre d’alumnes que hi podria tornar avui. D’infantil no hi anirà ningú, tot i que hi va haver quatre peticions inicialment, “i de sisè, en què tenim tres línies, vol venir una cinquantena d’alumnes”, que es dividiran en quatre grups i assistiran a l’escola una hora setmanal. En aquest curs es tanca una etapa i faran “un acompanyament emocional”, detalla –s’ha hagut de suspendre la festa d’acomiadament. Les aules de sisè són prou grans i s’han pogut separar les taules per deixar 4 m² per alumne. L’entrada serà esglaonada i hi haurà el professorat imprescindible, ja que se seguirà amb l’ensenyament a distància. Sabaté destaca la feina comunitària amb què s’ha afrontant el confinament i les “oportunitats que han sorgit en la situació d’urgència” per donar resposta a l’ensenyament.

El director de l’escola La Mercè, de Tortosa, Carlos Blanch, en fa també una lectura optimista. Del confinament, diu, ha sorgit un escenari d’oportunitat en què “l’alumne és líder del seu aprenentatge”. “Al març, ja plantejàvem una obertura amb acompanyament”, indica, i ara s’ha preparat un pla amb el 50% del centre precintat. Les aules estaven preparades per donar resposta a qui ho volgués, però el fet és que només tres alumnes de sisè hi volen assistir i a infantil només ho ha demanat una família. De primer a cinquè, s’ofereixen tutories de 25 minuts a la setmana, fet que ha generat interès. “De manera presencial i virtual, parlarem de les coses bones que ens han passat aquest trimestre i prepararem l’estiu”, diu Blanch.

El seu optimisme contrasta amb el neguit que han expressat nombrosos centres que encara estan en fase 1 o s’estrenen avui en la fase 2, com ara les escoles de l’Hospitalet i Cornellà, el Maresme-Vallès Oriental, el Garraf, l’Alt Empordà i el Consell Comarcal del Baix Penedès. Les direccions dels centres pateixen per no poder garantir la seguretat d’infants i professionals i l’afectació emocional que pugui tenir el distanciament sobretot en els més petits. Els sindicats, al seu torn, reclamen més mesures de seguretat, com ara mascaretes FFP2 i tests per als treballadors, i critiquen que es delegui en els centres una responsabilitat que creuen que hauria d’assumir el Departament d’Educació, que acusen de no haver negociat les condicions del retorn.

LES FRASES

Parlarem de les coses bones que ens han passat aquest trimestre
Carlos Blanch
Director de l’escola la Mercè
L’alumnat de sisè vol venir perquè hi ha un canvi d’etapa i vol tancar el cicle
Núria Sabaté
Directora de l’escola Marià Fortuny

El risc de contagi és baix i les aules són segures, segons els pediatres

X.A

D’acord amb els manuals d’epidemiologia, a l’inici d’aquesta emergència sanitària es van tancar les escoles i es van recloure els infants a casa. En la majoria de malalties víriques, els menors són un vector important que afavoreix els contagis i controlar-los sol ser una estratègia que funciona. Amb la Covid-19, però, podria no ser així i alguns pediatres han començat a alçar la veu en aquest sentit, avalats per les xifres de la pandèmia al país. A Catalunya, consten uns 120 menors que han donat positiu i només una víctima mortal, que tenia patologies prèvies de caràcter greu. De manera que reputats especialistes defensen que nens i adolescents s’infecten menys, evolucionen millor i no han estat l’origen de les cadenes de transmissió. És per això que consideren que podrien fer vida pràcticament normal. “Després de sis mesos de pandèmia, podem dir clarament que els nens no són els culpables; així de clar”, va dir Carlos Rodrigo, director clínic de pediatria de l’hospital Germans Trias i Pujol, en declaracions a TV3. Pere Soler, cap de la unitat de patologia infecciosa i immunodeficiències de pediatria del Vall d’Hebron, fa notar que no hi ha hagut brots ni en escoles bressol, ni en col·legis, ni entre monitors de clubs esportius o d’activitats extraescolars. Creu que el més perillós de les escoles serien les aglomeracions d’adults a la porta en el moment de la sortida, però sí que adverteix que els menors haurien d’anar amb compte amb els avis: el risc és baix, però no zero.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La meitat de la població, miop el 2050

barcelona

Confinament endurit per a Lleida i set municipis més

Barcelona

El desconfinament acumula quasi 500 manifestacions

barcelona
societat

Els gironins es ‘mullen’ per l’esclerosi

BERNAT SORINAS GIMÉNEZ
Membre de la PAHC del Bages

“És màgic com millora la salut i l’ànim en la lluita en comunitat”

barcelona
Infermeres editen vídeos amb consells contra la Covid

Infermeres editen vídeos amb consells contra la Covid

girona

Famílies de nens malalts dubten si dur-los a classe

Barcelona

Un foc arrasa una nau de Bo de Debò al Bages

Sant Vicenç de Castellet

Ksameu es reactiva amb uns 70 joves figuerencs

Figueres