Societat

MOBILITAT

Sense cotxes per un dia

L’Ajuntament de Girona pretén tallar un cop al mes el trànsit d’un carrer principal de la ciutat, com ara la gran via de Jaume I, el carrer Migdia i l’avinguda Pericot

Els veïns i treballadors dels possibles barris afectats tenen visions contraposades sobre la proposta, que van des del rebuig frontal fins als qui consideren que caldria estendre-la més

Un dels objectius de la mesura, segons el govern de la ciutat, és d’incentivació comercial

Opinions diverses entre els veïns i comerciants de les possibles zones afectades per la iniciativa de l’Ajuntament de Girona de tallar el trànsit de forma temporal, un dia o un cap de setmana al mes, algun dels principals carrers de la ciutat. Marta Madrenas, alcaldessa de Girona, va fer públics, fa poc, els noms dels possibles carrers: gran via de Jaume I, el carrer Migdia i l’avinguda Pericot. Tot i això, també se senten altres noms, com ara el carrer Joan Maragall. La regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, explica que el tancament de carrers té tres objectius: augmentar la seguretat, reduir la contaminació i incentivar els comerços de la zona. Els dos primers són sobretot quan es tanca permanentment, mentre que la iniciativa de tallar el trànsit un cop al mes és més d’incentivació comercial i també “per donar opció a tastar què passa, com es viu al barri”.

Els residents i treballadors de l’avinguda Lluís Pericot han valorat la idea des de diferents perspectives. Isidre Mor, del Centre Biker Girona, considera que és una bona proposta, ja que li seria favorable per al negoci. No obstant això, adverteix que “no es pot tancar un carrer si no donem facilitats a la població; per tant, s’haurien d’habilitar pulmons oberts de pàrquings per afavorir la mobilitat”.

“Aquesta mesura no em semblaria bé si fos entre setmana. Haurien de tallar el trànsit des de la carretera Barcelona fins a la ronda Ferran Puig. L’avinguda Pericot és bàsica per a la gent que ve dels pobles del voltat, com ara Vilobí d’Onyar i Fornells”, explica Isabel Belmonte, que no resideix a Girona però sí que hi treballa. Maria Martínez, veïna de la “zona alta” de l’avinguda, pensa que és una bona opció per reduir la contaminació, tot i que admet que la seva zona sol ser “bastant tranquil·la per als veïns.”

Una opinió contrària és la d’Anunciación Gil, treballadora d’un restaurant del barri: “A mi em perjudica per tornar a casa, perquè soc veïna de Salt i trigaria molt més a arribar.” A més, hi afegeix que per al negoci seria perjudicial, ja que els clients, durant el cap de setmana, s’aturen davant de l’establiment. No obstant això, creu que pot ser positiu perquè hi ha una escola al costat i, com que alguns cotxes no respecten el límit de velocitat, es reduiria el perill.

La diversitat d’opinions també és present al carrer Migdia. “Aquest carrer s’hauria de tancar sempre, perquè la gent es mou a peu. I fins i tot s’hauria de tancar el trànsit des d’Emili Grahit fins a la Devesa, això sí, incrementant el transport públic”, explica Carles Anticó, que resideix a la zona. També ho valora positivament Gerard Viladomat, veí de la barriada, que considera que és una bona iniciativa, malgrat opinar que “tallar el trànsit durant un dia al mes no sigui suficient per reduir l’impacte del nivell de contaminació dels cotxes; això sí, podria contribuir a fer comunitat, a fer vida de barri”. Yasmin Lozano, que treballa en un restaurant, creu que la proposta no afectarà la zona, perquè ja es talla el carrer “una o dues vegades l’any i no suposa cap problema”.

D’altres fan una distinció entre el que és el medi ambient i el negoci. Aquest és el cas de Gemma Belmonte, treballadora d’una fleca del barri. “Aquesta decisió aniria molt bé per al medi ambient. Per a l’empresa, però, no gaire. Molts dels nostres clients aparquen un moment al carrer per comprar el pa.”

Els testimonis de l’altre carrer que podria veure’s afectat, la gran via de Jaume I, segueixen la mateixa línia. “Quin sentit té tallar aquest carrer?”, es pregunta el veí Joaquim Turbau. Creu que si tot fos per a vianants, encara hi estaria d’acord, però els veïns haurien de tenir la possibilitat d’accedir-hi en vehicle de forma restringida. A més, “si volen fer això, haurien de reduir l’impost de circulació i el projecte s’hauria de fer públic perquè tothom hi digués la seva”. En canvi, Alba Díaz, que treballa en una fleca de la zona, aposta per la iniciativa: “Seria un carrer molt transitat i la gent que estigués a fora, a la terrassa, hi estaria més a gust.”

Cati Salvans, que dirigeix Carns Pere Rigau, considera que “econòmicament”, no els “aniria gaire bé”. I continua afirmant que “cal buscar altres solucions per reduir el volum de vehicles i la contaminació present a la ciutat”. Farid El Abbadi, client de Planet Green Salad Bar, hi està en contra, perquè veu Jaume I com “el cor de Girona.” El fet de tallar la circulació, opina, suposaria un gran problema.

La iniciativa d’alliberar de trànsit certes vies urbanes de la ciutat va ser un dels quinze punts pactats entre el govern municipal (JuntsxCat) i Guanyem Girona per tal d’arribar a un acord per aprovar els pressupostos municipals d’enguany. La regidora de Guanyem, Cristina Andreu, explica que es vol pacificar la ciutat amb l’objectiu que “les persones i les bicicletes puguin circular d’una forma més segura, reduir les emissions dels vehicles i afavorir la salut de la població”. A més de tallar al trànsit un carrer cèntric un cop al mes, que ara cal acabar de concretar, també es va pactar tancar del tot de manera permanent dos carrers de la ciutat menys cèntrics. Sembla clar que un serà a Sant Narcís i l’altre Guanyem proposa que sigui a Pla de Palau-Sant Pau. Des del govern només s’avança que s’està estudiant on implantar-ho.

3
carrers
–gran via de Jaume I, carrer Migdia i avinguda Pericot– són, de moment, els que es contemplen en aquesta iniciativa per facilitar, amb talls temporals, la mobilitat de la població gironina.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia