Societat

Política

Ordenació territorial

Deures per al Vallès

El manifest impulsat per l’Ajuntament de Sabadell que promou, d’acord amb Fem Vallès, la fusió de les comarques del Vallès Occidental i l’Oriental palesa el camp per córrer del territori quant a la coordinació

Serracant defensa que la nova àrea metropolitana “ha de sumar les diferents diversitats”

“Cal crear una autoritat vallesana del transport públic i una autoritat educativa consorciada entre els ajuntaments, la Generalitat, les entitats empresarials, els sindicats i les universitats, i cal elaborar un pla que reordeni els usos industrials del Vallès.” Aquests són només tres dels deures que l’alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, l’ecosocialista Isabel Garcia, ha posat als impulsors de la nova Àrea Metropolitana del Vallès (AMV) o Àrea Vallès. Garcia va aprofitar la presentació pública del manifest que ha elaborat l’alcalde de Sabadell, Maties Serracant, amb la intenció de tornar a situar aquest debat , fet públic per la plataforma Fem Vallès, l’any 2015, en el centre de l’actualitat política. La presentació va tenir lloc fa uns dies a la Fira de Sabadell amb la presència de polítics del Parlament, com ara el portaveu de Junts per Catalunya, Eduard Pujol; el director dels serveis de Presidència de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’exconseller ecosocialista Salvador Milà; la rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Margarita Arboix; alcaldes i regidors del Vallès, però amb l’absència destacada, pel que fa als polítics, no pas als tècnics, de les ciutats de Terrassa i Granollers. A més, la presència del Vallès Oriental va ser prou minsa.

Els de Garcia, però, no són els únics deures que té el Vallès, ja sigui amb més coordinació entre les dues comarques actuals o ja sigui amb una nova unitat administrativa. Mostra d’això és l’estudi que, a demanda dels dos consells comarcals, va elaborar l’Institut Cerdà i que es va presentar el febrer de l’any 2017. Aquest estudi, que per a alguns tancava la porta a la fusió i la creació de l’AMV i per a d’altres –en detectar que, a hores d’ara, hi ha 27 organismes oficials diferents que tenen atribucions, moltes d’aquestes duplicades, sobre aquest territori– justifica aquest debat, preveia un seguit d’accions, com es mostra al gràfic que acompanya aquesta informació, per reforçar la coordinació en política industrial, residus, habitatge, infraestructures o transport públic. Serracant té clar, però, que les comarques del Vallès Occidental i l’Oriental no han avançat gaire en cap d’aquests àmbits. Just uns dies abans de la presentació, Serracant explicava a aquest diari que “no es tracta de crear per crear, es tracta de cercar més eficiència”.

En la presentació del manifest, Serracant va assegurar que “aquest pas polític és urgent pels riscos que suposa sobre el territori no tenir l’Àrea Vallès”. En aquest sentit, va posar d’exemple “les zones tarifàries diferents en transport públic, els dèficits en infraestructures”. Però l’alcalde de Sabadell per la CUP va posar més èmfasi en el com ha de ser aquesta nova unitat des del punt de vista polític: “ha de ser una suma que reconegui les diversitats” de les grans ciutats, com ara Terrassa, Sabadell i Granollers, i de les mitjanes, com ara Sant Cugat, Rubí, Mollet i Cerdanyola, fins a les petites i rurals i dels eixos al voltant de la riera de Caldes o la B-30.

Després de les intervencions de representants sindicals, de cooperatives, del parc agrari o de Via Vallès, l’encarregat de presentar la proposta des del punt de vista tècnic va ser un dels ideòlegs de la proposta, l’arquitecte i membre de Fem Vallès i Via Vallès Manel Larrosa. El que va ser regidor de Sabadell en la primera època d’Antoni Farrés va deixar clar: “Aquesta proposta no va contra ningú, pretén exercir unes competències locals que ara ningú exerceix, com ara la regulació dels polígons industrials, una xarxa específica de transport interurbà, una regulació conjunta de la formació professional i una gestió agroforestal de la plana del Vallès, per exemple.” L’arquitecte va recordar que Fem Vallès proposa una regulació de l’actual regió metropolitana en tres àmbits, l’AMB, l’AMV i el Maresme, i que renega “del sistema de corones metropolitanes”.

El president de Fem Vallès, Antoni Abad, va assegurar: “Sembla que es va consolidant la diagnosi sobre les mancances que té aquest territori i la manera de trobar-hi solucions per millorar el benestar dels ciutadans i la competitivitat de les empreses.” El també president de la Cecot va defensar un acord entre els sectors públic i privat per dur a terme la proposta i va demanar als alcaldes “aixecar la mirada per sobre dels nostres campanars” i tenir això clar: “El que volem és formar part del sistema metropolità però intervenint en l’agenda, ser rellevants i no residuals.”

Equilibri polític
La proposta d’organització política llançada per Larrosa per a aquesta nova àrea implicaria que cada municipi tingués entre un i quatre consellers, depenent dels seus habitants, en un futur Consell General del Vallès o en l’AMV. Això faria que hi hagués força equilibri entre els municipis grans i petits, industrials i rurals i entre les actuals comarques del Vallès Occidental i l’Oriental.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona