el reportatge

La nova «Treseta»

El mític tramvia número 3 de Mataró ja està sanejat i d'aquí a un mes tornarà a presidir la plaça de Granollers

Tor­nar a pujar al tram­via. Qua­ranta-cinc anys després de pujar-hi per últim cop, ningú es va resis­tir a tor­nar-hi. Aquest cop per com­pro­var que gai­rebé tot segueix igual: els matei­xos rètols, els seients de fusta, i els coman­da­ments del con­duc­tor.

El tram­via número 3, la Tre­seta, com popu­lar­ment se'l conei­xia, tor­narà a la plaça de Gra­no­llers d'aquí a un mes. Serà el final d'un tra­jecte que va ini­ciar fa cinc mesos quan una grua se'l va endur a una nau del car­rer Josep Saba­ter i Sust. I és que tant de temps al ras l'havia dei­xat en un estat que feia impres­cin­di­ble una inter­venció a fons. S'ha sane­jat l'estruc­tura, s'han subs­tituït algu­nes peces de fus­te­ria que havien fet malbé els tèrmits i, ara, s'està repin­tant el vehi­cle. Un man­te­ni­ment que ha d'asse­gu­rar la seva dura­bi­li­tat, com apunta el res­pon­sa­ble de l'Obra Social de Caixa Laie­tana, Ricard Navarro.

Les fei­nes han dei­xat com nou el tram­via, però també s'ha recu­pe­rat un símbol del patri­moni històric de la ciu­tat i de l'ima­gi­nari mata­roní. L'inte­rior, com explica Navarro, ha que­dat impe­ca­ble i s'han con­ser­vat tots els detalls. Fins i tot els rètols d'aquell temps que avi­sa­ven que estava pro­hi­bit par­lar amb el con­duc­tor, o esco­pir per les fines­tres, o que asse­guts hi cabien deu per­so­nes i que a la pla­ta­forma del dar­rere quinze més «i una auto­ri­tat», o que s'anés amb compte amb els «car­te­ris­tes». «Amb la reha­bi­li­tació, par­lem també de la recu­pe­ració de tota una època de la ciu­tat», recor­dava l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron.

L'únic ele­ment que no s'ha deci­dit man­te­nir són les por­tes de fusta tant de davant com del dar­rere, que es van col·locar fa trenta anys per evi­tar que ningú accedís a l'inte­rior. Ricard Navarro des­taca que se subs­ti­tui­ran per unes altres de vidre per dei­xar a la vista els coman­da­ments del con­duc­tor i la pla­ta­forma del dar­rere. La res­tau­ració, que ha fet l'empresa Fabrés Ser­veis Inte­grals, s'ha pogut tirar enda­vant d'acord amb un con­veni que Caixa Laie­tana va subs­criure amb l'Ajun­ta­ment amb l'objec­tiu de repa­rar el tram­via número 3 i de rea­lit­zar-hi els tre­balls de man­te­ni­ment durant els pro­pers 20 anys. Tot i que l'acord també pre­veu la recu­pe­ració d'un altre tram­via, el número 4 –El Gros com també se'l conei­xia, l'únic que es va cons­truir a la ciu­tat i que com el 3 for­mava part de l'antiga com­pa­nyia que feia el recor­re­gut Mataró-Argen­tona–, aques­tes fei­nes encara no tenen dates. L'alcalde explica que la reha­bi­li­tació del vehi­cle, que està mig aban­do­nat en uns magat­zems muni­ci­pals, serà més cos­tosa, ja que s'haurà de refer tot el cotxe. Els tre­balls per dei­xar com nou la Tre­seta han cos­tat 40.000 euros, i res­tau­rar el 4 té un pres­su­post d'uns 140.000 euros. El que de moment sí que està clar és on s'ins­tal·larà en un futur. «El tram­via té sen­tit si es col·loca, més o menys, a la zona per on anti­ga­ment pas­sava», defensa Baron, que con­si­dera que el millor indret és a la zona del Sor­rall, en la inter­secció de la car­re­tera de Mataró a Argen­tona, quan es desen­vo­lupi urbanísti­ca­ment el sec­tor. Men­tre el número 3 no torna al seu lloc, l'Ajun­ta­ment ha de refer el sis­tema de reg de la plaça de Gra­no­llers per evi­tar que la humi­tat torni a mal­me­tre el tram­via i ins­tal·lar-hi un nou sis­tema extern d'il·lumi­nació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.