Societat

Els joves van a comprar per estar junts i divertir-se

Un estudi revela que tot i les facilitats de poder comprar per internet, les botigues físiques són una experiència positiva per als joves

Reclamen que la tecnologia s’incorpori als establiments

Per als joves catalans, anar a comprar a les botigues físiques és, sobretot, un moment per estar junts i divertir-se. És una de les seves formes d’oci i un dels moments més agradables per sortir de casa, on estan molt bé. Les seves adquisicions preferides són moda (per tant, roba) i tecnologia.

Però als joves catalans, que ja han nascut en un món tecnològic, els és molt fàcil comprar en línia. Els va bé perquè ho poden fer des de qualsevol lloc, tenen molta oferta, els fa la sensació que és més barat i, a més, si després, un cop els porten el producte a casa, no els agrada, el poden tornar. També els agrada el fet que quan els arriba el paquet a casa sigui com un segon regal (el primer ha estat el moment de comprar). Atesa la realitat que suposa aquests dos fets –que comprar per internet els és molt fàcil però que els agrada anar a les botigues físiques en grup a emprovar-se roba i que aquesta és una de les seves maneres de trobar-se i passar-ho bé–, el comerç té ara el repte de dissenyar estratègies per no perdre ni avui ni en un futur molt pròxim aquesta clientela.

Aquesta setmana, s’ha presentat l’estudi Els joves i el ‘retail’. Present i futur del ‘retail’ segons els joves que, encarregat per Retailcat, ha fet l’empresa Human Focus amb el suport del Consorci de Comerç¸ Artesania i Moda de Catalunya. El president de Retailcat, Joan Carles Calbet, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, i la directora de l’Agència Catalana del Consum, Elisabeth Abad, van presentar-lo davant de representants del comerç de proximitat del país, que és qui ha d’adaptar-se als nous temps. “Vivim temps de canvis molt importants i ràpids. El comerç, sobretot pel canvi digital, ha de saber què volen els joves per adaptar-se al futur”, va dir Joan Carles Calbet, president de Retailcat, associació que agrupa Comertia, la Cecot, Barcelona Oberta, la fundació Barcelona Comer i la Fundació Comerç Ciutadà i que fa de fàbrica d’idees.

L’estudi revela que, tot i l’imant que és comprar per internet, els joves veuen anar a comprar com una forma d’oci: hi van amb els amics i és una de les seves formes de divertir-se. En algunes franges d’edat (14-15 anys), per exemple, que és quan més van als centres comercials, anar a emprovar-se roba és tot un ritual: per fer-se fotos, és clar, i penjar-les a Instragram. Els joves –diu l’estudi– volen ser ben atesos pel personal especialitzat, però, ep!, no volen que els atabalin. No els agrada que els pressionin. Aquesta és una dada a l’hora de formar venedors.

També volen que les botigues siguin atractives, és a dir, que sigui un plaer anar-hi, més enllà del producte que s’hi vengui, i que hi passin coses, que puguin tenir experiències. Per exemple, que hi hagi activitats i que puguin dir que hi han anat i, sobretot, que s’hi puguin fer autofotos.

Una altra dada que revela l’estudi Els joves i el ‘retail’. Present i futur del ‘retail’ segons els joves és que estan conscienciats amb el medi ambient, els animals i el sexisme, sobretot els de la franja entre el 18-19 anys.

Una altra cosa que es desprèn de l’estudi i que el comerç ha de tenir clar si vol captar aquest públic és que la tecnologia ha de ser present a les botigues. El món dels joves és tecnològic: no van mai sense el mòbil a la mà i sempre estan connectats. Per això no entenen que el comerç tradicional s’hagi quedat enrere en aquest aspecte. La tecnologia es pot aplicar de moltes maneres: posant pantalles per trobar talles als aparadors, simuladors per trobar peces de diferents colors... Això parlant de moda, però també en la resta de productes.

L’estudi assegura que les botigues del futur han de tenir presència a les xarxes, sobretot a Instagram, i que els joves han de sortir de la botiga convençuts que ha valgut la pena anar-hi. Si no, no hi aniran.

LES FRASES

Volen ser atesos com es mereixen i que l’esforç de desplaçar-se hagi valgut la pena
Joan Carles Calbet
president de retailcat
Una de les coses que els agrada més de comprar en línia és la política de devolució
Elisabeth Abad
directora de l’Agència Catalana del Consum
Aquest estudi és necessari i una oportunitat per saber què pensen els joves i fer créixer el sector
Muntsa Vilalta
directora general de comerç

Calen canvis estratègics, diu l’enquesta d’Escodi

El 35% del comerç català necessita canvis estratègics per sobreviure, segons l’Enquesta sobre la salut del comerç ESCO d’hivern de l’Escola Universitària de Comerç i Distribució (Escodi). L’enquesta dibuixa una situació del comerç català amb dues cares molt diferenciades. Malgrat que en anteriors edicions de l’enquesta s’observava una recuperació mantinguda del sector; 2019 ha estat un mal any, degut especialment al canvi d’hàbits dels consumidors. Segons els resultats de l’ESCO, un 40% dels comerços mantenen el seu nivell de vendes, però sense incrementar ni els seus marges comercials ni els beneficis; un 35% estan en una situació delicada perquè els ha anat pitjor que l’any passat i han vist caure les vendes, els marges i els beneficis, i, possiblement, necessitaran canvis estratègics per sobreviure; i només un 25% gaudeixen de bona salut perquè han incrementat vendes i beneficis. Si analitzem únicament les vendes, un 39% dels comerços han perdut vendes al llarg del 2019; i un 37% les han incrementat; xifres que tornen a evidenciar la polarització de la situació del sector a Catalunya. Però quan s’analitzen els marges comercials i els beneficis, és un 42% dels establiments comercials els que han registrat descensos i només un 26% els ha vist créixer. El creixement del comerç electrònic, una campanya de Nadal marcada pels descomptes i el fet que les rebaixes d’hivern hagin perdut força són els arguments dels comerciants per explicar la tendència negativa del sector.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona