Societat

ALFONS VÁZQUEZ

PRES. DE L’ASSOCIACIÓ DE PESSEBRISTES DE GIRONA

“L’ideal de tot pessebrista és fer-se les figures”

Ara parlem de pessebres, però hi ha diorames de calvaris, batalletes de soldats de plom, de modelisme ferroviari...
La idea d’en Perpiñà era que el pessebre de l’Ajuntament fos un retaule. Fa 6 m d’amplada, 4 d’alçada i 3 de fondària

Antiga cisterna del convent de frares de Sant Antoni de Pàdua, de l’orde dels caputxins, la Cisterna és una de les dues sales on té lloc l’edició número 37 de l’Exposició de Pessebres de Girona. L’organització va a càrrec de l’Associació de Pessebristes de Girona, que commemora el seu 75è aniversari. L’Alfons Vázquez Romero (Sevilla, 1957) és el president de l’entitat des del 2000.

Aquest any torna a ser habitual, amb la recuperació de l’exposició de pessebres i del concurs?
Aquest any hem reprès l’activitat després d’aquests dos anys d’aturada per la pandèmia, amb la col·laboració de l’Ajuntament des de fa anys. Les brigades municipals, la part de fusters, electricistes i, fins i tot, la brigada de transports, col·laboren amb nosaltres en el muntatge de l’exposició perquè aquestes instal·lacions [l’entrevista es fa a la sala La Cisterna] són municipals. De vegades, hem d’anar a buscar pessebres de fora de Girona i la brigada de transports col·labora.
Quants pessebres tenen muntats?
En tenim 31, aquest any.
D’on són? De les comarques gironines?
Sí, de les comarques de Girona i en tenim algun del Maresme. En tenim de Mataró, de Sant Hilari, de Sant Feliu de Guíxols... de diverses localitats.
I torna a haver-hi el concurs. En què consisteix? Els han d’enviar fotos, entenc.
Per al concurs de pessebres, fins ara, el que teníem era una butlleta i la gent s’hi inscrivia i podia participar com a pessebre popular o com a pessebre artístic o diorama. Aleshores el jurat passava per les cases a veure els pessebres. Amb la pandèmia vam haver d’aturar les visites i aquest any hem reprès el concurs, però d’una modalitat diferent. El que fem és que, gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament, els interessats a participar en el concurs envien un màxim de cinc fotos per correu electrònic a un enllaç de l’Ajuntament i llavors el jurat es reunirà un dia, mirarà tots els pessebres que hi ha participat i després, si veiem que tenim dubtes o considerem que hem d’anar-ne a visitar-ne algun puntualment, hi anirem, però només els que calgui visitar. I hem modificat el fet de participar en pessebre popular o pessebre artístic (diorama). Ho hem englobat perquè ja decidirà el jurat si és pessebre popular o pessebre artístic. Ens trobàvem que molts de participants s’inscrivien en la categoria de pessebre popular i el que vèiem era un pessebre artístic perquè hi havia un treball...
Hi havia feina feta?
Sí, era molt laboriós i hi havia feina i allò era realment un pessebre artístic. I fins i tot algun pessebre amb diferents escenes i cada escena era un diorama diferent.
Expliqui’m, per a la gent que no hi està avesada, quina diferència hi ha entre un pessebre i un diorama?
Entenem un pessebre popular el que tothom fa a casa seva, amb molsa, suro... la molsa sabem que és un tema delicat actualment. Hi ha molts mercats de Nadal que ja venen les caixetes de molsa. Molsa, suro, un branquilló de bruc i alguna edificació que es pugui fer, petita, o puguin comprar. Això és el pessebre popular, el que s’ha fet tota la vida a casa. I el que ja forma part del pessebre artístic seria aquell pessebre que està fet com a diorama o aquells pessebres en què els pessebristes han fet unes construccions molt acurades, conservant les perspectives, mirant la profunditat, la composició artística, la composició del pessebre; aquelles característiques especials que són les que fan que els considerem uns pessebres artístics.
Un pessebrista és una persona que fa el pessebre o és també la persona que fa les figures?
Un pessebrista és la persona que fa pessebres, però el que passa és que l’ideal de tot pessebrista és fer-se les figures ell. Tots hem fet, més o menys, o hem procurat de fer-nos les figures. Hi ha pessebristes que han començat fent figures i han acabat essent grans escultors.
A la ciutat de Girona hi ha algú que es dediqui a fer figures de pessebre?
A la ciutat de Girona, que s’hi dediqui com a professió, no n’hi ha pas.
N’hi havia hagut?
Tenim la Dolors Turró, que tenia un estudi al carrer Ballesteries. Ella comprava les figures en blanc i les pintava.
L’Associació de Pessebristes celebra el 75è aniversari. Com va néixer i quina ha estat la seva evolució?
L’associació es va constituir com a tal el gener de l’any 1947, però el Nadal del 1946 una sèrie de pessebristes de Girona van creure oportú fer un concurs de pessebres. Aquell Nadal es va fer el concurs i la diada de Reis [del 1947] va ser quan, en l’entreacte dels Pastorets de Girona, es va fer saber que s’estava gestant l’associació de pessebristes, que dies més tard es va constituir.
Tinc la curiositat de saber què fa l’associació durant l’any, tenint en compte que els pessebres se solen fer per les festes de Nadal.
Durant l’any la nostra associació té molt poca activitat. Comencem passat l’estiu a preparar la programació, però el nostre objectiu és tenir una escola de pessebrisme per ensenyar a les noves generacions l’art del pessebre. El pessebre és art, tradició i cultura. Ens agradaria difondre aquests coneixements perquè ja som grans, hem anat vivint durant el decurs d’aquest temps i voldríem poder-ho ensenyar a les noves generacions, més que res perquè no es perdi. Hi ha associacions que sí que tenen escola i que durant l’any van fent activitats.
Quins són els llocs de més tradició de pessebrisme a les comarques gironines? Em ve al cap Olot com a referent en imatgeria religiosa.
A Olot, en el seu dia, com que hi havia les fàbriques de sants i l’Art Cristià, hi havia molta tradició de figures i de fer pessebres. Un altre lloc de la província on hi ha afició és Banyoles.
També fan exposició a Banyoles?
Sí, fan exposició i tenen escola de pessebrisme. Sant Hilari Sacalm havia tingut escola de pessebristes. A Sant Hilari, fins i tot, fan exposició de calvaris per Setmana Santa. La mateixa modalitat de pessebre, però enfocat a Setmana Santa.
Un pessebre ha de tenir el portal o què ha de tenir?
Lògicament, un pessebre són representacions de quadres bíblics, no necessàriament ha d’haver-hi el portal, sinó que hi pot haver diferents escenes de la vida de Jesús. Pessebres en què hi ha l’anunciació, la fugida a Egipte, el “cercant posada”.
Quina és aquesta última?
Segons diu la Bíblia, els evangelis, quan Josep i la Verge Maria van anar a Betlem a inscriure’s, van buscar un lloc per anar a dormir. Com que no van trobar lloc, es van haver de posar en un establia.
En Josep Perpiñà [artista i escultor] fa el cartell de l’exposició i col·labora amb vosaltres.
Sí, en Josep Perpiñà és el vicepresident de l’associació des de fa 22 anys, també. Ha col·laborat sempre fent el cartell de l’exposició. De fet, en Perpiñà està a l’associació des de fa molts anys, abans d’entrar a la junta.
Per què el concurs de pessebres es diu Arcàngel de la Catedral?
Veuràs que el concurs arriba a la trenta-tresena edició. L’arcàngel de la catedral, el que tenim ara, es va substituir als anys seixanta o setanta, ara no ho recordo exactament, perquè el que hi havia va ser bombardejat durant la Guerra Civil. Hi havia un pintor, escultor, en Ramon Maria Carrera, que també era pessebrista, que va ser l’encarregat de fer l’escultura per fer l’arcàngel nou. Aquest arcàngel el va fer en Ramon Maria Carrera en una escultura i després l’anterior president [dels pessebristes], que era en Francesc Xavier Alberch, tenia una foneria i va ser on es va fer la fosa de l’arcàngel actual. Com que tots dos eren pessebristes, van decidir un bon dia fer una rèplica de l’arcàngel en petit i donar el premi de l’Arcàngel de la Catedral.
Els participants han de tenir en compte uns espais, unes dimensions..?
La gent que participa a l’exposició ja ho saben... són uns diorames amb unes mides. No tenim cap limitació d’espai, mirem que tinguin unes qualitats artístiques i pessebrístiques, de profunditat, de proporcions, d’il·luminació; tots aquests detalls són necessaris per fer un diorama. De diorames, n’hi ha de molts tipus. Ara, perquè estem parlant de pessebres, però hi ha els diorames de calvaris, però també els diorames de batalletes amb soldats de plom, que fan recreacions de batalletes, o de modelisme ferroviari. El concepte de les proporcions, la profunditat i les perspectives, a tot arreu és igual.
Li volia demanar també sobre el pessebre monumental a l’entrada de l’edifici de l’Ajuntament [exposat fins al 9 de gener].?
Aquell pessebre hi és des que va entrar el president Puigdemont a fer d’alcalde [el 2011]. Des que va entrar ell que fem el pessebre monumental.
I el d’aquest any, qui l’ha fet?
Abans, anys enrere, ja se n’havia fet. Quan hi va haver el primer ajuntament democràtic, ja hi va haver un pessebre popular per part de l’Associació de Pessebristes, que no tenia res a veure amb el que es fa ara. Aquest, l’estem fent en l’entrada de l’Ajuntament, des d’en Puigdemont. I el fem en Perpiñà, jo i algú que ve a ajudar-nos a passar-nos el material. Les cases aquelles són fetes d’en Perpiñà des de fa 22 anys. Les va començar a fer en Perpiñà i cada any n’ha anat fent. La gent diu. ‘El pessebre de l’Ajuntament és com sempre’. No com sempre. Sempre és diferent. La construcció sempre és diferent, les cases estan col·locades de diferent manera, en diferents llocs i el concepte d’aquest pessebre és com si fos un retaule. L’altre dia ho comentàvem amb en Perpiñà que Can Trincheria d’Olot, la casa pairal de Can Trincheria, tenen un pessebre vertical, que és un retaule. És un pessebre noucentista.
Més gros que aquest?
És diferent, perquè és com una prestatgeria. La idea d’en Perpiñà en aquest cas va ser fer un pessebre com si fos un retaule. Llavors les dimensions d’aquest pessebre de l’Ajuntament són 6 metres d’amplada, per 4 metres d’alçada i 3 metres de fondària. I la brigada municipal ens dona una estructura de fusta i anem resituant els mòduls que guardem d’un any per l’altre per al pessebre que volem fer.
Em fa pensar en Castellfollit de la Roca (Garrotxa).
Tothom diu la seva. Uns diuen Castellfollit, els altres que és un poble de la Toscana, els altres diuen que no sé què. És simplement anar col·locant les cases i, a partir d’aquí, anem fent el pessebre. No és amb cap idea concreta.

Setanta-cinc anys

Fins divendres que ve, 6 de gener, cada tarda (de les 17.30 h a les 19.30 h) està oberta la 37a edició de l’Exposició de Pessebres i Diorames de Girona. Una trentena de muntatges es poden veure a les sales de la Carbonera i la Cisterna, que formen part de les instal·lacions del Museu d’Història de Girona. L’organització de la mostra va a càrrec de l’Associació de Pessebristes de Girona, que al gener commemorarà el seu 75è aniversari. L’entitat organitza també el 33è concurs de pessebres Arcàngel de la Catedral. Es coneixerà el veredicte del jurat i quins són els vencedors el dia de Reis. “No ho sabia, per què es triava aquesta data, i ara ho sé [el 6 de gener de 1947]. Va ser justament quan es va fer saber que naixeria l’Associació de Pessebristes”, recorda Vázquez. El 9 de gener es lliuraran els premis al CaixaForum Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona