Infraestructures i serveis

La demanda a l’ATM de Girona es va recuperar un 25% el 2022

Les dades d’usuaris del transport públic integrat recuperen el ritme un cop superada la pandèmia, tot i que encara per sota de les del 2019

Amb bonificacions creix l’ús de les targetes multiviatge

L’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Girona (ATMG) va tancar l’any 2022 amb 1,4 milions més de viatgers respecte del 2021. En total van ser 7.125.025 viatges registrats, tot i que encara per sota del rècord de 8.001.800 assolit l’any 2019. L’ATMG recupera així el pols després de les davallades dels exercicis 2020 i 2021, aquest darrer any amb un 25% menys del passatge de l’any passat, i s’encamina cap a l’escenari prepandèmic, en què la demanda –llevat dels exercicis de forta crisi econòmica del 2012 i el 2013– havia anat creixent de manera sostinguda des del 2006 fins al 2019.

I és que les dades de l’any passat suposen un 80% en comparació amb els usuaris del 2006, quan es va crear l’ATM de Girona –amb 3,94 milions de passatgers–, encara que no s’arribi a duplicar-les, com va passar el 2019. El transport interurbà va registrar un total d’1.523.535 viatgers, una xifra que significa un augment del 21% respecte al 2021 i que també consolida la recuperació cap als nivells de la prepandèmia.

Títols integrats

L’ús de les targetes integrades multiviatge ha assolit un màxim històric. Del total de 7 milions de viatges, 3.616.621 usuaris els van fer amb títols integrats, dada que suposa un índex d’integració de més del 50%, i un increment del 2%, ara sí, en comparació amb les dades de 2019. El títol més utilitzat l’any passat va ser la T-10, amb un 30,79% de les validacions per a usuaris ocasionals dels serveis, seguit de la T-50/30 (27,1%) i la T-10/30 (19,62%). Els abonaments mensuals (T-Mes) van quedar un pèl per sota del 13%, mentre que la T-12, per a menors fins als 12 anys, es va quedar en el 8,93%.

Bonificacions i millores

En la recuperació de viatgers al tancament del 2022, ja es detecta l’efecte de les bonificacions introduïdes a partir de l’1 de setembre pel reial decret estatal que bonificava un 30% les tarifes dels títols per als usuaris ocasionals (T-10 i T-10/30) i un 50% els dels usuaris regulars (T-50-30 i T-Mes). A finals de l’any passat, després que l’executiu espanyol prorrogués la mesura, el consell d’administració de l’ATM de Girona va aprovar l’ampliació de les bonificacions dels títols del transport públic més recurrents. Així, les T-10 i T-10/30, que suposaven anteriorment a l’entorn del 70% de les validacions del total del sistema, van assolir la mateixa rebaixa del preu del 50%, tot igualant-se d’aquesta manera a les T-50/30 i T-Mes, que ja es beneficiaven des del setembre del mateix descompte. Aquestes noves condicions es van impulsar arran del Reial Decret Llei 20/2022 que vinculava la bonificació del 30% del preu del transport públic al fet que la resta d’administracions competents aportessin el 20% restant per assolir la rebaixa mínima del 50%.

Dins de l’aposta per fomentar l’ús del transport públic per als desplaçaments diaris de la ciutadania, fer front a la crisi econòmica i tendir a la descarbonització de la mobilitat, la T-50/30 i la T-Mes i la resta de títols integrats mantenen la bonificació del 50% que ja tenien, un cop assegurada la bonificació del 30% de l’Estat.

Les noves condicions són efectives per als títols adquirits des de l’1 de gener. I una altra de les novetats, ja aprovada en l’anterior consell d’administració, és la posada en marxa de la T-Jove, un títol vàlid per a persones d’entre 17 i 30 anys i que permet un nombre il·limitat de desplaçaments en tots els modes de transports integrats al sistema tarifari. Té una validesa de 90 dies i es preveu que estigui operatiu durant aquest primer semestre del 2023. A més, la targeta gratuïta T-12 es reconvertirà a T-16, fins als 16 anys. El canvi es farà efectiu també en els pròxims mesos i permetrà fer un nombre il·limitat de viatges a la zona tarifària on resideix el menor.

LES XIFRES

7,125
milions
de viatges van registrar els set operadors de l’ATM de Girona l’any passat, un 25% més que el 2021.
30,79
per cent
de validacions van ser amb la T-10, títol que per ara conserva la bonificació del 50% als usuaris habituals.

L’ampliació de zones, a debat

La integració tarifària de l’ATM gironina ha afavorit un increment de l’ús del transport públic, amb la millora de freqüències en alguns casos i la intermodalitat entre les set empreses operadores que en formen part, entre les quals també Renfe. Actualment la integració ja comprèn una àrea d’una cinquantena de municipis del Gironès, la Selva interior, el Pla de l’Estany i algun municipi del Baix Empordà, com ara Colomers. A banda, també hi ha poblacions de la Selva o el Ripollès que treballaven per integrar-se dins de les corones al voltant de Barcelona. Però la gran reivindicació, encara en estudi, és la integració tarifària d’altres zones gironines que actualment queden fora de l’ATM, com ara la major part de l’Empordà, on s’estudia l’encaix de la Bisbal dins de l’esquema, però tot el corredor costaner de Sant Feliu, Palamós o Palafrugell, i l’Escala, en queden fora. O el flanc d’Olot, a banda dels casos de Blanes, Lloret i Tossa, a la Selva marítima. Les converses continuen, per ara, sense cap conclusió, més enllà dels títols per a desplaçaments recurrents, amb preus més avantatjosos però exempts dels grans descomptes promoguts per l’executiu espanyol, i pendents de l’estudi de la implantació de la T-Mobilitat, un títol que hauria de calcular els desplaçaments en funció dels quilòmetres recorreguts de manera habitual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia