Societat

Societat

Es disparen les denúncies per discriminació a Barcelona

Les persones que més situacions per racisme i xenofòbia viuen són les d’origen magrebí o àrab

Les denúncies per dis­cri­mi­nació han pujat un 37% en un any a Bar­ce­lona, segons l’informe de l’Obser­va­tori de les Dis­cri­mi­na­ci­ons 2023 que s’ha pre­sen­tat aquest dimarts a la tarda. L’any pas­sat es van regis­trar 865 situ­a­ci­ons de dis­cri­mi­nació, és a dir, 234 més que les 631 del 2022. Del total, 230 incidències van ser per racisme i xenofòbia. De fet, les per­so­nes que més situ­a­ci­ons per racisme i xenofòbia van viure són les d’ori­gen magrebí o àrab, segui­des de les per­so­nes negres, i, en ter­cer lloc, les d’ori­gen lla­ti­no­a­me­ricà.

La salut va ser el segon motiu de dis­cri­mi­nació, amb 217 incidències (151 rela­ci­o­na­des amb diagnòstics de salut men­tal i 42, amb la salut sexual i repro­duc­tiva), i l’LGTBI-fòbia la ter­cera, amb 205 casos (109 per gaifòbia i 58 per transfòbia). L’agressió física ha estat el tipus de dis­cri­mi­nació més recur­rent en aques­tes situ­a­ci­ons.

També es van regis­trar 125 incidències per dis­cri­mi­nació per l’ús d’una llen­gua, totes vin­cu­la­des a l’ús del català.En aquests casos, les enti­tats pri­va­des i empre­ses van ser els prin­ci­pals agent dis­cri­mi­na­dor, sobre­tot tre­ba­lla­dors que van negar l’atenció a per­so­nes que volien man­te­nir-se par­lant en català, per­so­nal d’ofi­ci­nes bancàries i de comerços o res­tau­rants.

Els drets vul­ne­rats amb més freqüència van ser la inte­gri­tat moral per motiu d’LGTBI-fòbia, racisme, salut i gènere; el de gau­dir d’un ser­vei públic de qua­li­tat, sobre­tot per motius de salut, racisme, gènere, eda­tisme i apo­rofòbia, i el de pres­tació de ser­veis per racisme, apo­rofòbia, gènere, salut i capa­ci­tisme.

D’altra banda, en 252 regis­tres s’han donat dos motius de dis­cri­mi­nació a la vegada.

En aquesta edició, l’informe de l’Obser­va­tori aborda amb més pro­fun­di­tat l’impacte de les dis­cri­mi­na­ci­ons en la salut men­tal de les per­so­nes que les reben. Durant el 2023, s’han dut a terme 1.119 actu­a­ci­ons de suport i acom­pa­nya­ment, amb l’objec­tiu d’ofe­rir un procés de repa­ració a les per­so­nes afec­ta­des.

Les dades, segons els res­pon­sa­bles de l’estudi, fruit del tre­ball con­junt entre l’Ajun­ta­ment i enti­tats soci­als de la ciu­tat, “posen de mani­fest com les enti­tats ban­ca­ries con­ti­nuen vul­ne­rant l’accés a comp­tes gratuïts a les per­so­nes espe­ci­al­ment en situ­ació irre­gu­lar”. Aquest fet, afe­gei­xen, impacta “de manera directa” en el desen­vo­lu­pa­ment dels drets econòmics de les per­so­nes més vul­ne­ra­bi­lit­za­des.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia