Societat

JOAN CARLES CALBET

PRESIDENT DE RETAILCAT

“Creix la consciència per la compra de proximitat”

“La gent valora comprar en botigues que paguen els impostos aquí i que contracten gent d’aquí, perquè veu que tothom se’n beneficia”

“Comprar per internet, pel transport i per les deixalles que genera, és insostenible”

“Hem de prestigiar el comerç i donar-hi valor. Ja no es pot parlar de «dependents», sinó de «gestors» d’una botiga”

‘Lobby’
Joan Carles Calbet –de Calbet Electrodomèstics– és el president de RetailCat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, una associació que agrupa Comertia, la Cecot, Barcelona Oberta, la Fundació Barcelona Comerç i la Fundació Comerç Ciutadà, i representa més de 35.000 comerços i 235.000 treballadors, el 7% del PIB català. No és una patronal, tot i que molta gent s’ho pensa, sinó un lobby que treballa per reivindicar el comerç de proximitat, el que vertebra les nostres ciutats, en un moment de reconversió.

La campanya de Nadal ja està en marxa i el sector del comerç està animat. Com els darrers anys, el tret de sortida el va donar el Black Friday, el 23 de novembre, que va avançar un període de vendes que tradicionalment començava aquest pont de la Puríssima.

La campanya es preveu bona?
Si seguim la tendència dels últims mesos, tot fa pensar que sí; potser millor que la de l’any passat. El fred ha arribat quan tocava, i això ajuda, no només qui ven tèxtil.
Han detectat que les vendes en el comerç local aquest octubre van pujar un 10% respecte a l’octubre del 2017 i l’augment al novembre ha estat del 2,3%.
Sí, i aquesta és una molt bona dada, però s’ha de tenir en compte d’on veníem: d’un mes d’octubre del 2107 que, amb tot el tema de les mobilitzacions polítiques, va ser molt negatiu. L’any passat a l’octubre les vendes van caure un 7%; va ser la primera davallada en tres anys.
RetailCat ha proposat que hi hagi un dia a l’any per reivindicar el comerç local.
Sí, com el Black Friday i el Ciber Monday, també dels Estats Units ens arriba The Shop Local Day, i nosaltres proposem fer una cosa semblant. Seria un dia reivindicatiu, per posar en relleu i prestigiar el sector i conscienciar la gent que comprar en el comerç local i proper beneficia tothom; que la gent sàpiga que això és com un peix que es mossega la cua: tu compres a les botigues del teu entorn, i aquestes botigues paguen impostos aquí, donen feina a gent d’aquí... Tothom se’n beneficia.
Quan diu que el comerç s’ha de prestigiar, vol dir que ser dependent està desprestigiat?
Crec que ja no s’hauria de parlar de “dependents”, perquè avui estar en una botiga és molt més que ser dependent: estem parlant de professionals que han d’estar preparats per vendre i gestionar el punt de venda.
L’estudi eCommerce 2018, fet per IAB Espanya, diu que els joves de la generació Z (dels 16 als 23 anys) són els que compren menys per internet i van més a les botigues físiques. Que els agrada anar a comprar en grup.
Ens va sorprendre, però és molt positiu. L’hàbit i la cultura d’aquest país d’anar a comprar estan molt arrelats, també entre els joves, i l’entramat de comerç que tenim, que no és gaire habitual en altres països, és un valor que tenim i un actiu. A la gent li agrada anar a comprar. Cada cop més, creix la consciència social i la gent vol comprar a les botigues que fan les coses bé i que, a més, cohesionen les nostres ciutats i pobles. També creix la consciència ecològica, i comprar per internet no és ecològic i a la llarga serà insostenible, no només pel transport, també per l’embalatge que es genera, les deixalles... Un greu problema de la venda per internet són les entregues, que no es poden fer a la primera (quasi un 20%) i les devolucions. Hi ha gent que demana tres samarretes i les dues que li van malament les torna. D’aquest cost, no se’n parla, però és inassumible. També hauríem de pensar com pot ser sostenible que t’arribi de la Xina una samarreta de 6 euros.
També Hamilton Global diu que el ‘showrooming’ (primer, mirar a la botiga i, després, comprar per internet) baixa. I que el fenomen invers, el ‘webrooming’, puja.
Semblaria que la tendència és anar a les botigues a mirar i a tocar i després acabar comprant per internet, més barat, perquè no hi ha control per part de l’administració i es venen les coses a un preu molt baix, sovint perquè qui ven a la xarxa ni paga impostos, però ara veiem que això canvia. Que la tendència sigui al revés, que molts clients primer mirin per internet i finalment comprin a la botiga física, ens alegra i ens avala.
A Barcelona s’ha fet la XIV Jornada Europea de Comerç i Turisme. S’ha dit que la clau és saber vendre.
Fa uns anys, obrir una botiga era relativament fàcil; avui això ha canviat molt. Perquè una botiga funcioni, s’ha d’haver treballat bastant i hi ha moltes coses que hi influeixen: el món digital, per exemple. Aleshores les botigues han d’estar més preparades, han de ser més experiencials i els que hi treballen, molt professionals. El comerç s’ha de repensar, perquè el que fèiem ja no serveix; hem de pensar què hem de fer per ser competitius i tenir futur amb vista al que ha d’arribar: un gran canvi provocat per la tecnologia digital. La botiga física no desapareixerà mai, però ha de canviar.
D’una botiga física, n’has de sortir amb una bona experiència.
Les botigues físiques tenim dos factors que internet no pot tenir: tenim el producte físic –el pots tocar i te’l pots emprovar–  i tenim el tracte personal –l’assessorament, la relació humana.
Aposteu pels BID (‘business improvement district’) com a pla de futur, com es fa a Europa. La llei de comerç preveu desenvolupar-los.
Dels BID, fa anys que en parlem, però no hi ha manera de posar-ho en marxa. Es tracta de crear eixos comercials urbans potents i competitius que permetin regular i gestionar des d’horaris comercials fins a promocions, inversions, serveis a empreses i seguretat, com fan ara els centres comercials. El problema és que fer un BID implica una taxa obligatòria, i en això hi ha molta resistència. Ens hem reunit amb l’administració i estem avançant, hi ha una comissió al Parlament que hi treballa i la llei es farà i regularà aquest model d’entitat publicoprivada, que suposarà un salt dels eixos comercials tradicionals o de les associacions comercials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

sanitat

Els hospitals també gestionaran baixes i altes per cirurgia ambulatòria i parts

barcelona
Infraestructures i Serveis

Aposten per desdoblar una línia de mercaderies Saragossa-Tarragona amb estació a Lleida

Lleida
GIRONA

Detecten 555 casos de càncer de còlon en 10 anys amb el cribratge

GIRONA
Societat

Entitats i plataformes es manifesten contra la planta de Lotte

Mont-roig del camp
Societat

Els pastissers preveuen vendre unes 800.000 mones de Pasqua

Barcelona
canvi climàtic

El desglaç polar per la crisi climàtica alenteix la rotació terrestre

barcelona
societat

Rebaixen la condemna a l’exalcalde de Torredembarra pel cas de les guinguetes

Torredembarra
SALT

Un estudi de l'IDIBGI i l'ICO identifica un inhibidor d’una proteïna clau en el procés de la metàstasi

SALT
Societat

Els sindicats de presons convoquen vagues el 26 d’abril i 11 de maig

Barcelona