Educació

El primer dia dels mestres: il·lusió i bagatge

Avui és el primer dia per als alumnes però també per als docents. L’Anna Cortés és una de les mestres d’educació primària de les comarques gironines que, amb poca experiència –quatre mesos de substitució en una escola a Lloret de Mar–, comença avui el seu primer curs complet com a mestra a l’escola Marta Mata de Girona. Afronta el seu primer dia amb la il·lusió de qui inicia la vida laboral i amb l’empenta il·lusionant i energètica de la joventut. Sobre el desprestigi social dels mestres, la docent novell reivindica el valor d’una professió que té com a objectiu “formar i educar” infants perquè siguin persones crítiques en el futur.

Mentre l’Anna Cortés comença una etapa, la Carme Huix n’acaba una. El dia del seu aniversari, d’aquí a un mes, el 5 d’octubre, complirà 65 anys i s’acomiadarà de l’escola de Cruïlles, on, assenyala, encara disfruta exercint de mestra, una vocació que, més enllà de la transmissió de coneixements, reconeix que no es pot exercir si no s’estima la mainada. Crítica amb els canvis educatius dels últims anys, considera que caldria tornar a la base del que ha de fer un mestre.

ANNA CORTÉS MESTRA. ÉS EL SEU PRIMER CURS

“No se’ns valora per la feina sinó per les queixes”

G. Busquets Ros

Ha complert 24 anys aquest agost i va acabar la carrera d’educació primària el juny del 2021. Ha fet de monitora de lleure en esplais i casals, i va prioritzar agafar experiència i fer pràctiques fent de vetlladora a la Lacustària de Llagostera. Avui és el seu primer dia com a mestra d’educació especial a l’escola Marta Mata de Girona.

Què li va aportar el curs de vetlladora?
Ho tornaria a fer. Vaig aprendre moltíssim pel que fa a alumnes i casos. M’he especialitzat en educació especial per la UOC i m’està obrint portes. Estic molt agraïda a la Lakustària.
I aquest curs s’estrena com a mestra
Abans d’ahir em van trucar de la Marta Mata i ahir hi vaig anar per conèixer l’escola. Estaré a cicle superior, a 5è i 6è i els matins faré Educació Especial a més d’una cotutoria amb una mestra que fa mitja jornada a les tardes. Estic molt contenta perquè visc a Cassà i a més ocupo una plaça vacant que no és una substitució.
Com afronta el curs?
Amb molta il·lusió i ganes. Com a docent novell entra energia nova. És una oportunitat fantàstica per aprendre i seguir formant-me, que és el que em toca fer ara. No m’importaria moure’m; ja tindré temps per estabilitzar-me.
És una feina vocacional i amb molt de desprestigi social. Què en pensa?
La societat només hi veu vacances, vagues i queixes. Penso que tenim tots els motius per fer-ho, però ara no podem començar un curs amb una vaga. S’ha de valorar molt més la feina que estem fent: estem educant i formant persones perquè puguin ser crítiques. En una vaga prioritzes els teus drets o la teva economia, i un primer dia d’escola no és just per als nens fer vaga.

CARME HUIX MESTRA. ÉS EL SEU ÚLTIM CURS ESCOLAR

“Per ser mestra, t’has d’estimar els nens”

G. Busquets Ros

Fa 42 anys que és mestra i avui comença l’últim curs: es jubilarà el 5 d’octubre, quan faci 65 anys. Ha estat mestra a diferents centres de la Bisbal, va “tancar” l’escola de Parlavà i els últims anys ha fet de mestra de cinquè i sisè a Cruïlles (Baix Empordà).

Quin balanç fa de tot plegat?
Vaig aprendre molt i encara aprenc molt dels companys. Primer dels més grans. I dels que arriben nous de la Normal. No tot el que es feia abans és dolent i tot el que es fa ara és bo, ni al revés. S’ha d’escoltar els que fa temps que hi són i aplicar el que et sembla que funciona. No perquè sigui antic no ha de funcionar. Hi ha novetats molt bones també. Els nens ja són nadius digitals i s’haurien de recuperar aspectes bàsics com la lectura. Està molt bé ensenyar valors o fer teatre, que els aporta desimboltura, però primer cal saber llegir. Hem d’ensenyar-los a llegir, escriure, comprendre, saber-se expressar... He après molt també dels nens i de les famílies. S’han de crear vincles, però sobretot no hi ha vocació de mestra si no t’estimes els nens.
Fa 42 anys tot era molt diferent. Ara amb 20 anys tornaria a fer de mestra?
No n’estic segura. A mi m’agraden les feines que impliquin relacions socials. La societat en general i l’administració en particular no ajuden. La feina de mestra no està ben valorada.
Com afronta la nova etapa?
No tinc ganes de jubilar-me. Em sento en forma. La feina de mestra m’agrada molt. Hi disfruto. He tingut sort amb les escoles i els companys. Em fa pena deixar l’escola. He pensat fer algun tipus de voluntariat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

crònica

Els primers batecs de Temps de Flors

Girona
PLATJA D’ARO

Retiren una terrassa del passeig marítim per impagaments

PLATJA D’ARO

Malvivint de nou al ras

Badalona

Una comunitat universitària a Girona

gastronomia

Setze dies per assaborir l’arròs mariner de Tarragona

Tarragona
SALUT

Alerten de llaminadures amb un component del cànnabis

BARCELONA

L’Ajuntament de Mataró ha d’indemnitzar amb 49.000 euros una extreballadora

mataró
URBANISME

Roquetes vol quedar exclosa de la zona inundable per poder construir

ROQUETES

Denuncien una “sobreocupació crònica” del centre d’acollida de la Misericòrdia

girona