Societat

Girona estrenarà aquest any els primers busos elèctrics

Podran tenir un ús de 15,3 hores i 253 km diaris i substituiran els dos vehicles més antics de la flota

Les cotxeres de TMG hauran d’incorporar punts de càrrega

Els dos vehicles podran cobrir els recorreguts més exigents de TMG

Transports Municipals del Gironès (TMG) incorporarà al mes de juliol els primers dos autobusos elèctrics de la seva flota. Els vehicles tenen un cost de 994.000 euros (1.202.740 amb IVA), 400.000 dels quals es finançaran amb una subvenció del fons europeu Next Generation. El contracte es va adjudicar l’estiu passat a Iveco, el fabricant que va guanyar el concurs en garantir els autobusos amb més autonomia.

L’entrega dels vehicles està previst que es faci al juliol, però els tràmits per matricular-los, rebre la subvenció i pagar la factura al fabricant podrien demorar la seva posada en marxa fins al setembre. Els dos autobusos elèctrics substituiran els vehicles més antics de la flota i serviran com a prova pilot per valorar la possibilitat d’incorporar, en el futur, més models elèctrics amb l’objectiu de descarbonitzar la flota: “La idea és anar renovant la flota amb vehicles el màxim de nets. Ara veurem com funcionen aquests dos autobusos elèctrics. A partir d’aquí, ens podrem plantejar la possibilitat d’adquirir-ne més”, explica Marta Sureda, regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Girona.

La flota actual de TMG és de 34 autobusos, set dels quals funcionen amb gas natural i quatre amb gasoil. El consistori no té previst, de moment, ampliar-la amb més unitats perquè la demanda d’usuaris no ha crescut.

Els dos autobusos elèctrics fan 12 metres de llargada i tenen un cost per unitat que dobla el d’un autobús de gas. Els vehicles van equipats amb bateries de 460 kW –el mínim exigit era de 400 kW– que garanteixen una autonomia de 15,3 hores (dos torns) i 254 quilòmetres d’ús diari. D’aquesta manera, els dos vehicles podran cobrir els recorreguts més exigents de TMG, els de la línia 1 (Montjuïc-Avellaneda) i 2 (Hospital Trueta-Avellaneda). “Està calculat que, amb una única càrrega nocturna de cinc hores, podran cobrir les dues línies i tornar a cotxeres amb un marge de seguretat, fins i tot en condicions meteorològiques adverses”, explica Francesc de las Heras, gerent de TMG. A més, la potència de les bateries, en ser més alta que el mínim exigit per poder dur a terme el servei, garanteix que els dos autobusos podran cobrir qualsevol de les línies de TMG com a mínim durant 8 anys. “Amb el màxim desgast de la bateria, el vuitè any d’ús encara podran donar el màxim servei”, explica De las Heras. A partir del novè any hi hauria la possibilitat de destinar els dos vehicles a línies amb menys quilòmetres o reduir-ne les hores d’ús diari: “Serà una estratègia que ja veurem quan ens hi trobem. Potser podem esperar fins a deu o onze anys per canviar-los la bateria i allargar la vida dels vehicles fins als vint anys. Dependrà, també, d’altres factors, com ara l’evolució en la fabricació de bateries.”

Per poder posar en servei els dos autobusos elèctrics, TMG haurà d’adaptar les cotxeres, que actualment són al polígon de Salt, amb punts de càrrega elèctrica. “No necessitem una gran aportació de llum, en farem prou si augmentem la potència a 100 kW/h”, assegura De las Heras. Això garantiria la càrrega completa d’una bateria en només 5,3 hores, tot i que d’entrada les bateries no es buidaran del tot i necessitaran menys temps de càrrega. Segons Sureda, les cotxeres previstes al Mas Xirgu, projecte encara pendent de redacció, ja estaran dissenyades per donar servei a autobusos elèctrics.

LES FRASES

La idea és anar renovant la flota d’autobusos de TMG amb vehicles el màxim de nets
Marta Sureda
REGIDORA DE MOBILITAT DE L’AJUNTAMENT DE GIRONA
Les bateries dels autobusos ens donen una autonomia superior al mínim per garantir el servei
Francesc de las Heras
GERENT DE TRANSPORT MUNICIPAL DEL GIRONÈS (TMG)

LA XIFRA

994.000
euros és el cost
sense IVA dels dos autobusos, que seran subvencionats amb 400.000 euros del Next Generation.

Bus elèctric entre el Mas Gri i el centre

Un dels dos autobusos elèctrics de TMG donarà servei com a reforç de la línia 2 entre el futur aparcament dissuasiu del Mas Gri i el centre de la ciutat. El consistori ja ha licitat la redacció del projecte de l’aparcament, que tindrà un cost total de 552.190,08 euros i compta amb una subvenció del fons Next Generation de 496.971,07 euros. L’aparcament, que s’ha de posar en funcionament com a màxim a finals del 2024, inclourà un mínim de 250 places i estarà controlat per un sistema de videovigilància amb càmeres de seguretat i lector de matrícules. Serà de pagament i tindrà un parada d’autobús fins al centre de la ciutat. El recorregut exacte que farà i el nombre de parades que tindrà encara no s’ha definit, però probablement, segons avança Sureda, arribaria a la plaça del Marquès de Camps. L’ús de l’altre autobús elèctric encara no està definit, tot i que el més probable és que acabi destinat a les línies 1 i 2, les més exigents: “Dependrà de les necessitats de cada moment”, explica De las Heras.

Sis noves estacions de Girocleta aquest 2023

Marc Salgas

L’Ajuntament de Girona ampliarà el servei de Girocleta amb 12 estacions més gràcies a una altra aportació del fons Next Generation. El cost total de l’operació és de 360.000 euros, 324.000 dels quals són finançats pel fons europeu. La subvenció es va tramitar el 2021 i permet incloure l’ampliació feta durant aquell any, que va consistir en la instal·lació de les tres primeres estacions, situades a la plaça de Celestina Vigneaux, l’avinguda de Sant Narcís (cantonada amb el carrer d’Antoni Gaudí) i Taialà. Aquestes tres estacions es van seleccionar mitjançant un procés participatiu que va recollir propostes ciutadanes per a noves ubicacions.

El servei inclou actualment 26 estacions repartides per tota la ciutat. Aquest 2023 s’instal·laran sis estacions més. Les tres primeres, que està previst que entrin en servei aquest primer trimestre, havien de ser operatives el 2022, però la demora en la recepció del material va allargar la seva instal·lació. Les estacions estaran situades a la plaça del Lleó, al passeig d’Olot (al costat de l’edifici Urbis) i a l’avinguda de Lluís Pericot (cantonada amb el carrer del Marquès de Caldes de Montbui).

Les altres sis que completaran l’ampliació de dotze estacions subvencionada pel fons Next Generation encara no se sap on es col·locaran. Les tres següents es muntaran la propera tardor i les tres últimes, el primer trimestre del 2024. Cada estació disposarà d’una vintena d’aparcaments.

L’aportació europea també inclou l’adquisició de 250 noves bicicletes que el consistori ja té i que anirà posant en circulació a mesura que vagi obrint noves estacions. El servei de Girocleta va tenir l’any passat 3.870 usuaris únics, un 19,4% més que el 2021 (3.242). Aquesta xifra també supera la dels usuaris del 2019, últim any abans de la pandèmia, que va ser 3.592. El 2022 també van augmentar un 15,4% els viatges (de 441.616 el 2021 a 509.523 el 2022).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona