Societat

Un camí de sorra uneix provisionalment la punta de la Banya amb el delta de l’Ebre

Les salines inverteixen més de 200.000 euros en la restauració “precària” del Trabucador a l’espera de l’obra estatal

A l’espera que el Minis­teri per la Tran­sició Ecològica actuï en la repa­ració de la barra del Tra­bu­ca­dor, seri­o­sa­ment afec­tada pel tem­po­ral de lle­vant, l’empresa que explota les sali­nes de la Punta de la Banya ha habi­li­tat un camí “pre­cari” de sorra, d’uns deu metres d’amplada com a màxim, per poder acce­dir pro­vi­si­o­nal­ment a les seves ins­tal·laci­ons. Aquest dijous va ser el pri­mer dia que ho van poder fer per terra. “No ens han que­dat més nas­sos que actuar”, asse­gura el gerent d’Infosa, Joan Sucar­rats. L’empresa ha mobi­lit­zat unes 18 màqui­nes des de fa pràcti­ca­ment qua­tre set­ma­nes per poder recu­pe­rar l’accés, inver­tint entre 200.00 i 300.000 euros. El Minis­teri hi pre­veu actuar en breu tras­lla­dant 120.000 metres cúbics de sorra.

Ni la sei­xan­tena de tre­ba­lla­dors d’Infosa ni els cami­ons que s’encar­re­guen de dis­tri­buir la sal que pro­du­ei­xen a uns 600 cli­ents –un 65% per cent de la pro­ducció es des­tina a l’expor­tació- han pogut acce­dir a la Punta de la Banya des de fa més de 20 dies. El tem­po­ral va pro­vo­car, segons Sucar­rats, “el tren­ca­ment més gran que es recorda” de la barra. “”Els últims qua­tre quilòmetres van des­a­parèixer i han que­dat enfon­sats sota el mar”, pre­cisa.

Des d’aquest dijous, els tre­ba­lla­dors poden acce­dir ja amb tot ter­renys fins les ins­tal·laci­ons de la Punta de la Banya. Entre dilluns i dimarts vinent, Infosa efec­tuarà pro­ves per poder com­pro­var si és fac­ti­ble que hi arri­bin també els cami­ons. Tot dependrà de si el ter­reny està prou com­pac­tat. De moment, i men­tre no actuï el minis­teri, els trac­tors, cami­ons i màqui­nes segui­ran tre­ba­llant diària­ment per evi­tar que l’onatge s’emporti el pas. Segons insis­teix Sucar­rats, es tracta d’una solució “pro­vi­si­o­nal” que “qual­se­vol lle­van­tada”, de dimen­si­ons infe­ri­ors a la del Glo­ria, podria aca­bar mal­me­tent de nou. “Estem en la pre­ca­ri­e­tat total”, insis­teix.

Per a l’empresa, aquest esce­nari suposa una “inse­gu­re­tat total”, amb l’acti­vi­tat para­lit­zada total­ment durant pràcti­ca­ment qua­tre set­ma­nes i les pèrdues econòmiques que això pot reper­cu­tir en el seu fons comer­cial que s’ha que­dat per abas­tir. Al marge de l’accés, Sucar­rats apunta que s’han produït danys a la guar­da­mar exte­rior, entre d’altres punts de les ins­tal·laci­ons. El pro­blema, però, admet és “al con­junt del Delta”: “si les admi­nis­tra­ci­ons no es pre­nen seri­o­sa­ment el pro­blema de la regressió, la manca de sedi­ments i la sub­sidència i no pre­nen mesu­res a curt ter­mini per ata­car-ho ho tin­drem difícil”.

Inversió pública de 700.000 euros

La recu­pe­ració de l’espai de la barra del Tra­bu­ca­dor serà una de les prin­ci­pals pri­o­ri­tats dins de les actu­a­ci­ons pre­vis­tes al delta de l’Ebre per repa­rar els estralls del tem­po­ral de lle­vant. Fonts del Minis­teri per la Tran­sició Ecològica apun­ten que l’obra està sent tra­mi­tada per la via de la urgència i podria començar-se a exe­cu­tar en 20 dies. La pre­visió és inver­tir uns 700.000 euros en, prin­ci­pal­ment, el tras­llat de 120.000 metres cúbics de sorra que pro­vin­dria del mate­rial arros­se­gat pel tem­po­ral a l’inte­rior de la badia dels Alfacs i de la platja dels Euca­lip­tus.

Això pos­si­bi­li­ta­ria eixam­plar el camí cons­truït per Infosa fins els 50 metres en el trams dels tres quilòmetres finals de la barra que con­necta amb la punta de la Banya. Amb el temps, i com en tem­po­rals pas­sats, l’istme acu­mu­la­ria nova­ment sedi­ments i s’eixam­pla­ria de forma natu­ral. Una solució que, mal­grat tot, con­ti­nuarà sent “precària”, en l’opinió de Sucar­rats. Dubta que, d’acord amb les pre­vi­si­ons esta­tals, la barra s’acabi rege­ne­rant per ella mateixa, segons la dinàmica natu­ral estu­di­ada històrica­ment. “Tenim els nos­tres dub­tes i, si es rege­nera, neces­sita molts dies”, apunta. Més enllà de l’estricta apor­tació de sorra, l’actu­ació pública a l’espai pre­veu també inten­tar posar solució a un pro­blema gene­rat per les obres dures que es van dur a terme als anys 90 del segle pas­sat per inten­tar fixar la barra. El tem­po­ral ha fet aflo­rar la duna i l’escu­llera de pedra per on es va fer pas­sar en aquell moment el camí. La dinàmica natu­ral, impul­sada per la lle­van­tada, ha tras­lla­dat l’istme uns 50 metres cap a l’inte­rior de la badia dels Alfacs. Això ha dei­xat al des­co­bert aquests ele­ments, que ara actuen com a espi­gons rete­nint arcs de sorra i actu­ant com a tram­pes que immo­bi­lit­zen els sedi­ments i impe­dei­xen la seva dinàmica natu­ral. En aquest sen­tit, les obres inclou­ran també la reti­rada de la major quan­ti­tat pos­si­ble d’aques­tes pedres per res­ta­blir el trànsit natu­ral dels sedi­ments.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia