Societat

Girona reordena el turisme

Els autocars hauran de deixar els turistes a l’estació de busos o a Fontajau, i no a Canalejas

Es vol descongestionar i diversificar l’entrada al Barri Vell i dinamitzar el comerç a l’Eixample i Fontajau

L’espai alliberat a Canalejas serà zona d’aparcament per als veïns

El govern de Girona ha decidit reordenar l’entrada de turistes al Barri Vell seguint les recomanacions del pla estratègic de turisme i les peticions dels veïns de la zona. A partir de l’1 de març, els autocars turístics ja no podran desencotxar els viatgers al passeig Canalejas i al carrer Berenguer i Carnicer com fins ara, sinó que els hauran de deixar o bé a l’estació d’autobusos –al parc Central– o bé a Fontajau. Això farà variar i diversificar l’entrada dels fluxos turístics al Barri Vell, on a vegades hi havia aglomeracions, ja que la ubicació de l’estacionament de busos feia que la gran majoria entressin pel pont de Sant Feliu. A més, es creu que podrà ajudar a dinamitzar el comerç a les zones de l’Eixample i Fontajau. “La porta d’entrada al Barri Vell serà múltiple. Atraiem el forà al centre de la ciutat, a l’eix comercial. Sortint de l’estació d’autobusos, es trobarà amb el comerç de la ciutat”, va explicar ahir l’alcaldessa, Marta Madrenas. Va assenyalar que fins ara “la plaça Catalunya era com una frontera psicològica per als turistes, que no anaven més enllà”, i va treure importància a les possibles queixes de la gent gran per haver de caminar més: “El Barri Vell no és fàcil, també han de pujar amunt, i només hi afegim una passejada de 10 minuts.” La regidora de Promoció Econòmica, Glòria Plana, va indicar que la zona de la rambla Xavier Cugat també es podria veure beneficiada per “la dispersió” dels turistes.

Plana va explicar que durant unes setmanes hi haurà dos agents de turisme que informaran a la zona de Canalejas dels canvis als autobusos. En concret, tindran dues opcions: deixar els turistes a l’estació d’autobusos i després anar a aparcar el vehicle a Fontajau o bé directament desencotxar els passatgers també a Fontajau. En el cas que s’usi l’estació d’autobusos, tindran 10 minuts per encotxar i desencotxar i els costarà 5,45 euros per vehicle i dia –l’alcaldessa va explicar que és la taxa habitual–. L’Ajuntament ha arribat a un acord amb l’empresa de la Generalitat encarregada de l’estació d’autobusos, i es dedicaran tres andanes –les 25, 26 i 27– als busos de turistes. A Fontajau, l’ús serà gratuït i el temps, sense límit.

Aparcaments per als veïns

Pel que fa a la zona que quedarà lliure a l’eix de Canalejas –on ara hi ha aparcament per a una vintena d’autobusos–, el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, va explicar que es reconvertirà en zona d’aparcament per a altres necessitats. En concret, a l’espai del passeig Canalejas s’ubicaran 29 places d’estacionament per als veïns amb distintiu de residents al Barri Vell, que fa temps que es queixen de falta de places. I al tram del carrer de Berenguer i Carnicer es faran tres aparcaments per a persones amb mobilitat reduïda, quatre places de càrrega i descàrrega, tres places per a autobusos urbans i quatre places per a vehicles del CAP de Santa Clara.

LES XIFRES

20
autobusos de turistes
arriben de mitjana a Girona cada dia. A l’estiu en són molts més, però a l’hivern n’hi ha menys.
29
places
d’aparcament per a veïns del Barri Vell amb distintiu es faran a la zona de Canalejas.

Nous agents per fer pedagogia entre els ciclistes

L.A

Una altra de les mesures anunciades ahir per l’equip de govern de Girona per “fomentar el turisme responsable a la ciutat” és la creació d’un cos d’agents “bicívics” –uns agents cívics centrats en la circulació de bicicletes– per tal de millorar la coexistència amb els vianants, que són la prioritat a la zona. “L’objectiu és conscienciar els ciclistes que circulen pel Barri Vell. Fan tasques d’informació i recomanacions de bones pràctiques en l’ús de la bici”, va explicar Glòria Plana. El cos, que funcionarà durant mig any, es va posar en marxa el 31 de gener i està format per quatre agents. S’han editat fullets informatius en quatre idiomes –català, castellà, anglès i francès–, en què es recorda als ciclistes que han d’evitar la concentració en grups als espais reduïts; que no poden circular per les voreres, per les andanes ni pel passeig; que han d’aparcar a les zones habilitades, i que han de respectar les normes de circulació, entre altres avisos. Plana va concretar que els agents, a més de repartir els fullets entre els ciclistes, visitaran els establiments relacionats amb el negoci de la bicicleta per tal que puguin explicar als usuaris que “no ocupin els eixos principals del Barri Vell i que facin rutes en àmbits més oberts a la part externa del Barri Vell”.

Madrenas va destacar que la seva prioritat és “la prevenció” i no la sanció, i que tant aquesta mesura com el canvi d’ubicació de l’aparcament d’autobusos i els canvis en el trenet són per millorar la convivència entre el turisme i els veïns del Barri Vell.

Sense trenet turístic aquest estiu

Madrenas i Plana van insistir ahir que l’equip de govern ha decidit prendre’s un temps per estudiar amb calma el futur del trenet turístic –que va deixar de circular el 6 de febrer arran de la decisió del consistori de no prorrogar-ne el contracte– i van confirmar que de moment no trauran a concurs una nova concessió i que, per tant, aquest estiu no n’hi haurà. Van reiterar que la intenció de l’executiu és que el trenet deixi de circular per dins del Barri Vell –per resoldre la reivindicació dels veïns, que el veien com una molèstia– i que una de les idees perquè el trenet sigui més sostenible és que sigui elèctric. “Ens volem donar un temps per trobar fórmules molt consensuades perquè tothom ho vegi en positiu. Els canvis substancials volen el seu temps”, va assenyalar Madrenas. Plana, que va recordar que la mesura sorgeix d’una recomanació del pla estratègic de turisme, va concretar que confien que l’estudi que tenen encarregat sobre el tema estigui a punt d’aquí a un mes. Després s’acabarà de buscar el consens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró