Educació

Josep Maria Pallarès

Director Institut Pere Martell

“La formació professional és un itinerari formatiu d’èxit”

“Cal informar l’alumnat sobre els cicles, ja que n’hi ha de desconeguts, i orientar-lo cap a l’oferta del mercat”

“No té cap sentit que, quinze dies després d’haver iniciat el curs, s’hi incorporin 200 alumnes nous”

La col·laboració de les empreses és clau. Hi ha d’haver un intercanvi de coneixements

L’ ins­ti­tut Pere Mar­tell és un gran cen­tre públic de for­mació pro­fes­si­o­nal de Tar­ra­gona, amb 20.000 metres qua­drats d’ins­tal·laci­ons, 1.500 alum­nes, 140 pro­fes­sors i cicles for­ma­tius de vuit famílies pro­fes­si­o­nals.

Ha cres­cut gaire la demanda d’FP en els últims anys?
Des del curs 2018/19 hem cres­cut con­si­de­ra­ble­ment tant en alum­nat com en oferta for­ma­tiva. De 900 alum­nes, hem pas­sat a 1.400, i de 91 pro­fes­sors, a 140. En els últims anys s’ha donat molta visi­bi­li­tat a la for­mació pro­fes­si­o­nal. L’FP està en voga, tot i que si estigués en voga però no hi hagués un èxit edu­ca­tiu al dar­rere, tam­poc tri­om­fa­ria. L’FP és un iti­ne­rari for­ma­tiu d’èxit. Els alum­nes poden fer un pro­grama de for­mació i inserció (PFI) i, després, un grau mitjà, un grau supe­rior i con­ti­nuar a la uni­ver­si­tat. I si es volen incor­po­rar al món labo­ral, adqui­rei­xen les com­petències i capa­ci­tats òpti­mes per poder-ho fer.
Què cal millo­rar en l’FP?
Per una banda, la col·labo­ració entre els cen­tres i les empre­ses és clau. Ha de ser més estreta i ha d’anar més enllà de l’FP dual. No només amb l’estada dels alum­nes, sinó amb un inter­canvi de conei­xe­ments i experiències. També s’ha de millo­rar molt l’ori­en­tació de l’alum­nat perquè, si no, es des­mo­tiva i és quan es pro­du­ei­xen bai­xes. Estem veient que tenim cicles que, per moda o perquè agrada el nom, estan satu­rats d’alum­nes, però després no hi ha una demanda de llocs de tre­ball. Cal infor­mar l’alum­nat sobre els cicles, perquè n’hi ha molts de des­co­ne­guts, i ori­en­tar-lo cap a l’oferta del mer­cat. És un equi­li­bri entre el que els agrada i la sor­tida pro­fes­si­o­nal.
I com es pot fer?
Hem de fer arri­bar a la soci­e­tat quina és l’oferta i la demanda de cicles for­ma­tius. S’hau­ria de fer per ter­ri­to­ris. Entrar dins dels cen­tres d’ESO i bat­xi­lle­rat i que també ens puguin visi­tar.
I el procés de preins­cripció?
Ara és més trans­pa­rent, ges­ti­o­nat des del Depar­ta­ment d’Edu­cació, però és massa llarg, es dilata en el temps i pro­voca con­fusió als usu­a­ris. Això fa que hi hagi equi­vo­ca­ci­ons, errors. Hau­ria d’estar aca­bat en el moment de començar les clas­ses. No té cap sen­tit que, quinze dies després d’haver començat el curs, s’hi incor­po­rin 200 alum­nes nous.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.