Societat

Cop al vandalisme ferroviari amb 48 grafiters detinguts

Els Mossos d’Esquadra i la Policía Nacional han fet una operació conjunta arran de les 6.741 denúncies de TMB i Renfe entre els anys 2017 i 2019

Els danys ocasionats ascendeixen a 22 milions d’euros

Una operació conjunta dels Mossos d’Esquadra de l’Àrea del Transport Metropolità i de la Policía Nacional s’ha saldat amb la detenció a Catalunya d’un total de 48 grafiters ferroviaris, molts d’ells reincidents, que havien fet pintades i actes vandàlics en vagons de trens de Renfe i al metro de Barcelona durant els anys 2017, 2018 i 2019. El cost dels danys ocasionats, segons els informes de les dues operadores, és de 22 milions d’euros. Els detinguts estan relacionats amb delictes de danys, desordres públics amb afectació de serveis essencials de transport, violació de domicili jurídic, lesions, amenaces i coaccions. Entre el 2017 i el 2019, Renfe i TMB van interposar 6.741 denúncies i aquest any ja n’hi ha 1.255.

Els detinguts haurien accedit a les diferents instal·lacions del transport públic amb la intenció de fer actes vandàlics o grafits als combois que es troben estacionats a les vies de la zona de cotxeres. Per accedir a les instal·lacions sovint causaven danys, forçaven panys i accessos, feien forats a les parets i inutilitzaven sistemes de videovigilància. Els grafiters ferroviaris també aturaven trens en servei mitjançant les palanques de frens d’emergències, provocant una situació d’alarma i d’inseguretat entre els usuaris i els vigilants i treballadors.

Al llarg de la investigació de totes les denúncies registrades, els agents de la Policía Nacional van aconseguir esclarir 602 fets dels delictes denunciats per Renfe i 438 fets registrats pel Metro de Barcelona. En col·laboració amb els Mossos d’Esquadra es van identificar fins a 90 presumptes autors dels fets. El dispositiu ha tingut dues fases, la primera, a l’Estat Espanyol i la segona s’ha centrat a Catalunya, on s’ha detingut 48 grafiters ferroviaris, 39 per part de la Policía Nacional i 9 per part dels Mossos d’Esquadra, amb residència a diferents municipis de Barcelona i la seva àrea metropolitana, i les demarcacions de Tarragona i Girona. Entre les detencions practicades a Barcelona els cossos policials destaquen la d’una taquillera empleada a través d’una empresa subcontractada per Renfe i la d’un grafiter que hauria viatjat exclusivament des de Milà fins a Barcelona per pintar i que va ser detingut a peu de pista després d’aterrar a l’aeroport.

Aquest any al metro de Barcelona ja s’ han produït 647 pintades murals de trens, de les quals 92 s’han fet sobre trens en marxa i d’aquestes, 72 amb passatgers a dins i la resta quan els combois no estaven de servei. El metro registra una mitjana de quatre intents d’intrusió al dia, dels quals l’any passat 626 van tenir èxit. Com a conseqüència, 1.444 cotxes van resultar vandalitzats amb 41.734 m² de pintades murals, una superfície equivalent a sis camps de futbol. Pel que fa a l’impacte econòmic, es van destinar 1,5 milions d’euros a la neteja de grafits en trens, uns costos que es van incrementar fins a uns 4 milions si s’hi suma la vigilància específica, la reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous; el repintat dels trens, necessari després de diverses neteges; el deteriorament ambiental que provoca l’eliminació de la pintura a les cotxeres; el cost de les actuacions judicials, i la pèrdua d’ingressos causada per l’afectació en el servei de metro.

El 80% dels trens de Renfe tenen pintades

Renfe destina cada any a neteja de trens vandalitzats més de 8 milions d’euros i a aquest import s’hi ha d’afegir el cost de la seguretat. Segons la directora de Rodalies, Mayte Castillo, els recursos esmerçats permetrien comprar 3 trens nous. Actualment el 78,8% dels trens de Renfe està circulant amb grafits i durant un any l’operadora denuncia més de 700 intrusions. El que més preocupa, assegura Castillo, són les molèsties causades als usuaris quan les bretolades provoquen alteracions del servei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera