Societat

FGC 1979-2019. 40 anys d’història i innovació

El dia 5 de setembre de l’any 1979, fa 40 anys, el govern provisional del president Josep Tarradellas va signar el decret de constitució de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

“Compromesos i preparats per al futur”. Aquest és el lema que ha acompanyat Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya tot aquest any. Un any en què la companyia ha fet 40 anys de la seva creació i en què ha posat la mirada i el focus en projectar el futur de l’empresa. En aquest sentit, enguany FGC ha presentat la seva Agenda Estratègica 10/30, un full de ruta que estableix els àmbits estratègics d’actuació sobre els quals s’articularà la transformació de la companyia fins a l’any 2030.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha fet palès, al llarg dels seus quaranta anys d’història, un dels trets que més la caracteritza: la capacitat d’adaptació de les seves línies a la gran diversitat del territori català. De fet, a hores d’ara, FGC conforma la companyia ferroviària europea més variada en quant a sistemes de transport públic.

FGC gestiona línies de ferrocarrils suburbans, com el Metro del Vallès i el Metro del Baix Llobregat; línies de mercaderies, com els ramals de Manresa a Sallent i el del Port de Barcelona; línies de cremallera, com el Cremallera de Núria i el Cremallera de Montserrat; línies de funicular, com els de Vallvidrera, Gelida, Sant Joan i Santa Cova; i diversos telecabines i remuntadors, com els de les estacions d’esquí de la Molina, Vall de Núria, Port Ainé, Espot i Vall­ter 2000.

Aquest any FGC ha mirat al futur i s’ha posat com a missió donar resposta a tres grans reptes: el canvi climàtic, el canvi tecnològic i la globalització. FGC ha d’esdevenir un agent de transformació i palanca de resposta als reptes globals. Per això l’empresa compta amb un equip humà de 1901 persones, un mètode avalat per la feina feta aquests 40 anys, una estratègia definida aquest any amb visió al 2030 i el suport del govern de la Generalitat.

L’AGENDA ESTRATÈGICA 10/30 D’FGC

Amb l’establiment d’aquesta agenda, FGC es prepara per donar una resposta adient als encàrrecs del Govern i reafirma el seu compromís de fer-ho de manera eficient i sostenible, al servei de les persones i del territori.

L’Agenda Estratègica 10/30 d’FGC és un document que prepara l’empresa per al futur, fixa les possibilitats de creixement de la companyia i estableix un full de ruta per a cadascun dels seus àmbits d’actuació. En total, s’han definit 10 àmbits amb una estratègia de canvis que, sumats i coordinats, han de culminar amb la transformació d’una FGC adaptada a les necessitats de la Catalunya del 2030.

Aquest full de ruta inclou l’inici de projectes de gran envergadura i transcendència per la mobilitat com el perllongament de la línia Llobregat-Anoia que permetrà connectar les estacions de Plaça Espanya i Gràcia; la llançadora de Barcelona a l’aeroport d’El Prat; els futurs serveis de viatgers per la xarxa d’alta velocitat gràcies a la liberalització ferroviària; la implantació d’un sistema de tren-tram al Camp de Tarragona i, si el Govern ho sol·licita, FGC assumiria la gestió de Rodalies, entre d’altres accions.

L’agenda incorpora com a propis, tal com ha fet el Govern, els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per l’Organització de les Nacions Unides el setembre de 2015. D’altra banda, l’Agenda 10/30 coincideix amb el marc temporal d’aquests objectius fixats de cara al 2030.

UN REFERENT EN MOBILITAT VERDA

En aquest full de ruta d’FGC queda palesa l’aposta clara de la companyia per posicionar-se com agent tractor del canvi del model energètic a Catalunya vers una energia verda. De fet, la sostenibilitat és un dels quatre eixos estratègics de l’Agenda d’FGC. En la transformació que ha emprès FGC, l’eix ambiental és el prioritari, el que marca la pauta en la transformació de la companyia. Les accions de la companyia en aquest sentit contribueixen a que Catalunya compleixi amb els objectius que té establerts com a país i que tenen com a eixos la lluita contra el canvi climàtic, l’impuls a les energies netes i sostenibles, la conservació de la biodiversitat o l’economia circular a través de la producció i el consum responsable.

En aquest sentit, l’estratègia de sostenibilitat es desenvolupa en l’Agenda ambiental d’FGC 2019-2021, un conjunt d’accions i objectius que evidencien el compromís ferm de la companyia contra el canvi climàtic. En aquest document, FGC es compromet a incorporar en la seva estratègia empresarial la preservació del medi ambient, eliminant o reduint els impactes negatius i les conseqüències no desitjades que pugui generar l’exercici de la seva activitat, així com treballar en l’àmbit de l’economia circular per tal de reduir i ser més eficients en l’ús de recursos, conservar la biodiversitat i contribuir a la lluita contra el canvi climàtic.

Avui en dia, l’energia que consumeixen els trens d’FGC és 100% verda i està previst que l’any 2020 el 25% de l’energia que utilitza la companyia sigui d’origen solar. L’any 2021 aquest percentatge arribarà al 50%.

TECNOLOGIA A FAVOR DE L’EFICIÈNCIA I LA SOSTENIBILITAT

Amb la vista posada a l’any 2030, Ferrocarrils es convertirà en una empresa de mobilitat proveïdora i facilitadora de serveis a el client i transformarà les seves instal·lacions i serveis per donar resposta a les exigències derivades dels canvis socials, culturals i tecnològics. En aquesta evolució serà fonamental el treball conjunt i coordinat amb el conjunt d’agents de la mobilitat, tant autoritats com, molt especialment, la resta d’operadores.

També es replantejarà el concepte clàssic d’estació a través del projecte ’Estacions 4.0’, que estableix un nou model definit com “contenidor de mobilitat”, en el qual el client gaudirà de més i millors serveis que els actuals. Entre aquests, destaca el Punt Wifi, els sistemes interactius d’informació al client i al personal propi; sistemes de recàrrega de dispositius mòbils; zones de coworking o espera i dispensadors de comerç electrònic; espais de vinculació amb ginys elèctrics compartits d’última milla (bicicletes, patinets, etc.); activitats comercials de valor afegit o estalvi de temps; aparcaments segurs per a bicicletes particulars i punts d’alimentació elèctrica per a cotxes i busos.

En aquests moments es treballa en els nous quioscs interactius que s’instal·laran a les estacions d’FGC, que proporcionen en temps real dades d’interès per a l’usuari, com els horaris, les incidències, les alteracions programades de el servei o l’estat dels altres operadors de la xarxa de transport. D’altra banda, ja són una realitat el Geotren, el sistema que permet geolocalitzar les unitats de tren a temps real i que les persones que viatgin amb FGC puguin conèixer en cada moment en quin punt del seu recorregut es troba un tren, el seu destí, les properes parades i la seva acompliment horari, i també l’Ecocalculadora, l’eina que permet saber l’impacte en el medi ambient dels desplaçaments i comparar el servei de FGC amb vehicle privat al nostre medi ambient.

Pel que fa a la tecnologia 5G, FGC s’ha incorporat aquest any a 5G Barcelona, una iniciativa que treballa per posicionar Barcelona i Catalunya com un entorn innovador i obert per a la validació i adopció de tecnologies i aplicacions 5G en un entorn de vida real. L’adhesió d’FGC a 5G Barcelona permetrà fer nous plantejaments sobre l’aplicació de 5G a l’entorn ferroviari. En concret, permetrà desenvolupar millores en la logística ferroviària i aplicacions per l’usuari final.

1979-2019: RESUM DELS 40 ANYS D’HISTÒRIA I INNOVACIÓ D’FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va néixer el 5 de setembre de 1979 i tot seguit va assumir la gestió de les xarxes de ferrocarril traspassades a la Generalitat per l’Estat. FGC va ser la primera empresa pública de la Generalitat resta­rada, amb Tarradellas com a president, fins i tot abans de tenir Estatut.

Durant la dècada dels vuitanta, i davant del mal estat de les línies rebudes, FGC va dur a terme un ambiciós pla de modernització que contemplava tant la com­pleta reconstrucció de les vies i les instal·lacions, com la renovació del mate­rial mòbil. Aquest pla es va materialitzar amb l’arribada l’any 1983 del primer tren elèctric de la nova sèrie 111, que va estar formada per 20 unitats de tren. La millora del transport de mercaderies o el soterrament de les vies entre Cornellà i Barcelona (1985-1987) són només algunes de les accions cabdals dels primers anys de gestió per part de la Generalitat de Catalunya.

A mitjans dels anys noranta, les xarxes d’FGC van començar una nova etapa amb l’entrada en servei del Metro del Vallès el 1996 i del Metro del Baix Llobregat el 1997. Els nous serveis van representar un canvi substancial en el sistema d’explotació de les xarxes, possiblement el més important des de la seva inauguració, ja que va establir un horari cadenciat amb una elevada freqüència de pas a totes les línies.

L’any 1986, amb la integració a l’empresa del cremallera de Núria, de les estacions de muntanya de Vall de Núria i La Molina i del funicular de Montserrat, FGC va donar el primer pas per esdevenir una de les empreses ferroviàries més variades del món atès que, no només incorporava la gestió d’un nou mitjà de transport, sinó d’un tipus de servei diferent vinculat al turisme i als esports de muntanya. Posteriorment, ja entrats en el segle XXI, es va incorporar també les estacions d’Espot Esquí i Port Ainé (any 2011) i Vall­ter 2000 (any 2013).

Recentment, amb l’entrada en servei de les noves unitats Stadler, l’any 2016 va materialitzar-se definitivament l’assumpció per part d’FGC de l’operació de la línia ferroviària entre Lleida i La Pobla de Segur. Els anys 2015 i 2017 culminaven dos ambiciosos projectes: els perllongaments de Terrassa i de Sabadell.

Els canvis que la xarxa dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha experimentat durant les darreres quatre dècades són evidents: la majoria d’estacions i instal·lacions han estat reformades, les andanes han estat allargades i els espais han estat adaptats a les persones amb mobilitat reduïda (PMR). Tot i això, la companyia encara el futur amb nous rep­tes sobre la taula com són la lluita pel canvi climàtic i per la millora de la qua­li­tat de l’aire.

Al web  www.fgc40.cat  es pot consultar tota la informació relacionada amb aquesta efemèride: una cronologia amb els esdeveniments més importants de la història d’FGC, imatges i vídeos històrics i detalls dels actes que s’han dut a terme per commemorar-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona