Educació

El 35% dels alumnes que repeteixen curs suspenen català

La repetició de curs i la complexitat dels centres són les variables que més influeixen en el resultat de les proves de competències bàsiques de quart curs d’ESO

El curs passat, l’impacte de la pandèmia va motivar un descens en la puntuació de les competències en anglès i matemàtiques i, molt lleugerament, en la competència comunicativa en català i castellà. Però l’alteració de les classes per culpa de la covid no és l’única variable que incideix en els resultats de les proves de competències bàsiques de quart d’ESO del 2022, tal com recull el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. N’hi han més, i el consell avaluador en té en compte d’altres que influeixen en els resultats: la repetició de curs i la complexitat del centre, així com el gènere dels estudiants. La conclusió és que les dues primeres tenen més impacte, mentre que el fet que l’estudiant sigui noi o noia té menys influència en la puntuació.

Repetir curs té un impacte important en els resultats, ja que més del 30% de l’alumnat repetidor no supera les competències. Les assignatures que resulten més difícil són anglès i matemàtiques, que en tots dos casos suspenen la meitat dels que repeteixen curs. La competència matemàtica és la que resulta més complicada, ja que el 51,6% obté un nivell baix, equivalent al no assolit. El suspens és també habitual a l’anglès, ja que el 49,4% no supera la prova de competència bàsica. Tampoc ho fa el 37,9% en competència cientificotecnològica. La situació millora lleugerament en llengua catalana, en què suspenen el 35,6% dels estudiants repetidors, i en castellana, amb el 34,9%.

La segona variable que té més incidència en les notes és la complexitat del centre. Novament, on més es nota la diferència és en anglès i en matemàtiques. És especialment significativa en llengua anglesa, segons assenyala l’informe, ja que la diferència entre la puntuació de l’alumnat d’un centre amb complexitat baixa i un altre amb complexitat alta és de 20,8 punts percentuals. La diferència en la competència matemàtica és de 16,4 punts i en cientificotecnològica, de 13 punts. És menor en les llengües catalana i castellana: 10 punts en la primera i 9,1 en la segona. Segons recull el consell en un altre informe, que estudia les variables alienes a l’institut que influeixen en els resultats acadèmics, la competència en anglès, i també en matemàtiques, és més sensible a les diferents variables, com ara el nivell d’estudis dels progenitors i els recursos d’estudi que tenen –com les classes d’anglès fora del centre.

El consell destaca que la diferència entre alumnes d’un mateix centre expliquen el 79% de la variació en els resultats, mentre que el 21% restant s’explica per la diferència entre els centres educatius. “L’estabilitat i la reducció de les diferències entre col·lectius al llarg dels anys indica que el sistema educatiu català en potencia l’equitat”, conclou l’informe. L’equitat és manifesta també de forma territorial, ja que els resultats són força equilibrats entre tots els territoris.

La variable de gènere sembla que té menys incidència. Les noies obtenen unes notes lleugerament més altes en competència lingüística: 3,9 punts en català, 5,9 en anglès i 4,5 en castellà. Els nois, en canvi, tenen millor puntuació en matemàtiques, on la diferència és de 6,6 punts, i la variació en la cientificotecnològica és la menor: 2,5 punts.

LA XIFRA

49,4
per cent
d’alumnes que repeteixen curs obtenen un nivell baix en les proves de competència de llengua anglesa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Cambra de Barcelona rebutja els aldarulls de la Mercè

Barcelona

Suècia i Dinamarca detecten diverses fugues als gasoductes russos Nord Stream 1 i 2

BRUSSEL·LES
SOCIETAT

La jutgessa obre judici oral contra Shakira per sis delictes contra la hisenda pública

BARCELONA

Investigadors de la Fundació Alive no troben pops adults a les badies de Roses i Pals

ROSES/PALS

Nou espai a la Biblioteca d’Olot per ajudar a la conciliació familiar

olot

Menys ingressats per covid i contagis estables

Barcelona

Identifiquen un biomarcador de resposta al tractament contra un càncer colorectal

Barcelona

Tres detinguts a Reus per robar en una casa d’un matrimoni d’edat avançada

reus

Detingut un presumpte violador a Castelldefels que va agredir una dona divendres a la nit

castelldefels