Societat

Girona, 1878 - Barcelona, 1964 //

Pedagoga

Celestina Vigneaux, una mestra de cap a peus

MESTRA VOCACIONAL, NO ES VA CONFORMAR AMB LA DOCÈNCIA I ES VA PASSAR LA VIDA ESTUDIANT I POSANT EN PRÀCTICA ACCIONS DIRIGIDES A LA INNOVACIÓ PEDAGÒGICA QUE, PER A ELLA, PASSAVEN PER UN ENSENYAMENT LLIURE I CREATIU.

Hi ha dones que viuen a l’ombra del marit, i a d’altres se les recorda per ser la mare d’algú. A Celestina Vigneaux i Cibils li passen totes dues coses. El seu marit va ser Pere Coromines, un periodista, escriptor i polític que va tenir una gran rellevància el primer terç del segle passat. I entre els seus fills n’hi ha tres que van destacar extraordinàriament en la seva feina: el filòleg Joan, la psicòloga Júlia i el matemàtic Ernest. Amb aquests noms és fàcil d’entendre que tingui un paper discret a les enciclopèdies. Però les aportacions que va fer en la pedagogia també mereixen ser recordades.

INQUIETUD PEDAGÒGICA

Celestina va néixer a Girona el 1878. Va estudiar per mestra amb les màximes qualificacions, i als vint anys va guanyar una bona plaça en una escola de pàrvuls a Madrid. Era una persona molt inquieta, i de seguida va destacar per les seves accions dirigides a la innovació pedagògica.

El 1900 va fer una conferència sobre el càlcul mental a l’Escola Normal, i va parlar de J.H. Pestalozzi, pedagog suís que defensava un ensenyament coeducatiu, vinculat a l’entorn, creatiu i lliure. El 1900, en una excursió, va conèixer Pere Coromines, amb qui es va acabar casant dos anys més tard. Ell la va convèncer de tornar a Catalunya, i allà van tenir els seus vuit fills, però, tot i això, Celestina no va deixar de banda la seva feina. Va tornar a treballar com a parvulista, i va continuar amb els seus propòsits de renovació de l’ensenyança. Tal com havia fet a Madrid, va impulsar el primer menjador escolar, sobre el qual va teoritzar: no havia de ser un simple servei social, sinó una oportunitat per educar en un sentit ampli. També va promoure el cant i la gimnàstica rítmica, i va treballar activament per conscienciar de la importància de tenir un espai físic correcte i bones condicions higièniques a les escoles.

IMPULS PROFESSIONAL

La van escollir degana dels mestres públics de Barcelona, i va viatjar per Europa amb Rosa Sensat per conèixer les realitats educatives d’altres països. A Roma hi va estudiar el mètode Montessori, que després va promoure a Catalunya. Aquest enorme impuls professional es va aturar en sec el 1921, per culpa d’una malaltia. Des d’aleshores es va dedicar de ple a la família, amb qui es va exiliar a Buenos Aires després de la Guerra Civil. Va morir el 1964 a Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Planten el Dimoni de les Festes de Maig a Badalona

Badalona
equipaments

Enderrocament “d’urgència” i “per seguretat” de l’edifici de l’Escola de Vela

platja d’aro
sequera

Només 17 hm³ per als regants al Baix Ter

LA TALLADA D’EMPORDÀ
urbanisme

Adjudiquen la rehabilitació de les cases del castell d’Amposta

AMPOSTA
GIRONA

Finalitzen les obres de l’enllumenat d’accés als jardins de les Pedreres

GIRONA
GIRONA

Tallen el pas per sota del viaducte al carrer Pedret per un despreniment

GIRONA
Societat

Mor Tuni Jordana, activista cultural i fundadora de la Gralla de Granollers

solidaritat

Pineda de Mar, Calella i Salou acullen 25 infants ucraïnesos durant tres setmanes

PINEDA DE MAR
patrimoni

El jaciment ibèric de Puig Castellar, declarat Bé Cultural d’Interès Nacional

Santa Coloma de Gramenet