Societat

Impuls a la mobilitat sostenible metropolitana

L’AMB i els municipis metropolitans en conjunt aspiren a 230 milions dels fons europeus Next Generation, per a nous projectes

La potenciació del transport públic, l’aposta per la intermodalitat i l’impuls de l’ús de la bicicleta, entre les mesures

L’entitat metropolitana treballa per millorar la qualitat de l’aire i lluitar contra el canvi climàtic

La mobilitat sostenible s’ha convertit en la prioritat de totes les administracions, des dels municipis a les entitats europees, com una de les mesures clau per lluitar contra la contaminació atmosfèrica i el canvi climàtic. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha accelerat en els darrers mesos diverses iniciatives per tal de seguir millorant la qualitat de l’aire de la metròpolis, que té un impacte directe en la salut dels seus habitants.

“La mobilitat està immersa en un gran canvi, que ve provocat, en primer terme, per la descarbonització de l’economia”, adverteix el cap de secció de mobilitat sostenible de l’AMB, Marc Iglesias, que hi afegeix: “Tenim el repte de reduir les emissions de CO2 i de lluitar contra la contaminació atmosfèrica. Cal recordar que la contaminació provocada per la mobilitat arriba al 80% dels contaminants locals”, puntualitza.

Projectes a través dels fons europeus Next Generation

Per fer efectiva i facilitar aquesta transformació, l’AMB i els municipis metropolitans en conjunt aspiren a 230 milions d’euros dels fons europeus Next Generation, que permetrien finançar fins al 90% de diverses actuacions, totes incloses en les quatre línies marcades pel pla de l’Estat.

En aquesta convocatòria l’AMB espera aconseguir 40 milions d’euros per a 19 actuacions i projectes. D’altra banda, el conjunt de municipis de més de 50.000 habitants aspira a 175,5 milions, mentre que el conjunt de municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants n’espera 13,6 milions. Fins al moment, l’AMB ha aprovat 19 projectes que es podran impulsar gràcies a la primera convocatòria d’ajuts provinents dels fons Next Generation EU. Els grans eixos en què treballa l’Àrea Metropolitana de Barcelona per accelerar aquest canvi i per als quals preveu comptar amb els fons europeus són:

Acceleració de la implantació de les zones de baixes emissions (ZBE) locals. El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, recorda que les polítiques de mobilitat sostenible dels darrers anys —encapçalades pel model de ZBE Rondes BCN— “situen l’AMB i els municipis a l’avantguarda de l’Estat”. Amb la sol·licitud d’aquests fons, es pretén aconseguir desplegar noves ZBE a 6 municipis: Viladecans, Castelldefels, Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet.

Transformació de les flotes de transport públic a un model de zero emissions, i plans integrals d’infraestructura de recàrrega elèctrica. Per exemple, amb la sol·licitud dels fons, entre l’AMB i municipis es vol aconseguir 162 busos elèctrics per a la flota de Bus Metropolità.

Impuls de la bicicleta: La bicicleta també aspira a més de 23 milions d’euros en inversions, per completar la Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana, i fer realitat el nou sistema de bicicleta pública metropolitana compartida (que agafarà el relleu de l’e-Bicibox).

Digitalització dels serveis públics de transport. Millorar la informació i facilitar l’accés a través de noves eines tecnològiques com ara les aplicacions.

L’ús de les aplicacions permet millorar els desplaçaments

L’AMB segueix treballant en la digitalització dels serveis públics de transport i per millorar la informació i facilitar l’accés. En aquest sentit impulsa eines de planificació de viatges, entre les quals destaquen les diferents app per a mòbils que ha anat creant:

-App AMB Mobilitat: Aplicació gratuïta que permet planificar el teu viatge en transport públic i bicicleta segons les necessitats del teu recorregut.

-App Bicibox: Servei que gestiona una xarxa d’aparcaments segurs per a bicicletes particulars i una flota de bicicletes elèctriques d’ús compartit. Geolocalitza i cerca parades properes, per municipi i per adreça, mostra l’ocupació de les parades, la comunicació d’incidències i la gestió de les parades del Bicibox favorites.A més de realitzar consultes, també s’hi pot comunicar qualsevol tipus d’incidència.

-App Spro: Aplicació que l’AMB està implantant per a professionals del transport de mercaderies. Permet treure un tiquet digital a les zones de càrrega i descàrrega i no haver de fer servir l’antic rellotge de cartró. L’aplicació està en funcionament en 10 municipis metropolitans, inclosa Barcelona ciutat. Des de la mateixa app es poden treure tiquets vàlids a tots els municipis. “L’app permet regular millor la distribució urbana de mercaderies, ja que facilita informació sobre el temps, l’ús o el tipus de vehicle”, destaca el tècnic de mobilitat sostenible de l’AMB, Jordi Jové. A banda d’aquestes aplicacions també s’ha innovat en la gestió de bitllets (ticketing) i en el pagament en el transport urbà. D’altra banda, es treballa en tecnologies per facilitar l’accés al transport a persones amb mobilitat reduïda o qualsevol tipus de discapacitat o necessitat especial.

Parades més accessibles i una flota de Bus Metropolità en renovació

L’eix vertebrador de la mobilitat és el transport públic. Tots els esforços que s’estan fent des de l’AMB van dirigits a transportar el major nombre de persones de la manera més eficient. Per facilitar i potenciar l’ús del transport públic, l’AMB està actuant en la millora de l’accessibilitat a les parades, en la renovació de la flota i en la freqüència de pas. Segons el cap de servei de planificació de transport públic de l’AMB, Guillem Alsina, ja s’han instal·lat 100 plataformes per millorar l’accessibilitat i s’està licitant el contracte per a unes 70 més: “Aquestes plataformes no són només per a persones en cadira de rodes, sinó que aporten més seguretat i més confort en general. També estem fent obres, en coordinació amb els diferents ajuntaments, en una vintena de parades i preveiem executar-ne en unes vint més”, explica Alsina. També s’ha augmentat la creació de parades dobles: “Permeten fer l’encotxament i el desencotxament en la meitat de temps”, conclou Alsina. Pel que fa a la flota, Alsina assegura que el repte més important és l’electrificació: “Actualment un 30% de la flota és de baixes emissions, tant en vehicles elèctrics com híbrids. L’any 2024 tenim previst que un 90% de la flota sigui de baixes emissions.” En aquest sentit, ha afegit Alsina, amb vista als fons Next Generation s’ha sol·licitat fer una compra de 162 vehicles elèctrics. Respecte al servei, el tècnic de l’AMB explica que s’aposta per la freqüència i la prioritat de pas. “Els serveis coneguts com el metrobus tenen més freqüència, així com el servei exprés, que també ofereix més rapidesa. A més, s’han fet nous carrils bus, a la C-245 entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat o a Sant Boi, Sant Just i a Santa Coloma de Gramenet.”

La intermodalitat és clau per potenciar el transport públic

Arribar en bicicleta a l’estació de tren de Rodalies, que queda a prop de l’intercanviador de metro i també de la sortida del Tram, i poder deixar-la en un lloc segur, el Bicibox. O arribar a prop de l’estació amb cotxe i poder-lo aparcar en un lloc reservat per facilitar el transbord cap a un transport públic. Combinacions d’intermodalitat com aquestes –en aquest cas, les podem trobar a Cornellà de Llobregat– existeixen ja al llarg de la metròpolis de Barcelona.

Si s’opta per l’ús de la bicicleta, a peu d’estació i en altres punts es pot disposar d’una flota de bicicletes elèctriques d’ús compartit, l’e-Bicibox, o del servei de Bicibox, el qual, segons explica el responsable de projectes de mobilitat sostenible de l’AMB, Rossend Bosch, és un sistema metropolità d’aparcaments segurs de bicicletes particulars, on es pot deixar el vehicle i seguir la ruta.

Si s’arriba en cotxe, es pot aparcar a diversos punts de l’àrea metropolitana gràcies al sistema Park&Ride (P + R) o servei d’aparcament dissuasiu. Hi ha unes places exclusives i senyalitzades per als usuaris del servei, al qual s’accedeix mitjançant una aplicació mòbil (AMB P + R).“Hi ha un control de l’ocupació a temps real per saber si hi trobarem lloc. No hi ha barrera ni vigilància, perquè tot es controla des de l’app”, explica el cap de servei de planificació de transport públic de l’AMB, Guillem Alsina.

En paral·lel, actualment, el transport públic metropolità, és a dir, el Bus Metropolità ofereix 231 línies, amb més de 1.900 vehicles. El 27,75% d’aquesta flota ja és sostenible, amb vehicles híbrids i elèctrics.

D’altra banda, més de 13.000 persones s’han passat al transport públic gràcies a la T-Verda Metropolitana. Aquest títol ofereix 3 anys de transport públic gratuït si es desballesta un vehicle contaminant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

religió

Tres religioses podran oficiar exèquies als tanatoris de Barcelona

Barcelona

Nou projecte per recuperar varietats autòctones resistents a la sequera

rocabruna

Nou episodi en la guerra per les terrasses

Barcelona
El millor camp per on córrer
crònica

El millor camp per on córrer

Memorial sota els pantans

Barcelona
Societat

L’Ajuntament de Badalona no paga i l’únic centre públic d’acollida tancarà

Badalona
SOCIETAT

Creen la comissió del Pacte per la Ronda de Dalt que decidirà els usos en el tram cobert

barcelona
Societat

Mor el periodista José Antonio Sorolla

Renovaran sis depuradores i col·lectors a tres urbanitzacions

TERRASSA