Societat

Conflicte laboral al Prat

La Guàrdia Civil pren el control

Els agents ja es comencen a desplegar pels controls de seguretat del Prat i ho faran de manera massiva a partir de dilluns

El govern espanyol, disposat a dictar una resolució d’obligat compliment que posi fi al conflicte

Un laude ja va posar fi el 2011 al conflicte dels controladors

El gene­ral res­pon­sa­ble de la Guàrdia Civil a Cata­lu­nya, Ángel Gozalo, té a punt el dis­po­si­tiu per des­ple­gar 360 agents del cos a l’aero­port de Bar­ce­lona amb la missió de posar fi a les cues ori­gi­na­des per la pro­testa labo­ral dels tre­ba­lla­dors de segu­re­tat de l’empresa Eulen, i només espera l’ordre per des­ple­gar els seus homes, cir­cumstància que es podria pro­duir entre avui i demà. La presència d’agents a la zona dels fil­tres de segu­re­tat ja ha anat aug­men­tant en els últims dies, però no serà fins dilluns quan es durà a terme el gran des­ple­ga­ment, segons va expli­car ahir a Bar­ce­lona el minis­tre de Foment, Íñigo de la Serna. Per dilluns hi ha con­vo­cada la pri­mera jor­nada d’una vaga total i inde­fi­nida dels tre­ba­lla­dors d’Eulen.

El màxim res­pon­sa­ble polític de l’aero­port bar­ce­loní va pre­si­dir ahir al matí la tro­bada del que ell mateix va defi­nir com un gabi­net de crisi, que es va reu­nir fins a tres vega­des. Pri­mer, amb repre­sen­tants de diver­ses admi­nis­tra­ci­ons de l’Estat; després, amb una dele­gació de fins a tres con­se­llers de la Gene­ra­li­tat, i, final­ment, amb l’alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau.

En la pri­mera tro­bada, es va donar forma a la decisió de mobi­lit­zar la Guàrdia Civil, idea en què ja s’estava tre­ba­llant en els últims dies, i de començar a estu­diar la pos­si­bi­li­tat de resol­dre el con­flicte sin­di­cal dic­tant un laude d’obli­gat com­pli­ment. En les altres dues reu­ni­ons, es va infor­mar les admi­nis­tra­ci­ons cata­la­nes de les deci­si­ons pre­ses.

Pel que fa a l’ús de la Guàrdia Civil, el minis­tre De la Serna va ser curós i va afir­mar que, amb la presència d’agents al Prat, no es pretén subs­ti­tuir els emple­ats d’Eulen, que hau­ran de con­ti­nuar ocu­pant els seus llocs de tre­ball en com­pli­ment dels ser­veis mínims, sinó que el des­ple­ga­ment res­pon a raons de “segu­re­tat i ordre públic”. El minis­tre va repe­tir una vegada i una altra que el que hi ha en joc a l’aero­port bar­ce­loní és una qüestió de segu­re­tat i que és per això que l’Estat hi res­pon amb aquesta mesura excep­ci­o­nal.

Falta for­mació

La per­manència dels pro­fes­si­o­nals d’Eulen als seus llocs en els fil­tres de segu­re­tat té també una expli­cació tècnica, ja que han de con­ti­nuar super­vi­sant les pan­ta­lles en què es reflec­tei­xen les imat­ges cap­ta­des pels escàners que escor­co­llen el con­tin­gut de les male­tes. Per desen­vo­lu­par aquesta tasca, cal haver superat un curs de radi­oscòpia, for­mació que tenen “alguns” dels guàrdies civils que es des­ple­ga­ran aquests dies al Prat, però no tots, com va reconèixer el minis­tre. De la Serna va expli­car que, per poder desen­vo­lu­par les tas­ques, aquests dies s’estan duent a terme cur­sos per donar als agents la for­mació que ara no tenen.

El des­ple­ga­ment poli­cial es pro­duirà, només, si els tre­ba­lla­dors d’Eulen no rec­ti­fi­quen la seva decisió de rebut­jar la pro­posta d’incre­ment de sou pre­sen­tada per la medi­ació de la Gene­ra­li­tat. De la mateixa manera, si el con­flicte no acaba en acord amistós, el govern espa­nyol va anun­ciar ahir que ha posat en marxa el meca­nisme per dic­tar un laude d’obli­gat com­pli­ment.

De la Serna va expli­car que ha encar­re­gat a l’Advo­ca­cia de l’Estat que informi sobre quina és l’admi­nis­tració com­pe­tent per pren­dre aquesta ini­ci­a­tiva, tot i que sem­bla clar que per­toca fer-ho al govern espa­nyol, de la mateixa manera que també ha estat el que ha dic­tat els ser­veis mínims. El minis­tre no va poder pre­ci­sar ahir res més sobre el con­tin­gut del laude ni sobre quan es podria dic­tar. Només va expli­car que el pro­ce­di­ment admi­nis­tra­tiu obliga que hi inter­vin­gui el Con­sell de Minis­tres, que es podria reu­nir per pri­mer cop dime­cres vinent, dia 16, segons va dir al seu dia el pre­si­dent espa­nyol, Mari­ano Rajoy.

La via del laude s’ha uti­lit­zat històrica­ment per posar fi a con­flic­tes labo­rals de difícil reso­lució en acti­vi­tats estratègiques. En el món aero­por­tu­ari, per exem­ple, l’any 2011, un laude dic­tat per l’ales­ho­res minis­tre d’Ocu­pació, Manuel Pimen­tel, va posar fi a la pro­testa dels con­tro­la­dors aeris. Va ser un docu­ment de 200 pàgines amb un marc deta­llat de les rela­ci­ons labo­rals i sala­ri­als entre els con­tro­la­dors i Aena.

Si s’ha d’arri­bar al supòsit del laude per als tre­ba­lla­dors d’Eulen, la reso­lució hau­ria de donar satis­facció a les rei­vin­di­ca­ci­ons del col·lec­tiu, tant de caire sala­rial com d’orga­nit­zació de la feina, però amb uns paràmetres dife­rents dels que havia pro­po­sat Tre­ball en la medi­ació. També hau­ria de tenir en compte el com­promís adqui­rit per Aena davant dels tre­ba­lla­dors de garan­tir les millo­res sala­ri­als acon­se­gui­des cada vegada que torni a posar a lici­tació la con­tracta de segu­re­tat.

El debat sobre quina admi­nis­tració és la com­pe­tent per dic­tar aquest laude va cen­trar bona part dels sei­xanta minuts que va durar la reunió entre el minis­tre i els con­se­llers de la Gene­ra­li­tat Josep Rull, Joa­quim Forn i Dolors Bassa. Els con­se­llers van trans­me­tre al minis­tre la decisió del govern de reque­rir als tre­ba­lla­dors la con­vo­catòria d’una nova assem­blea per votar de manera única la pro­posta de medi­ació, sense altres pos­si­bi­li­tats.

De la Serna va fer cos­tat a aquesta ini­ci­a­tiva de la Gene­ra­li­tat. Així mateix, va agrair l’ofe­ri­ment del con­se­ller d’Inte­rior de reforçar la presència d’agents dels Mos­sos d’Esqua­dra a les ter­mi­nals de l’aero­port. En tot moment, el to de la tro­bada entre les dues parts va ser cor­dial i De la Serna va arri­bar a lloar en més d’una ocasió el paper de medi­a­dor desen­vo­lu­pat pel Depar­ta­ment de Tre­ball.

Per la seva banda, l’alcal­dessa Ada Colau, sense cap com­petència en el litigi, va valo­rar posi­ti­va­ment la decisió del reforç poli­cial al Prat.

Per garantir la seguretat, s’intensificarà la presència de la Guàrdia Civil al Prat
Íñigo de la Serna
Ministre de foment
Hi ha una necessitat important de reforçar la informació als usuaris de l’aeroport
Josep Rull
conseller de territori i sostenibilitat
La presència dels agents als filtres de seguretat no ha de substituir els treballadors
Ada Colau
alcaldessa de barcelona

Aena informa ara sobre el que han de fer els usuaris

Han hagut de passar quatre dies de vaga i molts més de conflicte i caos evident a l’aeroport del Prat perquè Aena hagi fet públic un comunicat amb recomanacions als milers d’usuaris que hi passen cada dia. Des d’un primer moment, Aena informava que el conflicte era problema d’una empresa privada fins que es va veure obligada a citar les dues parts a seure en una taula i a implicar-se finalment en la resolució del conflicte.

En el comunicat d’ahir, es recomana als passatgers que es posin en contacte amb les companyies aèries per saber quan obren els mostradors de facturació. Les que els mantenen oberts les 24 hores del dia són Iberia, Vueling, British Airways, Air Nostrum, Lufthansa, Swissair, Air Europa, Air France, KLM, Ryanair, Easyjet i Norwegian.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia