Societat

Transports

“No és que no paguem per no pagar”

La primera jornada de protesta per reclamar més seguretat i un millor servei als trens de rodalies se salda amb poc seguiment

Els revisors de Renfe només imposen tres sancions a passatgers que ahir van viatjar sense bitllet

Més interventors de Renfe, vigilants jurats i mossos d’esquadra, d’uniforme i de paisà, que no pas activistes. La jornada de protesta al servei de rodalies, consistent a no pagar el bitllet per reclamar un servei amb garanties, es va saldar amb una escassíssima participació dels usuaris de les línies R3 i R4. Per un costat, per la falta d’informació; per l’altre, per l’ampli desplegament dissuasiu i repressiu que va posar en pràctica la companyia en diverses estacions.

La jornada de protesta s’havia encès a les xarxes arran de l’accident de tren mortal del dia 8 de febrer, organitzada per una plataforma d’usuaris i amb l’adhesió ahir de Stop Pujades i integrants dels CDR. A la protesta, hi estaven cridats els usuaris dels trens de rodalies que fan el trajecte entre Manresa i Barcelona i Vic i Barcelona, i per això la companyia ferroviària va reforçar la seguretat en estacions clau com ara la de Terrassa.

Aquesta vigilància era ahir molt evident al vestíbul de l’estació de Sant Andreu Arenal, on els impulsors de la protesta havien anunciat la seva intenció de fer-se notar d’una manera o d’una altra. L’acció va consistir en la concentració d’una desena de persones que van bloquejar un dels passos de sortida i el van deixar obert per tal de facilitar la sortida dels passatgers que no havien pagat el bitllet. En ocupar el lloc, es va produir alguna escena de tensió amb els guardes de seguretat, sense més conseqüències, i alhora es proferien crits amb la consigna del dia: “No pagueu!” El grup va abandonar l’estació després d’ensenyar una pancarta amb el lema Volem un tren digne.

Dels passatgers que van baixar a Sant Andreu Arenal, la pràctica totalitat havien pagat el bitllet, perquè molts fan ús d’abonaments mensuals, i eren pocs els que tenien notícia de la protesta. Només un viatger, provinent de Vic, va reconèixer a aquest diari no haver pagat el bitllet. I no només això: va explicar que l’havien sancionat amb una multa de 100 euros, càstig que es va imposar a dues persones més.

Aquest usuari, que va demanar aparèixer al diari amb el nom fals d’Enric per evitar ser identificat, va explicar que és un dels impulsors de la protesta, que, segons va anunciar, s’allargarà en el temps amb noves accions. “Això només és el punt de partida”, va dir, abans de reconèixer que la jornada d’ahir havia tingut molt poc èxit. “La gent se sent sola. Li costa. Si ho fes tothom, seria diferent”, raonava l’Enric amb el paper de la sanció a la mà.

De cara a futures accions, aquest activista va explicar que pretenen fer-les amb una coordinació millorada i en grup, per evitar que se’ls sancioni. En aquest sentit, volen aconseguir el suport de plataformes ciutadanes que ja fa temps que treballen per reclamar millores als ferrocarrils. També pretenen aconseguir la complicitat dels interventors del tren. “Els volem fer entendre que nosaltres no és que no paguem per no pagar, sinó que ho fem per reclamar un tren més digne i sobretot més segur, i això també és en benefici seu, perquè són els primers interessats que no hi hagi accidents”, va explicar l’Enric.

Esperant l’informe
El malestar entre els usuaris de la línia R4 de rodalies està més que justificat, perquè ahir va fer deu dies que el tram entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet està tancat i s’ha de fer el desplaçament amb autocar. El tall de la línia es manté de manera indefinida i sense un calendari de reobertura. Perquè es reprengui el funcionament normal del servei, cal que els tècnics de seguretat d’Adif redactin l’informe sobre les causes de l’accident mortal i –encara més important– que s’aportin garanties que no es repetirà. Només quan hi hagi plenes garanties que transiten per una via segura, els maquinistes voldran tornar a circular per aquest tram de la línia R4, perquè va ser aquest col·lectiu professional el que es va negar a reprendre el servei amb normalitat després que la via quedés neta i s’arreglessin els desperfectes ocasionats per la col·lisió frontal que s’hi va produir.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona
economia

El simulacre de risc químic amb sirenes a les Terres de l’Ebre i Tarragona es farà el 24 d’abril

barcelona
societat

El 63% dels docents asseguren haver patit una agressió física o verbal per part d’alumnes, segons USTEC

BARCELONA

El #wasteinprogress 2024 tanca amb un nou rècord de visitants

GIRONA

El cartell del ’Temps de Flors’ és un mosaic floral de formes geomètriques

GIRONA