Educació

educació

Alerta per l’FP virtual privada

L’alumnat de l’Institut Obert de Catalunya augmenta un 16,35% en cinc anys, mentre que als centres privats l’increment és del 260%

Preocupació per la irrupció de centres privats amb fons d’inversió internacional al darrere que només busquen la rendibilitat

L’interès que des­perta la for­mació pro­fes­si­o­nal (FP) és una evidència que es cons­tata amb les dades de matri­cu­lació dels últims anys. Ha cres­cut un 18,35% des del curs 2019/2020, un incre­ment que encara és més impor­tant en la moda­li­tat a distància, sobre­tot als cen­tres for­ma­tius pri­vats, que con­cen­tren al vol­tant del 80% del total d’alum­nat matri­cu­lat. L’ Ins­ti­tut Obert de Cata­lu­nya (IOC), orga­nisme públic que depèn del Depar­ta­ment d’Edu­cació, ha expe­ri­ment un aug­ment del 16,35% en cinc anys en estu­dis de cicles for­ma­tius de grau mitjà i supe­rior en línia, pas­sant dels 8.778 ins­crits el 2019 als 10.214 el curs pas­sat. Als cen­tres pri­vats que ofe­rei­xen FP vir­tual, aquesta pujada ha sigut encara més expo­nen­cial, amb un per­cen­tatge supe­rior al 260% en cinc anys: s’ha pas­sat dels prop de 16.000 estu­di­ants als apro­xi­ma­da­ment 59.000 matri­cu­lats el curs pas­sat, segons dades del Depar­ta­ment d’Edu­cació. Aques­tes xifres evi­den­cien la bona salut de l’oferta de for­mació pro­fes­si­o­nal a distància a Cata­lu­nya, que va lide­rar l’Ins­ti­tut Obert de Cata­lu­nya des dels seus ini­cis el 2006. De fet, l’èxit del model de l’IOC, en part impor­tat de la Uni­ver­si­tat Oberta de Cata­lu­nya (UOC), segons explica l’expert en FP i col·labo­ra­dor de la Fun­dació Escola Cris­tina de Cata­lu­nya ( FECC) , Mel­cior Arca­rons, va impul­sar la cre­ació de l’oferta pri­vada cap al 2012, que també va incor­po­rar aquest model ja con­so­li­dat i amb bons resul­tats.

L’estan­ca­ment del crei­xe­ment i fins i tot un petit retrocés en l’oferta pública de l’IOC a par­tir del 2012 i el 2013 –per les reta­lla­des en edu­cació i l’infra­fi­nançament–, van afa­vo­rir el nai­xe­ment i el crei­xe­ment de cen­tres pri­vats. Arca­rons, que com a col·labo­ra­dor de la FECC –que també té cen­tres pri­vats d’FP vir­tual– defensa la con­vivència d’aquesta oferta pública i pri­vada, recorda que gai­rebé la mei­tat dels estu­di­ants matri­cu­lats en l’FP a distància són de fora de Cata­lu­nya, ja que no a totes les comu­ni­tats autònomes exis­teix l’oferta de cicles for­ma­tius en aquesta moda­li­tat. De fet, creu que un dels aspec­tes que atrau més estu­di­ants d’arreu de l’Estat als cen­tres pri­vats cata­lans és la pos­si­bi­li­tat d’una orga­nit­zació per semes­tres –una par­ti­cu­la­ri­tat que només es dona a Cata­lu­nya–, que per­met una fle­xi­bi­lit­zació més gran. A més, cal tenir en compte que, en ser estu­dis posto­bli­ga­to­ris, no cal que s’ofe­rei­xin en català.

La manca d’oferta pública d’FP a distància és una de les deman­des més rei­te­ra­des des dels sin­di­cats, com CCOO, que exi­geix un aug­ment de l’oferta de pla­ces per garan­tir “l’accés uni­ver­sal” a l’edu­cació i en con­cret als cicles for­ma­tius d’FP “amb inde­pendència del poder adqui­si­tiu” de l’alum­nat. A més, con­si­de­ren “esfereïdores” les xifres de l’oferta pri­vada, que mul­ti­plica gai­rebé per sis la de la pública, i, per tant, con­si­de­ren l’aug­ment de pla­ces de l’IOC com una neces­si­tat llar­ga­ment recla­mada. De fet, són mol­tes les dife­rents veus de la comu­ni­tat edu­ca­tiva i agents soci­als, tant sin­di­cats com pro­fes­so­rat i direc­tors de cen­tres edu­ca­tius d’FP, que expres­sen pre­o­cu­pació i qüesti­o­nen l’incre­ment de cen­tres i acadèmies pri­va­des de cre­ació recent.

En aquest sen­tit, Arca­rons cons­tata que des de fa un temps hi ha hagut “una irrupció de cen­tres nous, amb un gran finançament al dar­rere i mol­tes vega­des amb fons d’inversió inter­na­ci­o­nals, que van a bus­car el mer­cat del grau supe­rior” i que plan­te­gen aquests estu­dis com “a nego­cis purs i durs”. Aquest expert en FP no qüesti­ona si aquests cen­tres “ho fan bé o mala­ment”, però sí que con­si­dera que, ja de base, estan plan­te­jats “d’una manera dife­rent del que hi havia fa qua­tre o cinc anys”. “Van a bus­car una ren­di­bi­li­tat en el món de l’edu­cació supe­rior, igual que podrien bus­car-la en el món de l’ense­nya­ment uni­ver­si­tari o parau­ni­ver­si­tari”, alerta. En aquest sen­tit, són també molts els pro­fes­si­o­nals vin­cu­lats a l’FP que recla­men un més alt con­trol d’aquests cen­tres pri­vats, més “trans­parència”, per garan­tir una bona for­mació de l’alum­nat i l’adqui­sició de les com­petències, sobre­tot pel que fa a alguns cicles for­ma­tius. En canvi, Arca­rons qüesti­ona que els exàmens no es puguin fer també de forma no pre­sen­cial per evi­tar que, tenint en compte que hi ha una gran part de l’alum­nat de fora de Cata­lu­nya, s’hagin de des­plaçar expres­sa­ment.

També cal pre­ci­sar que el per­fil de l’alum­nat can­via com­ple­ta­ment si es tracta de cicles for­ma­tius pre­sen­ci­als, més ado­les­cent i jove, o no pre­sen­cial, d’edat més avançada i que gene­ral­ment com­bina l’estudi amb la feina i amb la con­ci­li­ació de múlti­ples situ­a­ci­ons fami­li­ars. En defi­ni­tiva, una de les prin­ci­pals fun­ci­ons de l’FP vir­tual és donar res­posta a una for­mació per­ma­nent, ja sigui pública o pri­vada. L’impor­tant és la qua­li­tat pedagògica que hi ha al dar­rere i la que aporta la diferència entre els cen­tres pri­vats.

Què és l’IOC?
L’institut d’ensenyament a distància és del Departament d’Educació i ofereix cursos de diversos cicles formatius de grau mitjà i superior a través d’un campus virtual i amb materials didàctics en format digital. També inclou pràctiques en centres de treball. Alguns cicles inclouen jornades tècniques presencials i una prova d’avaluació final presencial. A través de l’IOC també es poden treure títols de graduat en educació secundària (GES), batxillerat, idiomes i cursos d’especialització, entre d’altres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia