Societat

trànsit

Trànsit engega l'examen en què s'avalua la conducció autònoma

La nova prova pràctica per obtenir el carnet de conduir va entrar ahir en vigor

L'aspirant ha de portar el cotxe durant deu minuts sense cap indicació

Es pretén formar conductors preparats i sensibilitzats

Ja no n'hi ha prou sabent con­duir seguint els pas­sos de l'exa­mi­na­dor per apro­var l'exa­men pràctic del car­net de con­duir. A par­tir d'ahir, si es vol obte­nir el permís, els exa­mi­nats han de demos­trar la seva des­tresa per con­duir sense direc­trius.

La direcció gene­ral de Trànsit imposa un nou model d'exa­men pràctic amb una durada de 25 minuts repar­tits en una pri­mera part, de deu minuts, per a la con­ducció autònoma, i una segona part de con­ducció guiada.

“Els pri­mers minuts ser­vei­xen per ava­luar de manera glo­bal l'alumne. Es tracta de veure com con­du­eix sense la pressió de l'exa­mi­na­dor”, explica el cap pro­vin­cial de Trànsit, Adrià Puig­pe­lat. “És una cir­cu­lació lliure; tot i això, els exa­mi­na­dors envien els alum­nes a llocs cone­guts”, asse­gura. En el cas que l'alumne no cone­gui el lloc, “se li indica que vagi seguint la senya­lit­zació” i si el cotxe dis­posa d'un sis­tema de nave­gació “es per­met que l'uti­litzi”, comenta Puig­pe­lat. El pre­si­dent de l'Asso­ci­ació d'Exa­mi­na­dors de Trànsit d'Espa­nya va aler­tar ahir que, en el cas que l'alumne “memo­ritzi un camí, l'exa­mi­na­dor indi­carà que canviï de sen­tit” per evi­tar tram­pes.

Una de les altres nove­tats que pre­veu l'exa­men és que abans de pujar al cotxe l'alumne ha de fer una veri­fi­cació ini­cial. “L'exa­mi­na­dor pot dema­nar, per exem­ple, que li indi­qui on és el líquid del para­brisa o l'oli, o que miri el dibuix de les rodes”, asse­gura Puig­pe­lat. A més, amb aquest nou model, es per­met que el futur con­duc­tor uti­litzi tècni­ques de con­ducció efi­ci­ent, com ara con­duir amb una marxa engra­nada.

L'altra nove­tat que inclou l'exa­men és que ara és l'exa­mi­na­dor qui s'encar­rega d'expli­car a l'exa­mi­nat, en el cas que hagi suspès, els errors que ha comès i les millo­res que ha d'acon­se­guir per a la pròxima ava­lu­ació. L'objec­tiu final que es per­se­gueix amb tots aquests can­vis és har­mo­nit­zar l'obtenció del permís de con­ducció a tota la Unió Euro­pea i for­mar con­duc­tors més qua­li­fi­cats. “Volem que hi hagi con­duc­tors més pre­pa­rats i amb més sen­si­bi­li­tat”, sen­ten­cia Puig­pe­lat. Un propòsit que va voler des­ta­car ahir la direc­tora gene­ral de Trànsit, Maria Seguí, que va asse­gu­rar que “els futurs con­duc­tors no han de tenir por, perquè no es tracta de fer la prova més difícil, sinó que sigui millor i més vàlida”.

Pel que fa al nou exa­men teòric, que va entrar en vigor el dia 14 de gener, passa de tenir una base de dades for­mada per 800 pre­gun­tes a tenir-ne 15.500. Les qüesti­ons giren, prin­ci­pal­ment, a l'entorn de la segu­re­tat viària, la con­ducció efi­ci­ent i els com­por­ta­ments al volant sota la influència de l'alco­hol o les substàncies estu­pe­fa­ents.

LA FRASE

Volem que hi hagi més conductors preparats i amb una major sensibilitat
Adrià Puigpelat
cap provincial de Trànsit de Barcelona

LA XIFRA

25
minuts
és el que dura l'examen pràctic del carnet de conduir. Deu minuts són per a la conducció autònoma.

Les autoescoles avalen els canvis

El gremi d'autoescoles avala el nou examen perquè aposta per la formació de qualitat. L'administradora de l'autoescola Atenea, Alba Gonzàlez, creu que aquest nou model introdueix aspectes essencials, com ara les indicacions inicials sobre l'oli i les rodes. “Actualment hi ha molta gent que no sap canviar la roda del cotxe i creu que no és important perquè pot trucar a una grua, però és vital tenir aquests coneixements, perquè mai saps la situació amb què et pots trobar”, explica Gonzàlez. Pel que fa a com han rebut els seus alumnes els nous exàmens, Gonzàlez comenta que en el cas de l'avaluació teòrica sí que hi va haver molts estudiants “que van voler anar-hi abans que entrés en vigor el nou model”. “Els alumnes estaven espantats per l'augment del nombre de qüestions, però són preguntes molt semblants”, comenta. En el cas de l'examen pràctic, Gonzàlez explica que cap dels seus alumnes va voler anar a la prova abans d'hora, sinó que van preferir esperar i anar-hi quan estiguessin preparats. “Si saps conduir, no hi ha cap problema. El més difícil, segurament, és conduir sense indicacions si no et coneixes la zona”, conclou Gonzàlez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.