Educació

La segregació escolar es redueix substancialment a Barcelona, segons un estudi

El descens seria d’un 15,9% a Primària i d’un 26,4% a primer d’ESO

La segregació escolar, entesa com la distribució desigual de l’alumnat vulnerable i el no vulnerable entres centres lectius, s’ha reduït a Barcelona en un 23% a i3, un 15,9% a Primària, i un 26,4% a 1r d’ESO des de la signatura del Pacte contra la segregació escolar a Catalunya el 2018 i l’aprovació del Pla de Xoc a Barcelona, el 2021. Aquests és una de les principals conclusions que s’extreu de l’estudi Oportunitats educatives a Barcelona 2022, encarregat per l’Ajuntament de la capital i elaborat per l’Institut Metròpoli, i que també destaca com a conclusió que el percentatge d’infants d’entre 0 i 2 anys matriculats a les escoles bressol públiques de la ciutat ja supera al de les llars d’infants privades.

El treball pren com referència l’índex de dissimilitud, un dels més utilitzats a l’hora d’analitzar la segregació en l’àmbit educatiu. A l’hora d’explicar els perquès de la reducció d’aquesta problemàtica en diferents etapes, els autors de la recerca apunten a la combinació d’una doble estratègia. D’una banda, l’impuls de polítiques com els programes de gratuïtat de l’educació per als infants i adolescents en situació de vulnerabilitat social o l’increment de beques menjador. De l’altra, l’augment de l’oferta pública, amb noves places i centres i, també, integrant centres concertats a la xarxa pública, entre altres. Tot i això, també s’apunta la persistència d’algunes de desigualtats socioeducatives i, per això, s’ apunta la necessitat de refermar el compromís en favor de la igualtat d’oportunitats, l’equitat educativa, la inclusió per a tothom, i la lluita contra la segregació escolar.

L’estudi també fa esment del creixement de la xarxa d’Escoles Bressol Municipals (EBM) entre 2012 i 2022, període durant el qual s’han creat 8 noves escoles i generat 822 noves places. Aquest fet ha comportat, segons recull l’estudi que, actualment i per primer cop a la història, el percentatge de matrícula pública d’educació infantil de 1r cicle és superior al de privada.

Tot i això, l’augment de l’oferta municipal no ha estat suficient per cobrir tota la demanda, i el 43,2% de les famílies que intenten accedir a una escola bressol municipal no hi obtenen plaça. En els últims anys la taxa de demanda atesa de les escoles bressol municipals ha empitjorat lleument: el 2015-2016 era del 59,2%, i al 2022-2023 era del 56,8%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia