Societat

Barcelona, 1913 - Surrey 2004 //

Aviadora

Mari Pepa Colomer, la noia que volia volar

AMB ELS SOMNIS POSATS AL CEL, RES NO LA VA ATURAR PER CONVERTIR-SE EN LA PRIMERA DONA CATALANA A OBTENIR EL TÍTOL OFICIAL DE PILOT. EN L’HORROR DE LA GUERRA CIVIL, VA TRANSPORTAR FERITS I VA AJUDAR MOLTA GENT A FUGIR DEL PAÍS.

Encarnació estava convençuda que quan la seva filla sortia de casa cada matí se n’anava a estudiar a l’Institut de Cultura que dirigia Francesca Bonnemaison. Però Mari Pepa no anava pas al carrer Més Baix de Sant Pere: amb el cor bategant d’excitació es dirigia al Prat. Diuen que quan tenia set anys va provar de saltar d’un segon pis amb un paraigua obert. Aquell dia es va trencar les dues cames, però la il·lusió de volar va quedar intacta. I deu anys més tard, quan uns amics la van dur a fer una volta en una avioneta, Mari Pepa es va proposar convèncer com fos el seu pare perquè la deixés convertir-se en pilot.

D’AMAGAT DE LA MARE

No era una petició senzilla: aprendre a volar era enormement car, la seva mare no ho aprovaria, i a més, i sobretot, no ho havia fet mai abans cap dona catalana. Per sort, els diners no eren problema: el seu pare provenia de la burgesia tèxtil de Sabadell i tenia una bona fortuna. El fet que fos noia tampoc no era cap entrebanc insalvable: Josep Colomer era un home obert de mires, que es relacionava amb artistes com Picasso i Dalí. A la mare, de moment, li ho amagarien.

Aplicada, i amb una il·lusió desbordant, va complir les hores d’entrenament reglamentàries a l’aeròdrom Canudas, i el 19 de gener del 1931 va aprovar l’examen sense cap problema. A només disset anys era la primera dona a obtenir el títol oficial de la Direcció General d’Aeronàutica Civil Espanyola. La seva mare ho va saber quan la va veure fotografiada a la portada de La Vanguardia.

INSTRUCTORA DE VOL

Des de llavors, la jove pilot –que es va convertir en una celebritat– va fer de tot: portar mercaderies, fer vols de passeig, repartir propaganda per les platges, fer classes... fins que va esclatar la guerra i la van mobilitzar. Tot i que no era una persona polititzada, va fer tota mena de tasques de suport a la República (transportar ferits, formar pilots i finalment ajudar persones a sortir del país), i per això es va guanyar l’odi explícit del general colpista Queipo de Llano. Amb la desfeta es va exiliar a Anglaterra amb el seu futur marit, Josep Carreras, que havia trobat feina com a pilot del Ministeri de la Guerra de Churchill. Va morir l’any 2004 a Surrey sense haver tornat a volar mai més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

A peu, de Núria a Montserrat

Vall de Núria (Queralbs)
Ana Martínez i Susana Escalera
ASSOCIACIÓ DE NENS DESAPAREGUTS DE LA RIUADA DEL 1962

“Hem de saber si va haver-hi adopcions irregulars”

TERRASSA
urbanisme

Collboni aborda ara el projecte global de la remodelació de la plaça dels Àngels

barcelona
successos

Investiguen un possible atac d’un os a un senglar

Baix Aran

El restaurant Empòrium, premiat amb dos sols de la Guia Repsol

castelló d’empúries

Un sisè bloc s’apuntalarà per esquerdes, però no s’ha desallotjat

Badalona
equipaments

La Paeria millora l’accessibilitat a tres centres cívics de Lleida

LLEIDA

Territori licita la redacció del perllongament de L4 de metro entre La Pau i La Sagrera

Barcelona

ERC de Roses reclama al govern que no aturi el projecte del nou arxiu municipal

roses