Societat

Vila fa costat a l'Ebre en la queixa pel greuge ferroviari

El conseller anuncia renovació de combois i subscriu la petició que l'Euromed pari a l'estació de l'Aldea

Els agents econòmics i socials de les Terres de l'Ebre es mobilitzaran per reclamar millores

La posada en fun­ci­o­na­ment del TAV entre Bar­ce­lona i Girona, con­nexió ràpida i amb un preu molt atrac­tiu, ha fet aflo­rar a les Ter­res de l'Ebre –una vegada més– el greuge atàvic per la defi­ci­ent oferta de tren que dóna ser­vei a les comar­ques del sud. Per apa­mar el termòmetre d'aquest males­tar, el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Santi Vila, es va des­plaçar ahir a Tor­tosa, on va anun­ciar mesu­res a llarg ter­mini –un pla de mobi­li­tat de les Ter­res de l'Ebre que estarà enlles­tit d'aquí a sis mesos– i a curt ter­mini, com ara la reno­vació de com­bois i la recla­mació que l'Euro­med tin­gui parada a l'estació de l'Aldea.

Vila es va reu­nir amb pre­si­dents de con­sells comar­cals i alcal­des de la zona, als quals va reconèixer l'existència dels greu­ges. Un dels objec­tius del pla que ara es redac­tarà serà aug­men­tar la qua­li­tat del ser­vei fer­ro­vi­ari, des d'un punt de vista del millo­ra­ment de l'oferta i dels preus.

Com a avenç imme­diat, el con­se­ller va anun­ciar que es reno­va­ran els com­bois dels regi­o­nals entre Tor­tosa i Bar­ce­lona aquest mateix any. Pel que fa a l'escurçament del temps de tra­jecte, Vila va afir­mar que hi ha el com­promís de Foment de solu­ci­o­nar el cul-de-sac que suposa la via única entre Van­dellòs i Tar­ra­gona en dos anys. Això dei­xa­ria el tra­jecte entre Bar­ce­lona i Tor­tosa en dues hores.

En el capítol de les millo­res imme­di­a­tes, el con­se­ller es va com­pro­me­tre a recla­mar l'atu­rada de l'Euro­med a l'estació de l'Aldea. També es recla­marà una millora de la línia Móra d'Ebre-Bar­ce­lona.

El ser­vei fer­ro­vi­ari entre Tor­tosa i Bar­ce­lona el cobrei­xen, cada dia, nou trens regi­o­nals que recor­ren 180 quilòmetres en dues hores i qua­ranta minuts i a un preu de 14,30 euros (10,73 euros amb abo­na­ment). Es tracta d'uns com­bois que tenen una anti­gui­tat d'uns vint anys (alguns dels quals del ser­vei de roda­lies de l'àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona). Un ser­vei “ter­cer­mun­dista”, segons el pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Tor­tosa, José Luis Mora, que con­si­dera que és hora que els agents econòmics i soci­als de les Ter­res de l'Ebre aixe­quen la veu.

A pocs quilòmetres de Tor­tosa, hi ha l'estació de l'Aldea-Amposta-Tor­tosa, inau­gu­rada el 1996 amb l'entrada en fun­ci­o­na­ment del cor­re­dor fer­ro­vi­ari del Medi­ter­rani, per on pas­sen de llarg els trens de llarg recor­re­gut.

Set a zero

La petició que hi pari un Euro­med, feta ahir pel con­se­ller, és una vella rei­vin­di­cació de la zona, ja que cada dia set trens Euro­med en cada sen­tit (Bar­ce­lona i València) cir­cu­len per l'estació de l'Aldea, però cap dels quals no té parada entre Tar­ra­gona i Cas­telló, sepa­ra­des per 190 quilòmetres de distància. En aquest sen­tit, la Cam­bra de Comerç de Tor­tosa és la més ambi­ci­osa, ja que reclama l'atu­rada de tots els Euro­med. “Que no ens diguen que som pocs habi­tants perquè el tren d'alta velo­ci­tat s'atura en zones menys pobla­des com ara Cala­tayud, Requena i Ante­quera”, recorda Mora.

Tot i la visita d'ahir, els empre­sa­ris man­te­nen la con­vo­catòria feta exten­siva als agents soci­o­e­conòmics de les Ter­res de l'Ebre per al dia 28 de gener per pac­tar una cam­pa­nya de mobi­lit­za­ci­ons, que, a més de l'atu­rada de l'Euro­med, recla­marà la millora dels trens regi­o­nals, la inte­gració tarifària que per­me­tria l'ús d'un mateix bit­llet per diver­sos mit­jans de trans­port i la gratuïtat de l'auto­pista AP-7 fins que es cons­tru­eixi l'auto­via de l'inte­rior.

La rei­vin­di­cació fer­roviària de les Ter­res de l'Ebre arri­barà també a la comissió de Foment del Congrés. ERC ha pre­sen­tat una pro­po­sició no de llei perquè de manera imme­di­ata s'aturi un tren Euro­med en cada sen­tit a l'Aldea. També ICV exi­geix l'atu­rada de l'Euro­med i la moder­nit­zació de la flota de regi­o­nals i boni­fi­ca­ci­ons per als usu­a­ris, men­tre que el PSC pro­posa més freqüència de trens i més barats. L'alcalde de Tor­tosa, el con­ver­gent Fer­ran Bel, ja va denun­ciar dies enrere la dis­cri­mi­nació del ter­ri­tori.

LA FRASE

A les Terres de l'Ebre paguem impostos igual que la resta, però rebem un tracte discriminatori
José Luis Mora
PRESIDENT DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE TORTOSA

Recel sindical a la manifestació

La UGT i CCOO no comparteixen del tot el manifest dels empresaris. Creuen que s'han de millorar els trens regionals i la connectivitat entre els municipis de l'Ebre, però no veuen una prioritat l'aturada de l'Euromed. “No és realista; quanta gent el farà servir?”, diu Josep Casadó, secretari general de CCOO a les Terres de l'Ebre. Els dos sindicats decidiran la setmana que ve si assisteixen a la convocatòria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.