Societat

Societat

La primera dona de moltes coses

Dolors Godoy va ser la primera alcaldessa de la transició a Cassà de la Selva i la primera dona professora d’autoescola de les comarques gironines

És l’única mestra d’esperanto de la demarcació i reivindica la seva funció d’idioma d’amistat entre els pobles

Defensa que la dona ha de tenir més pes en l’Església

Amb sis nets i set besnets, destaca una gran llibertat d’expressió familiar
Ha estudiat teologia i diu que cada dia és més cristiana i menys catòlica, i que el que val és l’evangeli

Desprèn vita­lisme, tot i que farà 90 anys al gener, una edat que no apa­renta, tant pel tarannà com pel to de la con­versa. “He sigut la pri­mera dona de mol­tes coses.” Rei­vin­dica el seu paper pio­ner en el femi­nisme, de tren­car bar­re­res en un món d’homes, de qui va ser la pri­mera alcal­dessa de la tran­sició a Cassà de la Selva i la pri­mera pro­fes­sora d’auto­es­cola de les comar­ques giro­ni­nes, i l’única –encara en actiu– pro­fes­sora d’espe­ranto, una llen­gua que va néixer amb vocació uni­ver­sal i de la qual, lluny de con­si­de­rar-la “morta”, Dolors Godoy en reclama la vigència com a eina de comu­ni­cació i mis­satge fra­ter­nal.

L’endemà de l’entre­vista, Dolors Godoy anirà a reco­llir dos pre­mis a Bar­ce­lona, un de nar­ra­tiva i un de poe­sia. Remarca que des del 2001 té una secció de nar­ra­tiva a la revista local Llum i Guia. “Escriure és per a mi una neces­si­tat vital; és treure a fora tots els pen­sa­ments que tens, nega­tius i posi­tius”, explica sobre la funció terapèutica de l’escrip­tura i com la majo­ria dels seus arti­cles tenen aquest com­po­nent biogràfic. L’any 2012 va publi­car Rose­lles ver­me­lles, basada en la història del seu germà Car­les, mort als 20 anys a la bata­lla de l’Ebre. “Tenia set anys quan va escla­tar la guerra; vam ser per­se­guits per ser catòlics prac­ti­cants i ens van pren­dre la casa, el pare va ser empre­so­nat i nosal­tres ens vam haver de refu­giar en un poble veí”. Dolors Godoy recorda la mort del germà com un d’aquells fets que mar­quen la vida. Les vides fami­li­ars són un bon punt de par­tida per a una novel·la. Lle­tra­fe­rida inqui­eta, Dolors Godoy volia escriure un lli­bre sobre Gumer­sind Vila­hur, un oncle del marit que va ser gene­ral car­lista. Aca­bada la guerra, es va fer sacer­dot claretià, un mis­si­o­ner que va mar­xar a Xile on va fun­dar esglésies i con­vents. Dolors Godoy volia novel·lar la història d’aquest avant­pas­sat però s’ha tro­bat la bar­rera que mol­tes vega­des com­porta una inves­ti­gació quan es fa recerca i es demana docu­men­tació a fonts exter­nes: no hi ha res­posta de l’inter­lo­cu­tor. “Vaig enviar cor­reus electrònics als clare­ti­ans ame­ri­cans i no m’han con­tes­tat.”

