Societat

Mobilitat

Un desviament de 600 km

La cimera del G-7 a Biarritz va dur la DGT a proposar la Jonquera com a pas fronterer alternatiu el cap de setmana per entrar a l’Estat francès

L’alerta de possibles retencions extraordinàries no es va complir ahir

De moment no n’hi ha hagut per a tant. La pre­visió que els pas­sos fron­te­rers de la Jon­quera –per l’AP-7 i l’N-2– con­cen­tra­rien una satu­ració extra­or­dinària de vehi­cles no es va com­plir en el pri­mer dia del cap de set­mana. La reco­ma­nació dimarts de la Direcció Gene­ral de Trànsit (DGT) d’usar aques­tes vies com a sor­tida alter­na­tiva cap a l’Estat francès –per les res­tric­ci­ons als pas­sos fron­te­rers del País Basc amb motiu de la cimera del G-7 a Biar­ritz– va anar acom­pa­nyada d’un comu­ni­cat de Trànsit en què avi­sava dels pos­si­bles per­ju­di­cis per a la mobi­li­tat a la Jon­quera. Hi va haver cues ahir a la fron­tera de la Jon­quera –bàsica­ment en sen­tit nord–, però simi­lars a les d’altres caps de set­mana d’estiu. On la retenció va ser més cons­tant va ser a l’A-9 entre la fron­tera i el Voló, a la Cata­lu­nya del Nord, per les obres que s’hi estan fent, que redu­ei­xen el nom­bre de car­rils i la velo­ci­tat per­mesa en alguns trams.

Al llarg del matí, les cues de vehi­cles en els últims quilòmetres de l’AP-7 van anar oscil·lant des d’un quilòmetre de cir­cu­lació densa a les onze del matí fins als cinc quilòmetres a les dues toca­des –sem­pre en direcció nord–, els sis quilòmetres a les tres de la tarda i fins cap a les cinc, i una pro­gres­siva dis­mi­nució de les cues a par­tir d’aquesta hora. Cues sig­ni­fi­ca­ti­ves, amb reten­ci­ons, però molt menors que en altres caps de set­mana. Per exem­ple, poc com­pa­ra­bles a les del 17 d’agost –dis­sabte pas­sat–, quan van arri­bar a ser de 15 quilòmetres. Pel que fa al pas fron­te­rer per l’N-II a la Jon­quera, la lon­gi­tud de la cua va ser molt més esta­ble, i gai­rebé sem­pre limi­tada a un quilòmetre, amb reten­ci­ons esporàdiques, però amb cir­cu­lació intensa pràcti­ca­ment tota l’estona.

En espera de saber el que passi avui, la depen­denta d’una gaso­li­nera de la Jon­quera expli­cava el cas d’un cami­o­ner asturià que anava a França i va fer cas de la reco­ma­nació de la DGT d’evi­tar la fron­tera d’Irun per aca­bar pas­sant, ahir al matí, per la cata­lana. Va ser, però, un dels pocs casos que es va tro­bar. La majo­ria dels cami­o­ners, va dir-li l’asturià, van pre­fe­rir pro­var sort per la fron­tera del País Basc, espe­rant poder pas­sar prou ràpid i estal­viar-se els cos­tos afe­gits que els hau­ria supo­sat venir fins a Cata­lu­nya. I és que el des­vi­a­ment pro­po­sat per la DGT és d’uns 600 quilòmetres, que suposa hores extres de con­ducció, endar­re­ri­ments en els hora­ris pre­vis­tos i molt més con­sum de car­bu­rant. Una distància i un con­sum que es podrien dupli­car segons quin fos el destí final de cada camió o turisme fins a con­ver­tir l’alter­na­tiva pro­po­sada per la DGT en una molt mala opció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.