Societat

El coure és or

La cotització d'aquest metall es dispara i converteix els robatoris en una plaga

Els Mossos volen que els jutges siguin més durs amb els lladres perquè perjudiquen pobles sencers

Les línies telefòniques són la presa més fàcil

Els dar­rers roba­to­ris de coure –500 detin­guts a Cata­lu­nya des que va començar l'any– han aixe­cat l'alerta a les pobla­ci­ons que, d'un dia per un altre, s'ha vist sense telèfon o ser­vei elèctric. Aquests furts no són un feno­men nou, però sí que s'ha reo­ri­en­tat en els últims mesos.

L'any pas­sat, els Mos­sos d'Esqua­dra van haver de mun­tar dis­po­si­tius de vigilància a les zones on es cons­truïa el TAV, saque­ja­des sis­temàtica­ment pels lla­dres de coure. La per­se­cució inten­siva del feno­men i les con­ver­ses amb Adif, que va aug­men­tar la vigilància del mate­rial, va con­tro­lar el pro­blema. Més ben dit: el va des­plaçar. Ara els lla­dres ata­quen les línies telefòniques. "No estan vigi­la­des i és molt fàcil arren­car quilòmetres de cable telefònic, no t'arris­ques a que­dar elec­tro­cu­tat com pot pas­sar en les línies elèctri­ques si no ho saps fer bé", indica una font poli­cial.

Per aquesta raó, els Mos­sos han adver­tit a les ope­ra­do­res telefòniques que són la presa més fàcil. Aquesta set­mana, a la vall Llémena (Gironès) han estat dies sense telèfon per un d'aquests atacs. Les com­pa­nyies han estat aler­ta­des que cal que tre­ba­llin en l'auto­pro­tecció i en la detecció precoç dels roba­to­ris, ja que si no són molt difícils d'inves­ti­gar.

Fins a 3 anys de presó

Aquest és només un dels fronts que té obert la poli­cia con­tra els lla­dres de coure. Una altra bata­lla és la que tenen als jut­jats, on inten­ten convèncer els jut­ges que empre­so­nin pre­ven­ti­va­ment els autors dels roba­to­ris i que els jut­gin per delic­tes més greus que el sim­ple furt.

L'estratègia poli­cial és ara apor­tar pro­ves que indi­quin que els detin­guts han per­ju­di­cat greu­ment tota una col·lec­ti­vi­tat –perquè l'han dei­xat sense telèfon o sense tren– més enllà del valor estricte de l'objecte robat, que només afecta el pro­pi­e­tari. La idea és que s'apli­qui el que se'n diu furt qua­li­fi­cat, un tipus penal que s'uti­litza poc però que pre­veu fins a tres anys de presó.

Men­tre enxampa els lla­dres, però, la poli­cia té un altre objec­tiu: inves­ti­gar a fons com fun­ci­ona el mer­cat negre del coure robat.

El mer­cat mana

I del fun­ci­o­na­ment del mer­cat en sap molt José Ramon Mora­les, direc­tor del Cen­tre Espa­nyol d'Infor­mació del Coure. Segons les seves dades, els dar­rers qua­tre anys s'han donat una sèrie de cir­cumstàncies específiques a nivell mun­dial sobre la demanda del coure que ha ele­vat molt sen­si­ble­ment la seva cotit­zació.

Dels 2.000 o 2.200 dòlars la tona que mar­cava el Lon­don Metal Exc­hange als anys 80, es va pas­sar als 6.000 dòlars el 2006 i als 7.300 dòlars actu­als.

La causa s'ha de bus­car en la demanda sos­tin­guda per part d'eco­no­mies com ara la de la Xina, lli­gada al desen­vo­lu­pa­ment d'ele­ments bàsics en comu­ni­ca­ci­ons, veu i dades, ordi­na­dors, el tren d'alta velo­ci­tat i tota classe d'elec­tro­domèstics.

“El coure està pre­sent en molts ele­ments. Per exem­ple, en el 2007, el 15% del pes d'un mòbil era en coure”, explica Mora­les. Però a més, hi ha els can­vis tec­nològics en la indústria auto­mo­bilística on, segons un altre exem­ple, dels 25 qui­los de coure inclo­sos en un cotxe con­ven­ci­o­nal, s'ha pas­sat als 50 qui­los en els cot­xes híbrids.

L'auge d'aques­tes indústries ha posat en relleu el dese­qui­li­bri dels dar­rers qua­tre anys. Des­taca espe­ci­al­ment la Xina, però també hi ha altres eco­no­mies emer­gents que han fet cada any es con­su­meixi al món 22 mili­ons de tones de coure, i el 43% és coure reci­clat: aquí és on entren els lla­dres.

Fàcil­ment reci­cla­ble

Esta­blerta la demanda, només cal el coure, fàcil­ment reci­cla­ble –no perd valor i no se n'alte­ren les pro­pi­e­tats sigui quina sigui la seva mani­pu­lació– i té “poca traçabi­li­tat”, és molt difícil iden­ti­fi­car-ne l'ori­gen. Per això, dins el mer­cat negre exis­teix el terme de “coure cre­mat”, en referència al coure que estava reco­bert per plàstic –en cables–, que sí que dóna pis­tes i que és cre­mat pels lla­dres.

Sor­tida al mer­cat

Un cop robat, el coure s'ha de tor­nar al mer­cat. “La banda orga­nit­zada pot anar al fer­ro­ve­ller i inten­tar ven­dre el pro­ducte. Nor­mal­ment en petits roba­to­ris en infra­es­truc­tu­res urbana es fa així”, explica Mora­les.

La llei exi­geix que el vene­dor s'iden­ti­fi­qui davant del com­pra­dor, però això no sem­pre es com­pleix.

El mate­rial robat “pas­sen per mol­tes mans fins que, final­ment, també surt il·legal­ment per la fron­tera com a pro­ducte i no com a residu”. Si surt com a pro­ducte, explica Mora­les, no passa les ins­pec­ci­ons que hau­ria de pas­sar a la fron­tera si sortís com a residu ja que, lla­vors, s'ha de jus­ti­fi­car.

Aquest pas és clau i per això s'està tre­ba­llant a tot Europa en el que ano­me­nen “final de la vida de les fer­ra­lles”. És a dir: quan deixa de ser fer­ra­lla per ser pro­ducte. En aquest sen­tit, es pro­mou que tin­gui un mínim del 98% de coure perquè es pugui con­si­de­rar pro­ducte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.