A un escrip­tor o afi­ci­o­nat a l’escrip­tura li ha d’agra­dar molt lle­gir, recorda. Té pre­ferència pels clàssics, però també per García Márquez, Sara­mago i la novel·la negra escan­di­nava, “per a dis­tracció”. Ara està lle­gint Pecat, de l’escrip­tor Ben­ja­min Black, sobre la Irlanda dels anys cin­quanta i el con­flicte entre pro­tes­tants i catòlics. Té una passió per tot el que és Egipte i la seva mito­lo­gia, també per la Segona Guerra Mun­dial i el nazisme; viat­jar, el tea­tre i la música, i va estu­diar piano de petita. L’edu­cació va ser fona­men­tal en els pri­mers anys de la seva vida. L’espe­ranto, de fet, l’hi va ense­nyar un amic del pare. Era la petita de qua­tre ger­mans i l’única nena: “Els pares em van donar suport sem­pre perquè estudiés”, explica Dolors Godoy, que va por­tar una vida avançada però també pri­vi­le­gi­ada per a mol­tes dones de la seva gene­ració: “Quan em vaig casar, amb 25 anys, em penso que no m’havia posat mai a la cuina, sem­pre m’havia agra­dat molt lle­gir i estu­diar.” Dolors Godoy recorda que va “pujar d’una manera molt libe­ral” i ho il·lus­tra amb un record dels setze anys, quan els pares la dei­xa­ven anar sola des­plaçant-se amb tren fins a Girona si hi havia algun con­cert que li interes­sava. La mare de la Dolors Godoy, Maria Rot­llens, també va ser pio­nera quant a for­mació per a una dona nas­cuda abans de l’any 1900: “Va anar a la uni­ver­si­tat i va estu­diar magis­teri a Bar­ce­lona.”

La religió és molt pre­sent en la vida de Dolors Godoy. Té la diplo­ma­tura de teo­lo­gia i encara ara estu­dia a la UdG algun crèdit de la lli­cen­ci­a­tura. “Cada dia soc més cris­ti­ana i menys catòlica”, diu. I ho argu­menta amb des­a­cords que té amb la jerar­quia eclesiàstica, sobre­tot en qüesti­ons de la dona i el seu paper en l’Església. Durant la car­rera va fer un tre­ball pre­ci­sa­ment sobre el mas­clisme a l’Església, “con­tra­ve­nint el que diu l’evan­geli, que per mi és el que val”, remarca. “Sant Pau va tenir diver­ses dones que l’aju­da­ven; després els pri­mers papes van pren­dre la filo­so­fia dels grecs i van deci­dir tan­car la dona a la cuina i a casa.” En el seu tre­ball de fi de curs de teo­lo­gia, explica Dolors Godoy, va citar sor Juana Inés de la Cruz, la monja mexi­cana autora del vers “Hom­bres necios que acusáis a la mujer sin razón, sin ver que sois la ocasión de lo mismo que culpáis”; li van pro­hi­bir escriure de “coses mun­da­nes”, volien que fes com santa Teresa de Jesús i escrivís sobre el mis­ti­cisme, relata Godoy tot recor­dant la con­testa de la monja mexi­cana, “que als fogons també es pot tenir ins­pi­ració per escriure”. Sobre aquesta nova revo­lució femi­nista actual, Dolors Godoy és clara: “No crec en el femi­nisme de grans dis­cur­sos, les coses es demos­tren fent-les.”. I en aquest sen­tit pensa que “actu­al­ment hi ha dones fantàsti­ques que rei­vin­di­quen el lloc que els per­toca”. Hi ha molta feina per fer en aquest camp, quan recorda el pro­ta­go­nisme que tenen les dones en els nous lli­bres de text de l’ESO: només un 7% dels refe­rents científics, polítics o cul­tu­rals són dones. I la notícia afe­geix que en el 35% dels casos les dones esmen­ta­des no hi cons­ten pel seu propi paper, sinó com a “dona de”, “filla de” o “amant”.

Edu­cació sen­ti­men­tal

Vin­cu­lada a la parròquia cas­sa­nenca, s’encar­rega, junt amb el rec­tor, de Vida Crei­xent , movi­ment eclesiàstic de seglars. “A Cassà de la Selva ja fa cinc anys que el fem i dona gust, perquè podem dir el que pen­sem”, explica. L’edu­cació sen­ti­men­tal dels qua­ranta anys de dic­ta­dura encara és un pes en mol­tes gene­ra­ci­ons: “La gent de la meva edat, fins i tot més jove, té molts trau­mes per l’edu­cació que va rebre i té un tabú, no n’ha pogut par­lar mai; tot era tan nega­tiu, tot era pecat i fins i tot havies de dema­nar permís per la llargària de mànigues, no et podies pas­sar”, recorda. En el seu cas, però, l’edu­cació en un col·legi de mon­ges fran­ce­ses “van ser els anys més feliços” de la seva vida. Recu­pe­rant la presència de la religió catòlica en la seva vida, Dolors Godoy és molt clara: “El que per a mi val és l’evan­geli, que és una norma ètica. Els mana­ments són unes con­sig­nes ètiques que tot­hom hau­ria de fer sense creure en res.” Recorda el dia que va tenir audiència papal, tota la para­fernàlia i el fort des­ple­ga­ment, i va pen­sar: “Això no és l’evan­geli”. I con­clou: “Quan l’Església va pas­sar a ser un estat, amb Cons­tantí, allà es va per­dre l’essència.”

Sense pèls a la llen­gua, pensa que les dones hau­rien de tenir més paper, com fa l’angli­ca­nisme, que les dones poden ser bis­bes. “Dic el que penso, i per mi el que val és tenir fe i l’evan­geli; si ho féssim, el món seria per­fecte.”

Passió espe­ran­tista

És espe­ran­tista decla­rada –la seva filla també ho és– i fa un any va gua­nyar un premi de poe­sia pro­mo­gut per l’asso­ci­ació ita­li­ana d’espe­ranto. Dolors Godoy s’apas­si­ona quan parla de l’espe­ranto i sobre­tot com inter­net ha aju­dat a expan­dir el que es podria pen­sar que és un idi­oma des­a­pa­re­gut. Des de fa vuit anys, durant el mes de juliol, va a una escola d’estiu d’espe­ranto a Eslovàquia. Des­taca l’arre­la­ment que va tenir a l’Est d’Europa, quan l’espe­ranto era sinònim de lli­ber­tat, d’ober­tura, de sor­tir al món per a qui estava reclòs en els règims comu­nis­tes. I actu­al­ment l’espe­ranto viu, diu, com a llen­gua uti­lit­zada en uni­ver­si­tats a Polònia, Hon­gria, Luxem­burg i Holanda. Amb set alum­nes, explica que l’espe­ranto és una xarxa per viat­jar. “Sem­pre hi ha un espe­ran­tista que et farà de cice­rone en un país o t’ofe­rirà un llit.” L’espe­ranto, remarca, “és una filo­so­fia de vida” perquè és llen­gua d’entesa i de ger­ma­nor i reco­ma­na­ria que fos assig­na­tura esco­lar, un crèdit volun­tari.

Del seu pas per la política, com a pri­mera alcal­dessa de la tran­sició, recorda que per les cre­en­ces “es va pre­sen­tar per CiU” en les pri­me­res elec­ci­ons. Qua­tre anys i prou. “Vaig ple­gar per la família” i relata epi­so­dis difícils, de car­tes anònimes acu­satòries i “molt des­a­gra­da­bles”. Inde­pen­dent, ho volia ser econòmica­ment –“Volia ser jo”–, explica, i així va ser quan, després de treure’s el car­net de con­duir, es va ofe­rir per ser pro­fes­sora d’auto­es­cola, una “època difícil” quan la con­ci­li­ació fami­liar era ine­xis­tent i havia de com­pa­gi­nar tenir cura dels fills amb l’ajuda de la cunyada, estu­diar a Bar­ce­lona... “Els homes m’ho van posar difícil”, recorda, però els va gua­nyar en el seu món: amb un to bur­leta, recorda un exa­men on s’hi van pre­sen­tar cinc i ella va ser l’única que va apro­var.

‘Roselles vermelles’
És el llibre que va publicar l’any 2012 en què reconstrueix l’experiència, a partir de cartes, fotos i diaris de guerra, del seu germà Carles com a membre del Terç de Requetès de la Mare de Déu de Montserrat, una unitat creada el gener del 1937 dins l’exèrcit franquista, formada per catalans fugitius de la zona republicana sobretot per les seves creences religioses. Carles Godoy va morir a l’Ebre.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia